auschwitz – 61 år


Idag, den 27 januari, högtidlighåller vi minnet av förintelsens offer.
Datumet den dagen 1945 som lägret Auschwitz befriades av Röda armén.
Ett av världshistoriens största brott kunde rullas upp.
Omfattningen av verksamheten i Auschwitz och andra läger var fasansfull


13 miljoner människor utrotades aktivt under Nazismen.

  • 6 miljoner var judar
  • 2,5 miljoner var kristna polacker
  • 3,3 miljoner var sovjetiska krigsfångar
  • nästan en halv miljon var zigenare
  • dessutom tjecker, jugoslaver, handikappade, homosexuella m fl

Alla dessa var människor som ansågs stå i vägen för "herrefolkets" behov av livsrum och önskan att avskiljda från andra kunna breda ut sig. Till detta kommer alla soldater som stupat och alla civila som dödats.


En dikt eller bön, funnen i Auschwitz:
How can I sing? - My world is laid waste.

How can I play with wrung hands?

Where are my dead?

O God, I seek them in every dunghill,

In every heap of ashes...

O tell me where you are.


Min egen översättning:

Hur kan jag sjunga? - min värld har ödelagts.

Hur kan jag spela med förvridna händer?

Var är mina döda?

O Gud, jag söker dem i varje kulle av jord,

I varje askhög...

O, (Gud) säg mig var du är.


Under kategorin Speciella resor finns - om man skrollar "längst ned" - några blogginlägg från min resa till Auschwitz sensommaren 2007. Klickar man på Augusti 2007 hittar man dem också.


PS: Bilden är från en monter med kläder som tillhörde förintelsens offer.

PPS: Senaste dagarna har det varit viss debatt kring att man i Luleå bestämt att inte på samma sätt som tidigare - med bland annat gudstjänst i Domkyrkan - skulle högtidlighålla denhär dagen detta år. Noterar nu att detta beslut ändras. Glädjande!!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det finns teorier om att Hitler skulle kunnat hämta inspiration från bibeln vad gäller utrotningen, ja, att den förutspås där. Jag har inte de bibelställena framför mig just nu men jag kan delge de ställena senare, om det är av intresse. Du gjorde en bra översättning av bönen.



Nu till en helt annan fråga: Jag vet ju att du nu läser Jobs bok med kommentarer. Har du hittat någon bra kommentar till Job 19:25-26 (Jobs kristologiska / messianska tankar enl. mig)?

2009-01-27 @ 17:56:16
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ordet inspiration i tidigare kommentar hade jag helst velat ha inom situationstecken för i det här sammanhanget blir det ett mycket negativt ord. Vilket ord hade passat bättre?

2009-01-27 @ 17:58:25
Postat av: Hanna

Fel i vershänvisningen, det var Job 19:25-27.

2009-01-27 @ 19:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0