farfar x 2 – igen!



Missuppfatta nu inte rubriken! Det är inte så att jag igen blivit farfar igen utan det är bara i sin enkelhet så att jag igen använder rubriken från förra inlägget. Alltså att jag blivit farfar igen för andra gången – värt att säga igen. Jag tycker det är vits att göra så eftersom detta inlägg samt och synnerligen kan ses som en fortsatt redogörelse utifrån det förra. Uppföljaren blev så angelägen då jag idag på Facebook fann att barnbarnens hulda moder publicerat den för mig första tillgängliga bilden på honom som föddes i förrgår 4,8 kg tung och 56 cm i strumplästen. 
Skåden klanens kronprins och universalarvinge! Är han inte snygg.

Detta – kronprins och universalarvinge – lät nog både patriarkalt och förlegat rojalistiskt. Jag är inne i ett sånt skov nu. Extra medeltida – typ. Tror det beror på att jag läser vidare i mastodontverket jag berättade om i inlägget lite PÅSK-godis av den nionde förra månaden. Från A game of thrones gick jag vidare till En klase kungar eller vad det nu hette och är nu inne på första volymen av tredje boken En storm av svärd – som alltså är två böcker. Fast ändå en. Men två. Och alltsammans är på engelska. Skulle Nobelpriset i litteratur ges till författaren George R R Martin vore det lika oförtjänt som fredspriset till president Obama men trots detta är det som småkul att läsa i alla fall. Kungar och prinsar och prinsessor och riddare och väpnare och drottningar och slott och herresäten och damrumpor och allt möjligt annat monarkistiskt som ju även om man försöker vara Med Sverige i tiden tillhör en förlegad fantasivärld med medeltidstouche. Det är enligt ett medeltida monarkistiskt värderingssystem som mitt nyfödda barnbarn – vars namn inte (ännu) skall nämnas* – är den kronprins och universalarvinge som förpassat sin storasyster till lämpligt giftasobjekt in i någon släkt med en pojke som kommer att ärva en stuga i skärgården.
Men visst är han tjusig – den lilla stora killen!

Massor med personer har på Facebook reagerat på att jag i en notis kungjorde att jag skrivit förra blogginlägget med anledning av att jag blivit farfar. Fotbollskonfirmander, bekanta, kollegor, släktingar, elever, ungdomsvänner och alla möjliga andra har på Fäjjan markerat ”gillar” eller rentav kommenterat saken, ofta med olika varianter av Grattis*. Till alla dessa samt dem som rentav kommenterade nyheten här på bloggen framför jag ett varmt och farfarmalligt tack.

Då barnet nu är fött kommer jag bättre än den sista tiden kunna fokusera tankarna till att beblogga sådant som i övrigt händer och fötter, sker och timar, pågår och förbigår vad gäller väder, snösmältning, arbete, politik och kyrkleri. I nåt annat inlägg. Inte nu.

Nu skall jag beundrande fösjunka i bilden igen.



*  Nej! Han kommer inte att heta Voldemort! Inte Jesus heller eftersom han då om några år skulle kunna nekas tillträde till skolavslutningar – i kyrkan!
**  Blogg-gratulanterna syns som kommentatörer och kommentatöser till förra inlägget. Fäjsisarna är i alfabetisk ordning: Agnetha Nordmark: Livets underverk...Kram. Carina Johansson. Catarina Larsdotter Laestadius. Cecilia Nilimaa: Grattis till dig och hela din lyckliga familj! Charlotta Karlström: Grattis Stig! :-) Christina Nilsson: Grattis Farfar! Skönt att det är över. Vet precis hur det känns. Hälsa Farmor! Daniel Olsson: Grattis. Elin Hortlund: Grattis! Emma Boman. Eva Bergman: Grattis! Fredrik Norberg. Gertrud Malmberg: Grattis! Gunnar Sundström. Hanna Eckerberg. Inger Nebel: Gratulationer och lyckönskningar! Jesper Olsson: Grattis Stig! Jonathan Wisten. Josef Segerlund. Josefin Laestadius: Grattis Stig!! Karin Belinki Jonsson. Kristina Cassel. Linda-Marie Gabrielsson. Ludvig Lundström: Gratulerar Stig! Margareta Andersson: Grattis farfar x2 :) Matilda Eriksson: Grattis!:) Olle Sundkvist. Peter Nyström. Pia Ahman: GRATTIS ♥  Rigmor Lundmark: Grattis farfar och farmor!!! Hälsningar från en nybliven mormor! Simon Hornestedt: Grattis!!! :) Stefan Anundi: En till och det är "hat-trick" som de säger i en del sporter. ;-). Stina Nilsson. Thommy Bäckström. Tom Randgard: Grattis! Ulla Gerbrand. Ulrika Lindahl Olsson: Så roligt! Grattis! Vicky Granström: Grattis farfar!!
Har ett ”gilla” och en ”kommentar” inkommit från samma person har ”gilla”-noteringen gallrats ut.


Kommentarer
Postat av: farfadern själv

Ser att ännu fler gillat och kommenterat på Fäjsbåck!! Tackar.

2012-05-08 @ 20:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0