bitande kallt & diverse

Nattavaara            -25.8

Latnivaara             -24.9

Älvsbyn                -24.5

Rensjön                -24.4

Vidsel                   -24.0

Nikkaluokta           -23.7

Gällivare               -23.4


Det har varit kallt idag! -22 grader just nu. Tabellen visar temperaturerna i natt. Hutter!!
Det var en bra dag att sitta inne alltså. Och fundera. Samt skribera till exempel å ens blogg. För att lägga ut skriberandet framåt kvällskulan.

Fast: Varför? Varför blogga? Vad fyller det för behov?

Dylika funderingar slog mig i skallen när jag var på väg hem från cooperativabutiken. Ty handlingen blev idag. Inte fredag som det brukar handla om. Varför bloggar jag?
För att göra min röst hörd! brukar vara ett svar. Också mitt.
Men ingen hör den ju! Eller nästan ingen. Två dussin - typ! invände jag mot mig själv.
Jag hör den!! hörde jag mig själv tänka. Och jag insåg att här har jag småbloggeriets springande knut: Man - eller i vart fall jag - bloggar för att höra mig själv. Och formulera tankar som bara jag hör. Och knappast alltid ens för egen del bryr mig om.

I ett gammalt samhälle där det inte fanns så mycket att höra, där folk var färre i fotogenlampans bleka sken och radio, tv, datorer, cd-spelare och mobiltelefoner lyste helt ouppfunna - då hördes faktiskt människan! Det man sa hördes eftersom det inte var så många andra som pratade. Med hördes menar jag inte här gillades eller ens accepterades utan just hördes. Det fanns ju ett akustiskt utrymme för alla. Minsta barn kunde höra sig själv höras och upplede sig då hörd - fast kanske ingen egentligen hörde på.
I informationsteknologiöverflödets tidevarv hör jag inte mig själv höras eftersom det är så mycket annat som hörs. Och så många andra som låter. Och så mycket annat som väsnas.
Därför bloggar man!! Inte för att höras utan för att höra sig själv. Och ta del av sina egna tankar.

Julborda i november! Har aldrig hänt förr! är en annan kylslagen tanke.
Det ovan nämnda flagranta rutinbrottet att fredagshandla en lördag hade givetvis en orsak: Julbord i går! I Luleå.
Det hårresande i att äta julbord redan i november - och här snackar vi rutinbrottslighet till 1000* - hade givetvis också en orsak. Eller rättare sagt två. Den äldre av sönerna - i andra inlägg kallad Hattifnatten - och hans fästmö - smeknamnet Hottifnattan introduceras härmed - startar idag sin resa till Thailand och kommer hem först dagarna efter jul. Därför julbordade de unga tus bägge familjer gemensamt igår. Trots att det bara är november.
Om någon timme reser fästeparet från Arlanda med den enda SAS-kärran som går idag. Omdestinerade till ett militärflygfält 15 mil från Bangkok. För sin resa har de öppnat en blogg genom vilken vi - och andra - kan följa dem. 

Hosianna! är till sist detta inläggs sluttanke.
I morgon är det första Advent. Nytt kyrkoår. Predik-o-turerna  för ... - jag skulle ju inte skriva mer om detta! Jo! Jag gör det i alla fall - ...avslöjar att i lokaltidningens spridningsområde från Bottenviken till gränsen mot Norge i ett område stort som Nilens delta firas i morgondagens många gudstjänster bara en enda ensam mässa. Detta sker i Vidsel.  Knappast har man inte heller där valt att fira texternas berättelse om Jesu ankomst till Jerusalem med mässa och hos oss låta Honom ankomma i bröd och vin. Orsaken till Festhögmässan är inte Jesu ankomst utan att Vidsels kyrka fyller 40 år.

Hosianna! säger jag. Fräls oss! lär det betyda.


* Eller rättare sagt drygt 2000 eftersom vi var fem personers ätande som belastade hushållsekonomin.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Få se om bloggarn dyker upp på mässlösa mötet i Älvsbyn eller ger ett klottemperaturhöjande koldioxidbidrag till klimatförändingen med hjälp av sin fyrhjuling rattande sig till Vidsel på mässa.

2008-11-29 @ 19:18:11
Postat av: Pär

Själv så missar jag varje form av livegudstjänst imorgon. Det är inte riktigt läge att åka på vare sig mässig eller mässlös gudstjänst med en bäbis på en vecka. Så då blir det o-live: tv-gudstjänsten. Får se om Tulikki har något gott och jesuscentrerat att bibringa oss. ;) Åtminstone vet jag att den medverkande kören alltid är succé.

2008-11-29 @ 23:01:25
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: pappan

Sluta deppa Stig! Klart att vi alla läser din blogg.

Vi behöver ju inte visa våra åsikter hela tiden!!

Du står för lite mer......Du har ju faktiskt ett jobb i svenska kyrkan!



2008-11-29 @ 23:53:44
Postat av: Ola Vikman

Hej! Super-bra skrivet ! Var tvungen att knycka en del av din text och placera dessa rader i min blogg. Fler borde våga blogga, fler borde våga säga sin åsikt, och det gör du, och du gör det på ett mycket bra sätt.

Mvh Ola Vikman, Västerås

2008-12-01 @ 20:56:59
URL: http://sommarmoln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0