varje helg

 
Älvsby församling har fyra anställda präster. En är kyrkoherde och tre komministrar av vilka jag i spegeln stirrar på den för läsarna av denna blogg mest bekante när jag borstar tänderna. Med den styrkan på två kyrkor varav i den ena firas gudstjänst bara annan var söndag kan det faktiskt bli ganska glest mellan ”tjänstgöringshelgerna”. Fördelningen är därför gjord så att jag och herden är i tjänst var annan helg och de andra två var tredje. Alla de andra har måndag eller de flesta måndagar som fridagar. Jag är arbetsfri på fredagar. I mitt fall blir det normalt i snitt två fridagar i veckan med rytmen 1-3-1-3-1-3. Ibland sker byten och inhopp som stuvar om men med tiden jämnas stuvningarna ut.

 

En av kollegorna har inte varit i tjänst under en ganska stor del av hösten. Vikarie plockades in till en del och en viss omplanering blev nödvändig för oss andra. Den gjordes så att jag för min del under november konsekvent skulle ha fredag och lördag som uppgiftsfria dagar men vara i selen varje söndag. Kändes helt OK för min del även om jag såg att lördagarna nog skulle behöva innehålla viss förberedelsetid. Att alltsammans handlade om huvudgudstjänster i en och samma kyrka gjorde att det faktiskt blev ett ganska kul förkunnelsebeting. För mig alltså. Möjligen nog så enformigt för de stackars gudstjänstfirarna. Vad vet jag.

Sedan en förkylning några dagar däckat en av de andra fick den sista tidens veckoslut följande utseende:

  • Lördag 25/10: Tre dop.
  • Söndag 26/10: Högmässa Vidsel
  • Söndag 2/11: Högmässa Älvsbyn, sedan gudstjänst på ett äldreboende.
  • Lördag 8/11: Dop – inhopp för den förkylde.
  • Söndag 9/11: Högmässa Älvsbyn.
  • Söndag 16/11: Gudstjänst med Mässa Älvsby EFS. Familjegudstjänst Älvsbyn senare på dagen.
  • Söndag 23/11: Kommenterad Högmässa Älvsbyn. Temagudstjänst Älvsbyn på kvällen.
  • Söndag 30/11: Högmässogudstjänst Älvsbyn, sedan gudstjänst på ett äldreboende.

Men kommande helg är jag ”predikoledig”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0