evangelikal intolerans

Orsaken till blogginlägg kan vara av varjehanda slag.

Vädret i extrema former ger inlägg. Särskilt när man bor i Älvsbyn där vi flera gånger om året har kallast eller varmast i landet. Väder utan extermometriska former kan också ge inlägg - i brist på annat att skriva om. Dock är talet i vädret på denna blogg inte så högfrekvent att det föranleder inläggen sorterade under speciell kategori till höger.  


Speciella aktiviteter ger inlägg - typ skidåkning, husreparationer, bilköp och annat. Så har jag idag för första gången - sjukdom, kyla och arbete har lagt hinder - provat mina julklappsskidor. 9km. Gick som smorda. Skidorna alltså. Men kroppen...


Händelser i familjen bebloggas härstädes bara undantagsvis trots att detta är betonat en personlig blogg för privata åsikter. Så det blir födelsedagar, gemensam semestertur och en del annat som stundom nämns. Självklart är familjen dock viktig. Rentav viktigast. Bara inte som bloggämne.


Världshändelser som gaskrisen och Gaza-kriget, spänningen Indien-Pakistan, Cubas öde efter Fidel och USA:s efter GWB-usch kommenterar jag sällan. Svensk rikspolitik likaså. I vart fall när det inte är valår. Givetvis är slikt inte oviktigt men oftast väljer jag att avstå bloggning i sakerna.


Jobbhändelser kommenterar jag återhållsamt. Nämner som bara i rapporterande ton och då mestadels positivt. Givetvis spelar jobbet stor roll och händelser och åsiktsutbyten i det sammanhanget påverkar mig i hög grad. Men då det är där jag bidrar till händelserna och byter åsikter blir bloggen tyst i sådana ärenden. Dessutom finns ingen länk från folkhögskolans hemsida till denna min blogg - just för att den är privat och inte en jobb-blogg.


Kyrklerier i vid mening finns på bloggen. Oftast då med uppenbara press-synliga händelser eller liknande som utgångspunkt. Då frågorna intresserar mig blir de givetvis bloggaktuella men liksom vad gäller jobbet och familjen självcensurerar jag mig en del. Jag för vissa samtal och byter vissa åsikter i andra sammanhang än på nätet.


Tidningar, TV, Radio får då och då ge näring till bloggen - som den ihärdige läsaren nog noterat.


Andra bloggar ger uppslag. Och påverkar funderingar. Därför har jag nu kompletterat länklistan till höger med simon jonsson. Den bloggen är mestadels hans men åtminstone ½officiellt också pastorsblogg för Kustkyrkan i Jävre. Så man vet inte riktigt om det är Simons eller församlingens syn på saker och ting som syns. Men då jag stundom kommenterar inlägg där länkar jag från och men nu också till den bloggen. Och lika lite som med de andra länkarna betyder det att jag helt delar de åsikter som förs fram. Det betyder bara att jag finner dem intressanta.


Rubriken evangelikal intolerans skrev jag först. Eftersom jag tänkt skriva om det. Men det blev ju inte det jag skrev om. Inte just nu. Kommer dock att återkomma till detta återkommande fenomen i ett kommande inlägg.

Kommentarer
Postat av: Pastor Simon Jonsson

Tack för länkningen!



Långt ner på min blogg står det att det inte nödvändigtvis är församlingens åsikter som speglas, och så är det nog.



Det finns väl ingen församling som har skrivit ner hur de gemensamt ser på varenda liten detalj :)



Så när jag skriver så är det som pastor i Kustkyrkan.



Ha det gott Stig!

2009-01-10 @ 20:39:32
URL: http://www.sandstromjonsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0