31-Före Markus

anteckningar - inte ens ett utkast än
I begynnelsen var beskedet!! Beskedet om att Jesus uppstått från de döda. Och att i och med detta har den nya, avgörande, yttersta tidsåldern brutit in. Detta är den innersta kärnan i urkyrkans förkunnelse, det som av Bibelforskarna kallas urkyrkans kerygma. Fitzm sid
Begrepp som I:Händelsetid (ouppnåeligt med våra metoder), II: Berättelsetid (kan skönjas med våra metoder), III:Skrivtid (kan med avsevärd säkerhet nås genom textkritisk analys av läsarter), IV:Kopierings- och översättningstid (exemplifieras av kopierares och översättares olika val av formuleringsalternativ. Detta avslöjar hur de uppfattar/missuppfattar det material de arbetar med). Fitzmeyer talar om stadium I-III sid….
Brown väljer alltid att koncentrera sig på vad jag kallar Skrivtiden. Ex på sidor
Utveckling av förkunnelse kring Jesus utvecklas till relativt fast formulerad tradition. Kerygmatisk beskrivning med mål att presentera Kristus för åhörare, senare läsare och åhörare. Återkommande tes hos Brown t ex s 728f.
Ett remarkabelt faktum är den exakta ordalydsöverensstämmelsen mellan de fyra evangelierna vad gällen Pilatus fråga och Jesu "svar" à fast inslag i den muntliga traditionen. Brown 729
Berättelsetiden enligt ovan ger avtryck Paulus i t ex 1 Kor 15. Detta tyder på att ett skellett av händelser relativt tidigt kom att utgöra något som fast förmedlades till människorna i de första kristna församlingarna. Sannolikt är t o m att det första som formulerades relativt fast är just berättelsen om händelserna som leder till och innefattar urkyrkans grundläggande besked - Jesu uppståndelse. Berättandet om lidandet sker givetvis utifrån den efterföljande uppståndelsens synvinkel och inte som ett neutralt relaterande av fakta. Detta förkunnande och vägledande förhållningssätt bibehålls sedan i Skrivandet, först hos Markus, sedan hos Lukas och Matteus och sist hos Johannes.
Att sekvensen genom Passionshistorien förelegat mycket tidigt syns också i och med att alla evangelisterna beroende och oberoende av varandra har samma händelsekedja: Jesus ber, förråds, arresteras, förhörs av Judarna, förnekas av Petrus, rannsakas av romarna, korsfästs, dör, begravs för att sedan uppstå.

Gamla bloggen 26 Mars, 2005 21:24


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0