tankesmedja?

Sitter vid vårt älskade frukostbord denna lördag förmiddag. Ägget, filet, flingorna, två smörgåsar och en stor balja te övergår utan tydlig gräns till en stunds avslappnande förmiddagskaffe med påtår. Dagen framför innehåller inte något av nöden stressande projekt att genomföra. Inte heller så de närmaste dagarna. Inte ens de närmaste två veckorna. Sovrummet är färdigrenoverat, skolan har lov och efter lovet har jag en kompvecka. Nöjd alltså. Sista insatsen under arbetsveckan kom att bestå av att jag tillsammans med en energi-spridande arbetskamrat - en annan än den i förra inlägget nämnda - färdigställde en preliminär planering av en väldigt inspirerande möjlig framtidsinriktning. Kändes mycket bra. Nöjd - typ.

Vid denhär typen av frukostar står jadron* och pratar P1 och jag pendlar mellan aktivt och passivt lyssnande. I programmet nämndes ordet tankesmedja och jag började fundera vad en sådan egentligen är. Följande tesen friskt googlat är häften funnet fann jag Wikipedias definition som innehåller bland annat följande information:

Tankesmedja är en vanlig beteckning på en mer eller mindre lös sammanslutning av skribenter och intellektuella som har som syfte att påverka (...) opinionen. (…).
Ett viktigt kriterium för att bedöma om det är en tankesmedja eller inte är om sammanslutningen aktivt försöker delta i (...-)debatten och tillgängliggöra och sprida sina idéer och tankar till allmänheten. 

Blir då bloggeri ett tankesmideri? Särskilt när bloggares bloggerier löst eller fast anknyter till varandra? Som tobbe lindahls, stig sundströms och mitt bloggande stundom gör? Är vi då en tankesmedja? Och om så – vad heter smedjan? Timbro är upptaget. Agora likaså. Flumtro passar inte! Så vad? Föreslå gärna.

På tobbes blogg har här en pratkedja utbrutit kring varför-är-det-så-svårt-att-komma-i-tid-till-gudstjänsten?-frågan. Orsakerna diskuteras. Kan det bero på yttre förhållanden som barn-rikedom eller handlar det om inre karaktärslöshet? Jag har en kompletterande tanke jag skall berätta om i ett senare inlägg. Kanske ikväll. Det har nämligen under tiden jag skrivit formats ett projekt för denna soliga oktoberdag: Friluftsdag med medburen kaffetermos!! 


* Maskinen heter så alltsedan äldsta dottern i den ålder då hon ännu inte kunde prata rent kallade den så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0