facebook först

I förrgår kväll kollade jag lite på Facebook. Brukar göra det varje dag för att längst upp till höger se vilken eller vilka av mina så kallade vänner som fyller år. Då får de ett grattis i form av den käcka hälsningen Gott nytt år! Aktivt befinner jag mig inte länge på Fäjjan – bort det. Men jag kollar ibland vad en del skrivit – familjemedlemmar och en del internationella kontakter mest.

Den aktuella kvällen fann jag på Facebook en massa blodiga bilder ditplacerade av en av mina egyptiska vänner. Och så text på arabiska som jag givetvis inte kunde läsa. Men Google kunde fast det blev inte såvärst mycket begripligare för det. Men något obehagligt hade hänt – det begrep jag. Och det var på Facebook jag fick nys om det. Facebook var först.

Sedan kom nyheter i radio, TV och papperspress ge mer info. Det som ägt rum var en militär massaker på koptiska kristna som demonstrerade mot särbehandling och trakasserier från myndigheternas sida. Och TV visade skrämmande filmer av pansarbilar som tokkörde in i en folkmassa.

Detta är först och främst en tragedi. Dessutom ett flagrant brott mot mänskliga rättigheter. Länder och opinioner bör markera intolerans. Vi gillar när ”den arabiska våren” innebär att diktatorerna försvinner. Vi vill vara de nya ledarnas goda vänner. På samma sätt som goda vänner hindrar varandra att köra bil i fyllan ska vi öppet kritisera de nya ledarna – för att inte diktaturerna ska består bara med utbytta diktatorer.

Det är viktigt med både bön och opinion till stöd för den kristna minoriteten i Egypten – liksom för kristna och religiösa minoriteter i allmänhet. Det är viktigt både för situationerna utomlands liksom för läget här hemma. Det är viktigt att vi här hemma i det sekulariserade Svedala slutar vara så neo-koloniala som vi i praktiken är när vi bara bedömer saker och ting ur våra värderingar och våra förhållanden och därför inte vill inse att religion är en viktig faktor för världsmedborgare i allmänhet. Det är viktigt att fatta att religion är och kan vara grund för förföljelse och därmed skäl för asyl och uppehållstillstånd. Det är viktigt att ha öppna gränser också för religiösa flyktingar – till exempel kristna från Irak. Det är viktigt att inte skicka människor som löper risk att bli religiösa martyrer tillbaka till Afghanistan – som exempel.

Om martyrer skriver Svenska Dagbladet i dagens ledare – klicka här. De fakta som presenteras är att var femte minut dödas en person för att han eller hon är kristen. Det är 12 i timmen. Knappt 300 per dygn. Över 100000 varje år. Som dödas för att de är kristna. Det är inte kristna som råkar dödas i allmänhet till exempel i krig eller blir ”vanliga” brottsoffer. Det handlar om martyrer där religionen är orsaken till att de dödas.

En sådan sak har vi som sagt svårt att ”ta in” i Sverige. Till detta har vi i vårt samhälles sekulära glans svårt att acceptera att den västerländska kristendomen inte är den förtryckande banditen framför alla andra. Utan i stället offer. Alltså inte västerländska kristna – vi klarar oss. Men kristna i andra delar av världen. Martyrerna finns främst i länder med ateistiska regimer – Kina – eller med muslimsk regering och majoritet – Pakistan – eller ett hinduiskt folkhav – Indien. Det är inte säkert att alla regeringar aktivt driver detta. Bara ibland. Oftast handlar det om att regeringar inte förmår eller prioriterar upprätthållandet av någon form av rättsstat. I praktiken lägger man sig inte i lokala kampanjer, motsättningar och pogromer.

Mina vänner i Egypten hade alltså inte hamnat under säkerhetsstyrkornas pansarvagnar. De klagar över den felaktiga information statliga media levererar. YouTube och Facebook blir alltså de kanaler som kan ge dem kompletterande information så att hela sanningen kommer fram. Också till oss.


Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Jag gillar att läsa dina skriverier när de har sådan här "tyngd". Håller också med i allt den här gången ;-)

2011-10-12 @ 06:41:20
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Vi får får fortsätta be för Egyptens folk tid tidigare skrev: Den bild jag länkar in inger hopp bildtext : ”Kristna demokratiaktivister bildar ring runt muslimer som ber under demostrationerna i Kairo"



http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2011/02/be-for-egyptens-folk.html

2011-10-12 @ 21:42:33
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: A-K Roth

Nordkorea är ett av de värsta platserna för kristna idag. Man har straffat kristnas barn och barnbarn då man tror att såna "brott" ärvs.



http://www.christianpost.com/news/n-korean-christian-situation-inside-is-very-bad-37791/

2011-10-13 @ 01:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0