sista startutrop?

 

 

För några år sedan meriterade jag mig akademiskt – i formell mening. Jag blev då Teologie magister vid Uppsala universitet. Jag blev det enligt det gamla sättet att räkna examen och poäng: 40p i ett ämne ovanpå teolkanden från slutet av 70-talet. Förutom en hiskelig mängd litteratur skrev jag den 62-sidiga drapan Övergiven av, trygg i, Gud. Ett jämförande studium av Passions-berättelserna i de synoptiska evangelierna – särskilt Markus och Lukas. Uppsatsen behandlades på seminarium i november 2006.

 

På sidan 55 skrev jag där en text i vilken jag hoppas mellan raderna andas ett visst vemod och lite kritik:

 

TILLÄGG 4: PASSIONSHISTORIEN I SVENSKA KYRKAN - NÅGRA TANKAR

Församling och fakultet

Sedan min prästvigning 1978 har jag deltagit vid alla för präster obligatoriska fortbildningar – främst prästmöten vart annat år – utom en. Inte någon gång har en fortbildning tagit upp frågor som ”Var står den exegetiska forskningen idag?” För att se hur det var längre tillbaka i stiftets hundraåriga historia ögnade jag hastigt igenom innehållsförteckningar till prästmöteshandlingar för Luleå stift och fann där angivet att ett föredrag hållits kring var forskningen befann sig vid en viss tidpunkt. Föredragshållaren var docenten och kyrkoherden Ivar Hylander. Denne kyrkoherde blev sedermera domprost i Luleå och efter det biskop i samma stad. Som biskop kom han att efterträdas av Stig Hellsten som efterträddes av Olaus Brännström som efterträddes av Gunnar Weman som efterträddes av Rune Backlund som efterträddes av den nuvarande biskopen Hans Stiglund. Slutsatsen kan sägas vara entydig: Kopplingen mellan församlingsliv och bibelvetenskapens resultat är utomordentligt svag och består i praktiken av det nytillskott av kunskap som nya årskullar präster bär med sig in i arbetet samt sådant som redan prästvigda på eget initiativ förvärvar, vanligtvis utan att meritera sig akademiskt.

 

Nu fixas det!

 

Om ett par timmar bär det iväg till Luleå för i tre dagar vara med vid vad jag gissar kan vara mitt sista prästmöte. Jag är ju 62 år ung och det är ganska glest mellan sammandragningarna*. Av åtminstone delar av programmet verkar det så att jag skall få vara med om det jag saknat.

 


*  Bilden är från förra prästmötet. Jag skrev om det på bloggen i september 2007.


Kommentarer
Postat av: Torbjörn Lindahl

Håll mig uppdaterad om vad som händer.

2015-09-01 @ 12:28:38
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Peter T

Kul med insikt i det akademiska. Hoppas det går i linje med den allmänneliga tron.

2015-09-01 @ 19:16:34
Postat av: Bloggaren själv

Studium av skriften på grundspråk kan näppeligen leda fel.

2015-09-01 @ 19:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0