ett flygförbud till?

Sverige deltar med stridsflyg tillsammans med NATO för att skydda civila i Libyen undan Khadaffis krigsmaskin. Helt rätt tycker jag. På samma sätt tycker jag det är rätt att några stora starka på en skolgård ingriper när någon annan stor och stark spöar skiten ur någon som är mindre och klenare.

Mina tankar börjar då vandra när jag i tidningens Dagen på webben läser artikeln Israel dödade befälhavare i Gaza – länk här. En bit in artikeln kommer texten Därmed har 17 palestinier dödats i israeliska hämndattacker mot Gaza för att en israelisk tonåring skadats svårt när en raket som avfyrats från Gaza träffade en skolbuss i torsdags och rapporterandet slutar med Elva militanta och civila palestinier dödades i israeliska flyganfall på fredagen, bland dem en 11-årig pojke och en vuxen som hittades söndersprängda vid en kyrkogård i den tätbefolkade staden Gaza.

Enligt premiärminister Benjamin Netanyahu verkar 17-1 vara en rimlig balans när det gäller döda. Var tredje Dagenläsare verkar också tycka det eftersom 30% har markerat att artikeln gör dem glada.
Undrar hur folket i Gaza tänker. Och NATO. Är det inte snart dags att proklamera en flygförbudszon över Gaza för att skydda civila från militärmaskinellt övervåld??


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

"Var tredje Dagenläsare verkar också tycka det eftersom 30% har markerat att artikeln gör dem glada."

Jag har gjort samma iakttagelse, när man påtalar detta väcker det starka reaktion från Dagen, döm själva om min kritik är orättvis jag är öppen för kritik. Se dialog med Dagens utrikesansvarig:



http://www.dagen.se/blogg/utrikesbloggen/2011/04/sant-jag-ar-stolt-over-del-i#disqus_thread

2011-04-10 @ 10:05:07
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: A-K Roth

Om vi ska jämföra med Libyen, så träffades, om jag inte minns fel, rebellers stridsvagnar plus en klart märkt ambulans av NATO-eld, varvid många dog. Omvärlden verkar förstå att det görs fel i krig. Ledaren från NATO vägrar erkänna fel då han inte visste att rebellerna hade stridsvagnar. Men i fallet Hamas vs. Israel?



Hamas begår krigsbrott varje gång det skickar raketer/missiler och anti-tankvapen mot Israel och det begår krigsbrott varje gång de gör så mitt bland sin egen civilbefolkning, varje gång de gömmer sig bland civila, varje gång de använder mänskliga sköldar. Goldstonerapporten gör detta klart.



En flygförbudszon som bara skulle gälla israeliskt flyg skulle i effekt ställa sig bakom Hamas krigföring. Du kanske menade att även Hamas raketer och missiler skulle förbjudas? Det vore nånting det! Problemet med Hamas attacker är att det redan är förbjudet, ett krigsbrott, men ingenting görs. Av någon anledning finner omvärlden det inte angeläget att försöka stoppa Hamas krigsbrott eller straffa de tyrannier som sponsrar terrorn.



Hamas vägrar sluta och följer sitt hatfulla agenda. Omvärlden säger, O.K. då. Israel agerar ensamt. Israel fördöms. Bra rutet, Stig. :(



Vore det inte bättre om, i stället för ett initiativ som i effekt stöder Hamas, FN antog en resolution i säkerhetsrådet mot Hamas krigföring? Om det kunde implementeras skulle det inte finnas skäl för Israels motangrepp. Kanske NATO borde gå in och stoppa Hamas? Eller är det som vanligt, man är tyst om alla attacker mot Israel men öppnar mun när de slår tillbaka?



Stig, gör inte felet att beskriva Hamas som "mindre och klenare". En skolbuse som är mindre och klenare kan bli den värsta mobbare. Hamas agerar med stort stöd och vapen från Syrien och Iran, båda folkförtryckande tyrannier. Idag mejade man ner över 20 syrianer på en begravning på tidigare dödade protesterande. Den regimen står bakom Hamas.



I Hamas krig mot Israel har lyckligtvis inte så många dött, men det är en ohållbar situation för landet med folk som lever i ständig skräck, speciellt efter en klart märkt gul skolbuss singlades ut för attack av en anti-tank missil. Minuter innan hade alla utom ett barn stigit av bussen. Bara en blev mycket svårt skadad.



Stig, du kanske inte ser hur detta krigsbrott kunde ha dödat 20-30 barn? Att bara ett barn blev offer, ändrar det någonting i princip? Hade dödstalet varit i dussinet, hade du då tagit Israels sida?

Hur skulle du och jag känna det om våra egna älskade barnbarn varje dag åkte på denna buss?

2011-04-10 @ 14:21:26
Postat av: Egon Berglund

AK Roth När Israel anklagas för att avsiktligt döda civila försvarar du med emfas Israels krigföring, att ”IDF aldrig attacker civila mål avsiktligt ”

Det kan vara svårt att reda ut om en attack var avsiktlig, det är detta som Goldstone försöker reda ut tex. citat”den 16 januari 2009, slog israeliska granater sitt hem på Gazaremsan och dödade tre av hans döttrar och en systerdotter. http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2011/02/de-vill-inte-hata.html



Nu försvarar jag inte Hamas raketattacker mot Israel. Men det är intressant läsning:

Citat”Hamas said on Saturday its militants did not intend to target Israeli schoolchildren when they fired a rocket at a bus two days ago, critically wounding a teenager and moderately wounding the bus driver, in an attack that sparked the latest round of border fighting.

"It was not known that the bus targeted on the outskirts of Gaza carried schoolchildren," spokesman Sami Abu Zuhri told Reuters, adding that the road where the bus was travelling was often used by Israeli military vehicles. Läs mer: http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/hamas-says-didn-t-mean-to-target-israeli-school-bus-1.354967

2011-04-10 @ 16:50:22
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: bloggaren själv

O det var värst vad A-K Roth fick luft!!



OBSERVERA att jag inte med ett ord har försvarat Hamas attacker!! Sluta därför OMEDELBART att läsa sådant mellan raderna!!



Det jag kritiserade är hur en demokratisk vald premiärminister i ett land som finns med i gemenskapen av demokratiska stater låter döda många som represalie för det vidriga dödandet av få. DEN OBALANSEN kritiserar jag. Och om den säger A-K Roth ingenting. URSVAGT!!

2011-04-10 @ 22:49:42
Postat av: Janne L

Du är en enögd och mycket märklig man Stig. Du borde veta bättre än vad du ger ut dig för att göra här på din blogg. Du har en egen liten agenda mot Israel.



Men du som alla andra i din så kära svenska kyrka har släppt allt vad den kyrkan en gång byggt på, nämligen den heliga skrift. Jag ska ge dig några korta verser om vad bibeln säger om Israels framtida öde från Sakarjas bok:



vers 2: Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring... vers 3: Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne... vers 6: På den dagen skall jag låta Juda stamfurstar bli som brinnande fyrfat bland ved och som flammande facklor bland halmkärvar, så att de förtär alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster. Men Jerusalem skall fortfarande trona på sin plats, där det nu ligger.”



Det är nämligen så här Stig! Gud har bestämt att det ska gå så här. Varför, jo Israel ska få hela arabvärlden och säkert några västländer med Sverige i spetsen emot sig. Dom skall till och med kunna nästan radera ut Israel, men när allt ser som mörkast ut, då skall Gud själv stiga ned o strida med Israel/Judarna. Men om du kan din Bibel så vet du att då skall Judarna ha omvänt sig, jag fortsätter med Sakarja:



Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset. Landet skall sörja, var släkt för sig …På den dagen skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet…



Nåja, jag tror faktiskt inte det är någon ide att dividera detta, för jag har sett hur du undviker allt som har med Bibeln och vad den säger om detta.



Det är hur klart som helst att den så kalla andliga Israel= västvärldens kyrka skall avfalla, samtidigt som Judarna skall väckas/väckelse. Låt mig bara ta en kort liknelse från Bibeln igen:



Lukasevangeliet 13:6-9.



En man hade ett fikonträd planterat i sin vingård, och han kom för att se om det fanns frukt på det, men han fann ingen. Då sade han till sin trädgårdsmästare: I tre år har jag kommit och letat efter frukt på det här fikonträdet men inte hittat någon. Hugg ner det! Varför skall det få suga ut jorden? Men trädgårdsmästaren svarade honom: Herre, låt det stå kvar även i år, tills jag har grävt omkring det och gödslat. Kanske bär det frukt nästa år. Annars skall du hugga ner det.



Vad gör ett fikonträd bland vinträden Stig? Vad symboliserar fikonträdet osv...



Postat av: bloggaren själv

Janne har givetvis inte något fog för sitt påstående att jag har en "egen liten agenda mot Israel". Jag kräver inte mer av Israel än av andra demokratiska länder.

Janne har inte heller något fog för sitt påstående att jag skulle ha släppt Den Heliga Skrift. Nonsens! Det jag däremot är tveksam till är om Den Heliga Skrift skall förstås på det sätt Janne för fram. Att rada godtyckligt valda citat ur Gamla Testamentet och tillämpa dem rakt in i ett nutida politiskt läge finner jag ytterst tveksamt. Med hjälp av andra citat valda utifrån ett annat syfte blir det möjligt att läsa in helt andra meningar och därför blir hela den metoden för tolkning av Bibeln ganska nyckfull.



Bibeln är inte en politisk prognosbok. Den handlar om Kristus. Den driver Kristus som försonare, som den som bad för sina bödlar, som den uppståndne Fredsfursten.

2011-04-10 @ 23:48:31
Postat av: Janne L

I stället för att ifrågasätta mina tolkningar så kan du ju svara på min fråga om fikonträdet i vingården!



Sen har jag hur mycket fog som helst för mitt påstående om din agenda mot Israel, det är ju för katten bara o läsa din inlägg om mellanöstern.



Visst har Israel gjort fel osv... Men det sprids tonvis med lögner om hur Israel beter sig mot palestinier och Hamas. Men det väljer du att tro på utan o blinka, men Bibeln som du förhoppningsvis har på närmare håll tvivlar du på.



Säg på vilket sätt mina inklistrade verser är godtyckliga? Det är ju bekvämt för dig att påstå det, kanske du slipper undan på det viset. Men Stig att du struntar och fnyser åt mig gör inget. Men om du håller skriften så helig som du säger, då vet du också att vi lever inför Gud, inte inför människor. Jag tar inte så hårt att du inte "tror" på mig, vilket vore förfärligt. Endast Gud alena skall vi tro på!

2011-04-11 @ 00:07:31
Postat av: A-K Roth

Jag tror du får sluta läsa mellan raderna, Stig, för jag har varken sagt eller antagit att du "försvarar" Hamas. Men inte heller verkar du fördöma Hamas så högt och tydligt de förtjänar att fördömas. Så jag opponerar mig. Och jag ser ju att du i din artikel inte med ett ord nämnde Hamas. Ledsen att du blev så rasande. Det hade varit bra att kunna diskutera denna sak, men jag ser ju att det inte går. Det blir tvärstopp. Svaret skulle i varje fall bli samma gamla: Israel är starkare, är en demokrati och ska dömas hårdare. Betyder det att man aldrig ska fördöma Hamas högt och tydligt? Jag ger upp, Stig.



Egon: Jag tror Israels undersökningar kommer att klargöra en hel del om fallen där civila dödats. Vad du än tror finns belägg för att Israel sökte skona civila genom vissa varningar etc. Men jag tror övergrepp har skett från enskilda befäl/soldater. Livni och Barak ansåg att Israel kunde ha stoppat anfallen långt tidigare. Naturligtvis blir jag lika upprörd som andra över civila palestinska offer. Men jag håller Hamas ytterst ansvarigt. Goldstone har nu bedömt att det inte fanns fog att anklaga Israel för att medvetet ha siktat på civila. Rapporten står men jag ser Goldstones artikel i Washington Post somn ett addendum att lita på.

2011-04-11 @ 02:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0