eget nyläseri

Jag tror jag berättat det tidigare att jag inte läser lika mycket som förr. Alltså inte lika många böcker i olika ämnen. Varför det är så vet jag inte. Till en del tror jag det beror på hur mitt arbete är upplagt. Tidigare år när jag var skolpräst och lärare vid folkhögskolan här på orten var arbetstiden om man säger ”mer sorterad” . Lejonparten vecka för vecka var förlagd till för- och eftermiddagar måndag till och med fredag. Visst förekom då och då undantag med tjänst både kvällar och helger men men ”kontorsmönstret” fanns där. På samma sätt fungerade åren jag pendlade till stiftskansliet i Luleå.
 
Som församlingspräst är det nu annorlunda. Det handlar om samma tidsvolym totalt sett men regelbundet tas både kvällar och helger i anspråk och rågången mellan arbetstid och annan tid blir med det suddigare. Och det är ju på den andra tiden man får och tar sig tid att läsa böcker vilket gör att det blir mindre läst nu. Jag ”avbryts” oftare – typ.
 
Men jag har inte slutat läsa!
Och jag har inte slutat läsa ut böcker jag läser.
De tar bara längre tid.
 
På väg till Turkiet sista dagarna i maj köpte jag på Arlanda pocketboken Söndra och härska – uppdelningen av Afrika 1880-1914 av Henk Wesseling, expert på afrikansk historia och professor vid universitetet i Leiden i Holland. Idag nådde jag slutet på de 400 sidorna.
 
Mycket intressant läsning! Särskilt sista delen om södra Afrika. Speciellt intressant också då det rör sig om delar av de flesta europeiska stormakternas göranden och låtanden strax innan det historieomvälvande Världskriget vars första del startade för 100 år sedan. Boken ger en inblick i den koloniala och socialdarwinistiska hållning som rådde och fortfarande är för handen mer än vad vi tror i både samhälle och kyrka.
 
Baksidestexten lyder:
 
Uppdelningen av Afrika är en av de mest genomgripande händelserna i modern historia. Så sent som 1880 var Afrika en okänd kontinent för européerna. Knappt trettio år senare låg större delen under europeisk kontroll. Jakten på kolonierna gick hand i hand med en exploatering som saknar motstycke i historien. Stanleys upptäcktsresor i det allra mörkaste Kongo, och general Gordons martyrdöd i Karthoum är bara två exempel på människoöden från denna dramatiska tid.
Söndra och härska är den första kompletta översikten över dessa händelser som än idag präglar afrikansk inrikes- och utrikespolitik. Henk Wesseling är briljant i sina analyser av koloniseringen. Enligt honom är det mest chockerande med uppdelningen av Afrika inte att den genomfördes utan att den gjordes med sådant lättsinne.
 
Pocketböcker är billiga!
Köp och läs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0