lite om min blogg

Jag har bloggat i några månader mer än 10 år.

Började med ett anat verktyg våren 05.

Flyttade allt hit och fortsatte här sommaren samma år.

Och håller på än.

 

Vad har jag då valt att skriva om?

Vad skrev jag när jag skrev i det jag valde att skriva om?

Har innehållet förändrats? Börjat handla om andra saker? Eller värderar samma saker eljest?

Och hur har det jag skrivit uppfattats? Av vilka? Eller vem?

Har jag gjort någon glad? Eller arg? Och då: vilka och vem?

Frågor kan ställas. Och funderingar funderas.

 

I alla fall har det blivit en förskräcklig massa blogginlägg – 2168 innan detta – som jag sorterat in under några kategorier. Det blir ett snitt på 4 i veckan och fördelningen är denna:

 

  • Allmänt. Detta är den största kategorin – 846 inlägg vilket motsvarar 39% av antalet bloggposter. Innehållet är definitivt av diverseslag om vädret, aktiviteter, funderingar och annat.
  • Bloggpolicy har jag definierat och kompletterat i 6 inlägg, 0,3%. Förutom det som står i själva huvudet till bloggen – en alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet – har jag där tydligt deklarerar att jag skriver för min egen skull och för att det är kul, inte som representant för något eller opinionsbildare för något eller några.
  • Exe-geten bräker var mer högfrekvent för några år sedan men då och då skvätter jag till med något mer strikt Bibelvetenskapligt. 47 inlägg genom åren, 2%av totalen.
  • Farfar funderar fanns inte med från början utan infördes våren 2010 när Tyra föddes. Hon och lillebror Adrian dominerar rapporteringen i 131 inlägg, 6%. Följer man länken nere till höger till ANDRA BLOGGEN finns där mer farfarsaktiviteter i form av korta filmsnuttar från babytiden.
  • Folkhögskola var fram till och med 2012 min arbetsplats och fick därför sin beskärda del av skriverierna. Bara enstaka inlägg om den sedan jag slutade ha min dagstillvaro där. 134 eller 6%.
  • Församling. Här är den näst mest använda kategorin. Jag använder den till skriverier kring kyrkliga saker lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Ganska givet att det här blir en del – jag är ju präst ju! Ändå blir 364 inlägg bara 17% – mindre än en femtedel – av vad jag skriver. Sannolikt har takten varit jämn över perioden rent kvantitativt men nog rört sig lite varierande mellan perspektiven lokalförsamling, stift och nationsnivå. Det är ett par inlägg i kategorin Församling som är de enda som provocerat fram irriterade reaktioner och antydan om repression från kyrkliga beslutsorgan eller liknande. Det kan kanske bli värt att redan nu ha noterat att efter den 1 jan 2014 har 60 inlägg, 3 i månaden, varit ”kyrkliga”, inte fler.
  • Lokalsamhället. 24 inlägg på 10 år, 1% av skriverierna visar att samhället är lugnt.
  • Nygammalt var en idé jag fick och öppnade upp för men inte använt. Jag har bara inte idats leta i gamla inlägg för att exempelvis 5 år senare återpublicera något välskrivet. Ett inlägg!
  • Politik är viktigt och har dragit ihop nästan en tiondel – 202 stycken. Mycket har handlat om situationen Israel-Palestina och min känsla är det det nog är här jag väckt mest lidelsefulla reaktioner.
  • Predikan mm. Ofta men inte alltid skriver jag mina förkunnelsemanus för hand. När jag inte gjort så utan använt mig av ordbehandlare – vanligare förr när jag inte predikade så ofta – har det hänt att jag publicerat manus här – 102 gånger, 5% av inläggen.
  • Predikaren 12:12 skall inte förväxlas med den föregående kategorin. Här handlar 106 bloggposter om böcker jag läst och funnit intressanta utanför sådana som kan hänföras till Exe-geten bräker – viss överlappningsrisk föreligger. En och annan film har också slunkit med.
  • Speciella resor speglar mitt självvalda nöje att skriva resedagbok. Fjäll och Medelhav dominerar i de 179 inläggen – eller 8% om man så vill.
  • Studier. Denna kategori vilar. Mycket av det jag läser skulle kunna ses som självstudier men kategorin är reserverad för sådant som på ett eller annat sätt formellt skall eller skulle redovisas. Den procent av inläggen – 24 stycken – det handlar om har därför främst att göra med mina magisterstudier för en massa år sedan samt misslyckandet att repetera Bibelhebreiska.

 

Vad blir det då för kategori för detta inlägg?

Jag tar Bloggpolicy – som en uppdatering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0