två artiklar

Igår den 29 december hamnade jag så som jag brukar göra ett par gånger i veckan på den israeliska oppositionstidningen Haarets hemsida. Bland allt annat intressant och säkert också läsvärt valde jag två artiklar att översätta och publicera på min blogg. Bloggläsare som hängt med ett tag vet att jag brukar göra det för att jag är intresserad av situationen i Palestina-Israel och för att öva engelska – samt att jag tar hjälp av Googles översättningsfunktion som ger ett råmaterial jag sedan putsar.
Den här gången handlar det om en nyhetsartikel av Barak Ravid och ledaren den 29 december. Klicka på länkarna om du vill läsa originalen på engelska.
 
 
EU-PROTESTER MOT NETHANYAHU ÖVER PLANERAD VÅG AV BYGGANDE AV BOSÄTTNINGAR
 
En följd av Premiärministerns tillkännagivande av 1.400 bostäder samtidigt med en kommande frigivning av fångar.
 
EU: s ambassadör i Israel lämnade på söndagen in en protest mot beslutet att de bygga 1.400 nya bostäder i bosättningar på Västbanken, något som tillkännagavs samtidigt som Israel förbereder sig på att på måndagskvällen släppa en tredje grupp palestinska fångar.
 
Det är oklart om ambassadör Lars Faaborg-Andersens protest till premiärministerns kansli och utrikesministeriet kommer att åtföljas av EU-åtgärder mot Israel.
 
En israelisk tjänsteman och en europeisk diplomat sade att Faaborg-Andersen ringde Eran Lerman, en tjänsteman vid Israels nationella säkerhetsråd och med ansvar för utrikespolitiken, och uttryckte "djup oro" över planen på en ny byggvåg. Han kontaktade UD -tjänstemän och framförde samma oro. Samtidigt överlämnade den brittiske ambassadören i Israel, Matthew Gould, i samtal med ledande personer vid det israeliska utrikesministeriet ett likalydande budskap.
 
För en vecka sedan meddelade Haaretz att ambassadörerna från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien hade mött den tillförordnade generaldirektören för det israeliska utrikesministeriet Nissim Ben-Sheetrit och krävt att Israel inte lanserar nya konstruktioner i bosättningarna på Västbanken som en följd av frigivande av de palestinska fångarna. Ambassadörerna varnade att EU skulle lägga skulden på Israel om fredsprocessen kollapsar i kölvattnet av ett nytt tillkännagivande om byggandet av bosättningar.
 
Förra veckan beslutade premiärminister Benjamin Netanyahu att godkänna publicering av offentliga anbud för att bygga 600 bostäder i Jerusalem-stadsdelen Ramat Shlomo som ligger bortom 1967 års gräns och ytterligare 800 enheter på Västbanken. Premiärministern utfärdade meddelandet för att sammanfalla med frigivningen av 26 palestinska fångar som suttit i israeliska fängelser sedan före Osloavtalet, på samma sätt som han gjort vid de två tidigare omgångarna av frigivningsavtalets fyra faser.
 
  
INGEN PARTNER FÖR FRED I ISRAEL
 
Att förneka att det skulle finnas en palestinsk partner är ett bedrägeri med syfte att lura allmänheten att tro att den israeliska regeringen har rena händer.
 
"Lura inte er själva. Vi har inte en partner på den palestinska sidan för en tvåstatslösning." Så sammanfattade försvarsminister Moshe Ya'alon sin syn på freds-förhandlingarna och den israelisk - palestinska konflikten för en grupp företagsledare som deltog i ett initiativ för att främja ett fredsavtal. Det fanns inget nytt i Ya'alons deklaration. Den var helt i linje med uttalanden från premiärminister Benjamin Netanyahu och hans högerkollegor, för vilka varje palestinier som inte antar deras politik precis som den är är klart anti-fred.
 
Det finns "ingen partner" på grund av uppvigling bland palestinierna, säger de som ägnar sig åt hets mot den palestinska myndigheten. "Ingen partner" eftersom den palestinska myndigheten inte har kunnat förhindra så kallade atmosfär-attacker, säger de människor som misslyckats med att gripa "prislapps"-gängen. "Ingen partner" säger de som denna vecka som svar på lanseringen av ett 20-tal palestinska fångar tänker efterfråga anbud för byggandet av 1400 bostäder på andra sidan den Gröna linjen.
 
Enligt deras uppfattning är den enda lämpliga partnern den som kommer att acceptera en fortsatt israelisk kontroll över Jordandalen, som inte kräver en bojkott av israeliska fabriker i bosättningarna och är villig att erkänna Israel som "judisk nationalstat" trots att cirka 20 procent av befolkningen är araber. Problemet är att en sådan partner är nästan omöjligt att hitta, inte bara bland palestinierna. Även Israels vänner har gett upp när det gäller att försvara Israels positioner och några stödjer redan sanktioner mot Israel. 
 
Yaron valde att övertyga företagare om sin doktrin, just de människor som mycket väl förstår sambandet mellan ockupationen och det ekonomiska hotet, och därefter det existentiella hotet, de människor som vet att den storm som följer av att samtalen förlamas kommer att drabba deras fabriker och arbetare. Ur deras perspektiv är en fortsättning av ockupationen – som de varnade Netanyahu för i ett möte för sex månader sedan – inte bara en etisk, historisk eller messiansk fråga utan en klar risk: Landet Israel kan mycket väl leda Staten Israel till katastrof. 
 
Att förneka att det skulle finnas en palestinsk partner är ett bedrägeri med syfte att lura allmänheten att tro att den israeliska regeringen har rena händer. Det är märkligt hur israeliska politiker som är orubbliga i sitt mantra "ingen partner" har misslyckas att förstå ett grundläggande faktum om förhandlingar mellan motståndare: Partners växer inte på träd, de skapas genom hårt arbete och att främja den processen är deras jobb. 
 
När en ledande minister i en regering som inbegripen i fredssamtal kallar dem ett meningslöst trick som vi måste erkänna och lägga undan är det ingen en överdrift att säga att det är den israeliska sidan som inte är en partner för fred.

Kommentarer
Postat av: BR

Att ständigt använda Haaretz som referens till situationen och händelserna i Mellanöstern är jämförbart med att skapa sig en uppfattning om läget i Sverige och världen från Norrskensflamman.

/BR

2013-12-31 @ 12:39:28
Postat av: bloggaren själv

Det tror jag inte - som dem morrbottning jag är. Snarare Dagens Nyheter.

2014-01-01 @ 01:29:02
Postat av: bloggaren sjäv

Jag menar norrbottning.
Fast morrbottning kan ju också stämma...

2014-01-01 @ 01:30:18
Postat av: Ann-Katrin Roth

Jaa, joo, nog kan det stämma med morrbottning ibland. :). Men du är i alla fall ingen torrbottning.

Är en motpart där frigivna mördare hyllas och belönas öppet och stolt en partner för fred och försoning? Visar dessa officiella mottaganden på önskan om en varaktig fred?

Haaretz ondgör sig över husbyggen inom existerande byar, vad jag förstått. Den pekar ut israeliska hinder för fred. Bygga hus likställs tydligen med hyllande av terrordåd och terrorister?

En annan sak är ju hur olika sorters engagerade -bottningar, -länningqar, -holmare, götar och svear bedömer båda sidors aktiviteter. Ser jag ingen som helst rak och skarp kritik av PMs våldshyllande agerande, finns klart dokumenterat, kan jag bara dra slutsatsen att rasistisk uppvigling och indoktrinering till dödligt våld för dem är av ingen konsekvens, inget att bry sig om.

BTW, brukar ditt husorgan DN skriva om hur släppta palestinska mördare hyllas som hjältar? Slut från den långskrivande l-ångermanlänningen.

2014-01-01 @ 14:04:52
Postat av: bloggaren själv

Alltså!
Låt mig förtydliga!
Det är Haaretz som tar upp det i Israel vanliga påståendet att "det finns ingen partner för fred". Haaretz säger inte att det påståendet är osant - faktiskt - utan nämner faktiskt "hat-opinioner" och liknande. Men tidningen påstår att samma sak kan sägas om det egna landet och dess innebyggare. Det är vad artikeln säger.

2014-01-01 @ 19:04:51
Postat av: BR

Varför refererar du aldrig till vad ynet.news eller J.post anser om fredsprocessen, Stig?
Det är precis som jag sagt att du väljer en israelisk vänsterblaska, långt från israelisk mainstream och ekvivalent med att använda Norrskensflamman som sanningskälla.
Men så blir du också med gillande refererad till av den enögde israelhataren Dessa mina minsta bröder.
God fortsättning, förresten!

/BR

2014-01-01 @ 22:35:57
Postat av: bloggaren själv

Jag vet inte hur väl du BR läser Flamman - du kanske premenurerar. Jag gör det inte men kan lätt kolla den i det lokala bibliotekets tidningsavdelning. Det viktiga är väl inte i eller ur vilken tidning en uppgift kommer - frågan är om uppgiften är sann eller inte. Och då blir min fråga: LJUGER Haaretz - som rimligen inte är israeljatisk - när man redovisar fakta om bosättningutvidgningar i samband med fångfrigivandet eller inte? Om uppgiften är sann spelar det väl ingen roll om tidningen inte är regeringstrogen. Och vidare: LJUGER Haaretz när den påtalar att ministrar och ledande tjänstemän fronderar vad gäller de samtal som faktiskt förs och därmed gör Israels regering mindre trovärdig som partner för fred - alltså ungefär som Hamas omedgörlighet kastar skugga över den Palestinska Myndigheten?

2014-01-02 @ 01:11:09
Postat av: Ann-Katrin Roth

Stig, handlar det verkligen om utvidgningar(!)av bosättningar? I så fall har man ju flyttat ut bygränserna. Har det verkligen skett eller är det så diffust skrivet att folk luras? Enligt en rapport har det handlat om byggande av nya hem inom existerande byar men du kanske vet bättre? Brukar man allmänt kalla byggande för naturlig folktillväxt för "utvidgningar"? Att detta tillkännages just som mördare släpps under allmänt firande kan ju vara lika politiskt som hyllandena av terroristerna. Men då kommer frågan till oss utomstående: Är bygga fler hem till folk värre än att hylla dömda mördare och uppvigla till fler dåd?

Angående det för PM så viktiga friandet av terrorister, det om något som kastar en djup skugga över Palestinska Myndigheten helt utan Hamas s.k. "omedgörlighet". De frisläppta hyllas ju som hjältar och skolungarna i t.ex. Nablius undervisas till att sträva efter att bli såna hjältar. Något att bara nonchalera, ignorera?

Ja, Haaretz kan väl ljuga som andra genom att undanhålla fakta? Det kan väl alla, Svenska Kyrkan m.fl. svenska organisationer inte immuna för politiserad bias.

2014-01-02 @ 15:12:40
Postat av: bloggaren själv

Nu närmar vi oss det vanliga semantiska ordklyveriet och nu gäller det "utvidgningar" som A-K Roth inte anser vara för handen om inte fler kvadratmetrar tas i anspråk. Jag tror man i dagligt tal med "utvidgningar" eller "växa" inte bara menar yta utan också innehållet på ytan ifråga. När jag och min fru köpte det hus som vi bor i var vi två och sedan kom ett+två+tre+fyra barn och så "utvidgades" eller "växte" familjen - hela tiden på samma yta!
Vad jag fattat stadgar Osloavtalet att hatpropaganda skall stävjas och att förändringar på marken inte skall ske. Jag tycker bägge parters brott mot avtalen är fel och förstår inte varför en del som kommenterar här hela tiden verkar ursäkta när det demokratiska väst-orienterade Israel bryter mot avtalen. Dubbel standard är vad det är!

2014-01-02 @ 15:24:23
Postat av: BR

Kolla vad Ynet.news och j.post skriver om den palestinska omedgörligheten när det gäller att erkänna en judisk stat, den ständiga antisemitiska propagandan i media, de höga lönerna till de av Israel frigivna terroristerna, hot om en ny intifada, så får du en annan vinkel än den vänsterextremistiska Haaretz'
Man kan tillägga att två av Haaretz journalister varit mycket nära att få långa fängelsestraff för landsförräderi efter att ha kommit över militära hemligheter.
Då får man en annan synvinkel på Haaretz redaktionella artiklar som du Stig tydligen uppfattar som fakta och inte som de vänstervinklade tolkningar de är.

/BR

2014-01-02 @ 21:23:23
Postat av: BR

Haaretz redaktionella artiklar är lika vänstervinklade om israelisk politik som Flammans om svensk politik, Stig.
Utan att ljuga så blandas fakta med åsikter.
Det var därför jag uppmanade dig att ta del av Ynet.news och J.post också för att få lite balans och inte bara näring åt dina egna förutfattade åsikter.

/BR

2014-01-02 @ 21:28:31
Postat av: BR

Jag börjar nästan tro att du medvetet censurerar mig, Stig.
Mina två senaste kommentarer har bara försvunnit.

/BR

2014-01-02 @ 21:30:17
Postat av: bloggaren själv

Jag har inte censurerat - men upplevde ett macklemang när jag själv skulle skriva en kommentar. Om och när jag filtrerar kommentarer talar jag om det, antingen i en kommentar eller i ett mail till den det gäller.

2014-01-02 @ 22:18:34
Postat av: BR

Det går helt enkelt inte att kommentera här, Stig.
Kan du inte göra något åt det?

/BR

2014-01-02 @ 23:03:45
Postat av: bloggaren själv

Jag kollade och fann att blogg.se angett några - men inte alla - BR:s kommentarer som "misstänkt spam". Varför bloggverktyget blogg.se sorterar som det gör förstår jag inte.
Om "misstänkt spam" skall bli synligt krävs ett aktivt godkännande från min sida och så blev det med ett par av de misstänkta kommentarerna.
Ett par släppte jag inte igenom av två skäl: De innehållsligt dubletter till andra kommentarer men innehöll också anklagelser mot mig för "Israelhat". Sådana osakligheter vill jag inte ha med!

2014-01-03 @ 08:35:42
Postat av: Ann-Katrin Roth

Stig, att du och din fru har "ökat ut" din familj är bara trevligt för du är ju en riktig family man och har enligt bloggen mycket roligare och sötare barnbarn just nu än jag (mina är i värsta besservissertonåren). Huruvida ni utvidgade hustomten(inte han den osynlige som bor i lagårn) vet jag inte. Familj är familj och mark är mark. Jag och min man har också ökat ut familjen, och en av oss har dessvärre "utvidgat" mig med minst 10 kg. :(

Men nog förstår du väl att ord är viktiga så att läsare inte blir missledda? Att en med din vana att bruka det skrivna och talade ordet finner det svårt med semantiken har jag svårt att förstå. Så kan vi komma överens om att det inte har utvidgats nån mark iom dessa nya boenden? Om utvidgningen handlar om "innehållet" kan man ju säga det: det finns alldeles för många människor, djur, eller annat innehåll av fel sort där. Eller?

2014-01-03 @ 14:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0