orörligt församlingsliv

 
September månad är tilländalupen sedan ett par dagar. Om det är värt att notera vette kissemissen men att inget skrivits beror främst på att jag datorlös befunnit mig på annan ort – Arjeplog. Präster i ett stråk från Bottenviken till Atlanten plus ett par från helt annorstans var samlade till så kallat kontraktskonvent under ledning av högvördiga prosten. 
 
Ett kontrakt är en kyrkogeografisk enhet av mer praktisk än formell natur och har en av biskopen utsedd prost som obersturmbannführer eller om man inte gillar sådana titlar: ordningshen i klassen. I kontraktet hanteras ting gemensamma för en del församlingar nära varandra och i vårt fall blir det Piteå, Hortlax, Norrfjärdens, Älvsby, Arvidsjaurs och Arjeplogs församlingar som utgör Piteå kontrakt, ett nätt arbetsområde som sträcker sig från territorialvattengränsen mot Finland i öster till Eureopeiska Unionens yttre gräns mot oljestaten Norge i väst. Ett konvent är när prästerna (och ibland än fler) i området samlas till pep-talk i någon fråga.
Denna gång var det biskopsbrevet De kyrkliga handlingarna i en mångreligiös kontex från 2012 som var i fokus. Tillsammans med oss lokala lutheraner av olika snitt var en eritreansk ortodox präst vilkens kyrkas lära om Kristus förlorade voteringen vid kyrkomötet i Chalcedon i nådens år 541 samt en annan ortodox präst av Bysantinsk art vilka vann nämnda omröstning. Prosten i Fauske i Norge var också med. 
 
Kontraktet är stort och konventen blir därför då och då med restid och allt tvådagarshistorier. Då det var varslat om förläggning i dubbelrum och att jag i det arrangemanget skulle sussa i lag med min kvällströtte herde insåg jag att bloggskrivande nattuggleri vid datorn inte skulle vara ett önskat inslag i den gemensamma sovrumsmiljön och att bäst då var att lämna ordbehandlings-apparaturen hemma. Att det sedan vid ankomsten visade sig att alla fått enkelrum ändrade inte saken – utrustningen var ju 18 mil bort. Nu är jag i alla fall tillbaka i hemmets ljuva vrå för en arbetsuppdragsfri fredag-lördag-söndag och väntar på att solen helt skall tina frosten och torka upp gräset innan jag gör säsongens sista av-och-an-vandring med gräsklipparen. 
 
Konventet var i alla fall bra. Intressant och givande med en i mitt fall fördjupad insikt i hur saker och ting tänks och fungerar om man är kristen av ortodox snitt. Vi har sådana i församlingen. Varje söndag finns de i kyrkan utsatta för våra ordrika gudstjänster på ett språk som inte är deras. De kommunicerar inte – alltså tar emot Jesus kropp och blod i Nattvarden – men ber synbart när vi andra gör det. Och vi skrattar och pratar vid kyrkkaffet. En och annan av deras ungdomar finns i verksamheten. någon till och med i konfirmationsförberedelsen tillsammans med sina jämnåriga svenskfödda kamrater – hur det blir vid konfirmationen sista helgen i april nästa år får vi prata om. Proselytism skall vi i alla fall inte ägna oss åt!
 
Hemma på nytt kan jag ävenledes se tillbaka på en ganska stillasittande september – faktiskt. Min stegräkningsstatistik visar så. Mindre än 7000 steg per dag i snitt. Just 7000 är en konstlat viktig siffra som anger en må-bra-nivå i de stegtävlingar som arbetsplatsen deltar i några veckor varje vår. Den stegräknare vi utrustats med för tävlingarna har jag för jämnan bara för att det är kul – fast det egentligen inte är ett dugg skojigt. 
 
September blev lite steg, mycket mindre än augusti. Varför? Två skäl:
Arbetet har bestått i planeringar, rådslag, igångstartande av verksamheter och annat lokaliserat till Älvsby församlingsgård och kyrka. Inte många hembesök, visiter på skolor eller präststrosning och närvaro i den samhälleliga gatubilden – vilket ger steg. Ett orörligt församlingsliv är den ena anledningen.
Den andra är att madammen tillika promenadprovokatösen i mitt liv har varit justerad i en fot. Traska ensam bara för att gå är för trist för mig.
Oktober blir nog bättre – särskilt om snön kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0