halva värre än hela

Mina teser för lördagen den 23 maj 2009 är:

Det är värre att köra i dimma än i mörker!
Halva sanningar värre än hela lögner!


Jag har funnit att liksom hel- och halvljus gör nytta i mörker men inte funkar i dimma eller skymningsljus tas det som är sant inte emot där halvsanningar tillåts råda. Lögnen - eller den totala missuppfattningen - är därför ibland bättre att ha att göra med än det som till viss del är rätt - men ändå inte är det.


Ta till exempel den propagandistiska myten att alla arabstater vill utplåna Israel*. Den är ju inte sann men upprepas ändå gång på gång. Sanningen är ju att de flesta - alla vågar jag inte säga - arabstater idag godtar den ursprungliga tanken från 1947 på en tvåstatslösning**. Både Egypten och Jordanien har ju slutit fred med Israel - typ. Men påståendet som troligen var sant för 50 år sedan upprepas och upprepas och till detta upprepade buntar havsanningarnas vänner ofta onyanserat ihop Iran med det vaga uttrycket araberna. Att Iran också är ett muslimsk land är sant med att framställa det som om de och alla arabländer vore såta vänner är att dölja hela sanningen.


Tacka vet jag lögnen! - förstå mig nu rätt.
Jag menar stolliga förintelseförnekare både bland muslimer och euroamerikanska antisemitiska fascistliknande sammanslutningar. Dem kan man ju visa att de har fel om de nu vill se fakta de aldrig sett eller velat se. Eller så kan man avfärda dem som stollar. Men halvsanningen som inte ser de i sin tankesmet invispade sakfelen är svårare att ha att göra med. Just för att de är halv-sanna.

Ett bra komplement till en halvsanning kan därför vara en stunds klickande på denna länk med tillhörande vidarelänkar. Kanske innehåller den också halvsanningar, vad vet jag. Men som bekant gäller matematiken ½+½=1


Enligt notis i Kyrkans Tidning har en präst i Småland anmälts för Domkapitlet - den inomkyrkliga myndighet som bland annat har att övervaka prästers lära, liv och lämplighet. Anmälan gäller att prällen bommade gudstjänsten den söndag då landet gick över till sommartid. Glömde ställa om klockan, gissningsvis. Prällaten har sedan bett om ursäkt och beklagat det inträffade. Som givetvis enligt min mening är oerhört klantigt. Men ändå mänskligt.

Så jag undrar om det inte ligger andra hundar begravna i mossen. Är det hela sanningen vi får oss till livs? Eller bara halv- eller fjärdedelssanningen. Gömmer sig bakom anmälan en frustration över en notorisk slarver som genom missen den aktuella söndagen fick droppen att knäcka kamelens rygg? Eller finns hos anmälaren en irritation mot en duglig men i alla stycken icke helt medgörlig präst? Eller rent personligt agg? Håll med om att helsanningen vore intressant. Samt hur högvördiga kapitlet agerar.


På lässidan ros nu så sakteliga igenom en biografi över Per Brahe.

Om någon undrar hade han Gustav Wasa som morbror.

Om någon undrar varför jag läser sånt undrar jag det också.



*  Läste den senast i förmiddags på pastorsbloggen jag regelbundet följer. Länk till höger.**  Egentligen verkar ju hela världssamfundet för tvåstatslösningen - utom terrorister som Hissbollah i Libanon, Hamas i Gaza och Netanyahu i Israel.

Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Tack för omnämnandet,"Kanske innehåller den också halvsanningar, vad vet jag. Men som bekant gäller matematiken ½+½=1" Jag skall inte betygsätta mej själv, men jag fått god kritik av de svenskar som jobbar i regionen, tex. Diakonia.

2009-05-24 @ 17:27:15
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Ann O Nym

ingen tidsangivelse till loststarten ikväll ???

2009-05-26 @ 21:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0