ditt å datt



Först tänkte jag att rubriken skulle vara smått å gott men si det passar inte alls helt och fullt till innehållet i detta inlägg. Vissa saker är inte små och andra är inte goda.

För att först göra helgen klar vill jag nämna att på Annandagen var det inte alls lika mycket folk i gudstjänsten som de tidigare dagarna. Detta är helt förväntat och egentligen lite trist. Påsken med Jesus uppståndelse är ju så central att den mycket väl kan få två dagar. Dock fungerar inte Annandagen riktigt så. Man har hunnit gå på Påskdagen och då får den andra dagen vara.
Än mer obalanserat blir när – som en del gör – verkar tänka: på Skärtorsdag-Långfredag-Påskdag-Annandag är det så huvvaligen många gudstjänster att jag nog kan gå på en – i alla fall. Men det räcker. Hur man än då prickar blir det liksom obalans i helgerna.
Absolut mest obalanserat är givetvis att under den långa ledighet man får sig till skänks inte gå i gudstjänst alls. På sin tid red Jesus på en åsna men nuförtiden blir det i många fall så att det är åsnor som rider på Jesus – de som fast de inte tror åker snålskjuts på Jesus genom att vara lediga i alla fall.
Ansvarig för gudstjänsten – dagens enda i samhället – var prästkollegan som har samma förnamn som jag men är yngre – jag är således Stig den tyngre. Han har lagt sin predikan på sin nystartade blogg så den kan läsas om man klickar här.

Sedan kan nämnas att älven har gått. Förstå mig rätt! Piteälven rinner kvar där den brukar rinna inom synhåll från vår balkong. Det är vinterisen på sagda vattendrag som av stigande vattenstånd lyfts upp och driver flak- och styckevis nedströms. Fenomenet uppträder varje år i slutet av april, är ett säkert vårtecken och fick bildpryda detta inlägg allra överst.


Vidare kan jag meddela läsekretsen att köksteknologin har tagit ett sort steg framåt! En i många år ouppfunnen mackapär har sett dagens ljus och kan köpas av hugade köksmanicksinhandlare som vill reducera antalet nödvändiga apparater i sitt kök. Jag sprang på det geniala teknologiska genombrottet när jag i Umeå för ett par veckor sedan fick korn på grejen över alla grejer: Brödrost med inbyggd radio!! Det ni!!

Protester runt om i landet mot sjukförsäkringssystemet är rubriken på en artikel i tidningen dagen apropå det så kallade Påskuppropet i (långt ifrån alla) kyrkorna i landet. Viktig artikel! Ledaren i dagens Dagen berör också ämnet och är riktigt bra.

I Libyen krigas det än!! Mohammar Khadaffi saknar haimgangshoov. Det märkliga dialektala ordet brukade min fader använda när folk inte fattade att deras närvaro inte längre var önskad och visade sig ha hov att gå hemhaimgangshoov på baklängesiska. Särskilt i staden Misratha bombarderar regimen både beväpnat motstånd och civila mål – som i Gaza ungefär för ett par år sedan.

I Syrien är det en annan genom åren situationsstabiliserande våldsdiktator som sätter in tunga vapen mot sitt folk. Demokrati- och frihetsdemonstranterna där har dock (ännu) inte likt sina libyska kollegor beväpnat sig ens för självförsvar så här blir det rågan om klockrena massakrer på civila. Jag tror inte Sverige handlar så mycket med Syrien men för vad det kan vara värt som markering: Bojkotta! Inför sanktioner!

Detta var alltså en del ditt och en del datt om lite av varje.
Ledigheten är slut, en ny vecka med bekymmer* och glädjeämnen** har börjat.


*  Deklarationen – som jag hatar!!!
**  Detta inlägg skrev jag i ordbehandlingsprogrammet Word och när jag var till att kopiera in texten i bloggpubliceringsverktyget ser jag till min häpnad, förvåning och chock att det idag såhär långt tittats in på min blogg från 113 unika IP-adresser. Så många besök har min blogg aldrig tillförne haft. Skulle inte förvåna mig om det beror på nått fel på www.blogg.se.

 


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

”jag är således Stig den tyngre” – i vilken bemärkelse skulle du vara tyngre än han som i sin signatur har samma akronym som det stora partiets juniorsammanslutning?

om du med det menar hur mycket ni lekamligen måste släpa på så kan det nog vara i överensstämmande med sanningen men om du menar antalet år i Herrens tjänst så vete 17 om du har rätt

2011-04-26 @ 22:49:50
Postat av: Stig Sundström

"... han som i sin signatur har samma akronym som det stora partiets juniorsammanslutning". Haha, jag har aldrig tänkt på att mina initialer någon gång skulle borga för en större tyngd i något avseende.Men nu har det hänt! Tack ssu!!:-)

2011-04-27 @ 07:33:59
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0