glad underhuggare

Jag är en underhuggare!

Fastän präst står jag snett på sidan om Svenska kyrkans ordinarie prästorganisation. Den består av kyrkoherdar som utövar eller skall utöva ledning och chefning i församlingarna. Till sin glädje och som bistånd har dessa herdar ordinarie med-tjänare – kom-ministrar – samt ibland en och annan adjunkt vilkas ställning ungefär motsvarar AT-läkare inom vården. När jag var präst i församling var jag en sådan medtjänare, alltså en underhuggare.

Utöver församlingsorganisationen finns stiftsanställda präster och en och annan på olika former av specialuppdrag. Som stiftsadjunkt i början av 1990-talet hade jag inte chef- och lednings-uppgifter utan underhögg i min omgivning efter bästa förmåga.

Nuförtiden är jag som notorisk underhuggare dessutom på sidan om denna kyrkliga organisation. De som betalar ut min lön och leder mina arbetstimmar fram i räknade hopar är en självständig stiftelse som existerar i avsikt att driva en folkhögskola med kyrklig inriktning. Där är jag skolpräst och lärare – underhuggare.

Underhuggare utvecklar lätt och inte sällan gärna skepsis mot vad överhuggarna producerar och kommer med. Med 33 prästår i ränseln nödgas jag nog tillstå att erfarenheter av en del överhuggares agerande, törnar jag fått inkassera av folk i upphöjd ställning och position, anpasslig trendföljning jag ser på ledande håll och en massa annat medför att jag lätt och inte helt ovilligt hemfaller till misstro när ”något kommer uppifrån”.

Som en sådan lättmisstrogen individ var det med viss bävan jag började en kvickläsning av LEVA I DOPET – brev från biskoparna till Svenska kyrkans präster och församlingar. Hundra snabbskummade sidor senare tvingas jag med glädje konstatera att innehållet är riktigt bra. God allmänkyrklig evangelisk-luthersk dopteologi. Tydliga markeringar mot en del ny-idéer som här och var i Svenska kyrkan sticker upp sina heretiska trynen. Tack överhuggarna!!

Dokumentet kan laddas ner här. Gör det.
Dessutom skrev Kyrkans Tidning – ofta och inte helt utan grund kallad torsdagsdepressionen – mycket bra på ledarplats – här.

Två goda ting från överhuggeriet! Samma dag!!
Vad blir månne det tredje bli?


Kommentarer
Postat av: Hanna Johnselius

Det tredje goda tinget (kanske) att min bok, som du så idogt stöttat och hjälpt till med, har fått "bokstatus" genom att den nu hamnat i bibliotekstjänsts katalog och dessutom fått en liten recension. :-)



Det är f ö alltid lika trevligt att läsa din blogg.



2011-12-15 @ 15:42:08
Postat av: SSu

Om det bringar någon glädje i armodet, kan jag härmed berätta att jag inhandlat en julklapp till den praktiske kollegan:-)

2011-12-15 @ 16:14:32
URL: http://stigsundstrom.wordpress.com
Postat av: Tobbe

TVÅ goda ting samma dag från Svenska kyrkans "nationella nivå".



??????



Är du helt säker på att den ena inte är en hallucination?

2011-12-17 @ 01:32:27
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Här kommer ett citat från en annan "underhuggare"



Han sade: ”Jag är en röst som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren, som profeten Jesaja har sagt.” Också några fariseer hade sänts ut, 25och de frågade honom: ”Varför döper du då, om du inte är Messias och inte heller Elia eller Profeten?” Johannes svarade: ”Jag döper med vatten. Mitt ibland er står en som ni inte känner, han som kommer efter mig. Jag är inte värdig att knyta upp remmen på hans sandaler.” Detta hände i Betania på andra sidan Jordan, där Johannes döpte.

2011-12-17 @ 13:06:58
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0