härmsälta

Värmen fortsätter!

Strax runt +30 tredje dagen i rad.

Plums i böljan igår och snart också idag.
Så att inte skallen drabbas av härdsmälta.

Bara det lokala stackmolnet med eventuell inneboende åska drar iväg.


Klaga över värmen gör jag dock inte eftersom jag lovat att inte göra så försåvida jag är hemma i fäderneslandet och inte är sjuk. Orsaken till detta löfte står att finna flera år tillbaka i tiden, under den epok av tillvaron då inga barn befolkade det unga parets boende eller intervenerade i den ordnade och strukturerade tillvaron vi då hade. I brist på arvingar kom dock konung Tjabo den store alias Karl XVI Gustav att något påverka kalendern eftersom han önskade min närvaro vid ett repetitionsövande Norrlandsskyttekompani någonstans i Sverige. Någonstans var närmare bestämt i sin förta etapp strax öster om Gällivare där vi av någon anledning skulle kriga ett tag innan vi förflyttades till någon hopfrusen hjortronmyr mellan Nedre och Övre Soppero. Hopfrusen skulle kunna vara det heltäckande ordet för hela arrangemanget. Vi kom inte ur skorna på två veckor och en dag - säger en dag - skuttade kvicksilvret upp till -16 vilket gjorde att vi kastade mössa och handskar.


Det var alltså rejält kallt! Två timmar tog det mig att tina loss halsduken från skägget sedan vi efter att ha skidtolkat en hel natt i -25 äntligen få upp tältet och eld i kaminen. Då bataljonen några dygn senare åter skulle förflytta sig - jag var frånvarande just då - vägrade helt sonika repgubbarna eftersom det då var -35, på vissa myrstråk kallare. Myteri på repförband blev Norrbottens-Kurirens löpsedel i krigsstilsstorlek.*


I den vevan lovade jag att inte klaga över värmen.


(Paus för badstrandsbesök)


Var var jag?

Jo! I den vevan lovade jag att inte klaga över värmen försåvida - jag repeterar - jag är hemma i fäderneslandet och inte är sjuk. Och därför klagar jag inte. Pustar bara en aning.

Nu blev dagens bad inget bad. Väl framme på Lillstranden mulnade det alldeles duktigt och en kopp kaffe och sju Mariekex senare började det regna så smått så vi packade ihop och for hem. Och givetvis slutade det då regna.


Till sist: När det är varmt och skallen drabbas av härdsmälta är det gott med något salt - en kaviarsmörgås till exempel. Bilden föreställer en härmsälta som det radikalt billigare Kalles-plagiatet coop lanserar innebär.



*  Inlägget med det bakomflutna framför sig berörde för drygt ett år sedan samma händelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0