predikaren 12:12
Den 9:e augusti skrev jag om ett annat läsprojekt.
Eftersom ingen läsare av min blogg har undrat hur det går väljer jag nu att alldeles självmant rapportera om saker från läs-fronten, böcker jag konsumerat, uppsatser jag ögnat igenom och en del annat främst de sista två månaderna.
Boken omskriven i slutet av september läste jag ut igår kväll.
Senare på kvällen återupptog jag läseriet nämnt i början av augusti.
Har då läsande legat nere??
Att döma av boktravar i sovrummet, på ett skrivbord hemma och ett på jobbet samt på toaletten (i bostaden) har läsaktivitet inte saknats - snarare tvärtom. Det är nämligen så att jag på ett fullständigt planlöst sätt utan struktur låter mig själv ha hur många halvlästa böcker som helst på gång och utan någon enda tveksamhet kan låta böcker ligga för att lässuget ge mig i kast med något annat som verkar intressant. I många fall återvänder jag till det halvlästa sedan något annat rentav blivit helläst men alltsammans leder till att för en del böcker är tiden mellan förord och slutpunkt ganska lång. Givetvis skall det erkännas att i många fall når jag inte heller slutpunkten.


Raymond E Browns kommentar till Johannesevangeliet är en lång-
körare. Igår lämnade kommentarerna till kapitel 9 i Johannes evangelium
många intressanta tankar om hur det avsnittet faktiskt handlar om, och främst
av fornkyrkan uppfattades handla om, det kristna dopet.

Bokverket är intressant eftersom det är skrivet av en engelsman som utifrån betraktar det område och den historia vi svenska alltid i skolor och annat fått betraktat för oss inifrån och därigenom - givetvis - fått en ganska skev och ofullständig bild av. Volym 1 behandlar epoken 1492-1772, vol 2 fortsätter fram till 1993.

Baksidestexten lyder:
Individerna i Centraleuropa (också vi i nordeuropa - min anm) är fostrade av en mytologisk-nationalistisk historieskrivning. De olika berättelserna är präglade av vän- och fiendebilder, historiska spekulationer och nostalgi, vilket utnyttjas i politiken, men också återkommer i konst, litteratur, teater och film.
Centarleuropas historia ger ett översiktligt perspektiv på Europas mitt, från kristnandet för tusen år sedan till dagens EU-anpassning. Med tonvikt på det gemensamma analyserar författaren politik, ekonomi och ideologi för detta område som sträcker sig från Schlesien till Transylvanien, från Ljubliana till Vilnius.
Rekommenderas!!!
Uppsatser - alltså det som kamrater under och efter magisterstudierna petat ihop - har också legat skräpande överallt. De uppvisar ingen enhetlig bild annat än att de i all sin spretihet vad gäller ämnen väcker nyfikenhet på både det ena och det andra. Mer detaljerat kommer kanske senare...
Mycket intressant, spännade saker och goda tips. Själv läser jag inte så mycket nu, men lyssnar f f a på Bachs kantat 140 Wachet auf, ruft uns die Stimme. Texten av Pilipp Nicolai är en annan än Klopstock-Wallins version av domedagspsalm som finns i Sv psalmboken. I stället handlar den om de kloka jungfrurna "deras spända, glada förväntan, deras längtan och deras slutliga sällhet" (Ingvar Sahlin, Vår Herres kantor)
Den finns inspelade på You Thube och har man bra bredbandsuppkoppling kan man se hela konserten med Koopman som dirigent.
Sahlin skriver: "Första satsen börjar med en orkesterfantasi, där stråkar och oboer oavbrutet antingen fasthåller den punkterade festrytmen eller liksom fara upp i överraskande förvirring om varandra; en strålande situationsskildring av den nattliga timma, då brudgummen oväntat anländer."
Köpte Browns kommentar till Johannes i två band för tio kronor styck på gallring på universitetsbiblioteket i Umeå för ett antal år sen. :)
Den spridda läsningen är alltså genetisk! (Jag städade i lördags och fick flytta omkring helt hysteriska mängder böcker.)