barca 2 - fredag

Det är måndag eftermiddag 27/8 och internetuppkopplingen på hotellet i Barcelona fungerar. Varför så inte skett hitintills vet jag inte men det medger att en del av vad jag har skrivit nu kan läggas upp som blogginlägg. I morgon reser vi hem till Sverige även om vi inte far ända upp till högan nord på en gång. Pö om pö kommer vad jag skrivit att bli blogginlägg men i efterskott. Rubriken kommer att vara barca och ett nummer samt en veckodag (eller annat). Detta är då barca 2 – fredag . Den begåvade läsaren fattar att det skrevs i fredags, alltså den 24:e.
 
 
Frankfurt
 
Om en dryg ½timme kommer vi att kunna borda LH1132 som skall ta oss vidare till Kataloniens huvudstad. Sveriges huvudstads internationella flygplats lämnade vi 10.20 på förmiddagen för att ungefär ett par timmar senare dimpa ner i denna tyska flygknutpunkt. Rejält större än Kallax – typ*.
 
Vi gick genom en avdelning eller korridor här på Frankfurts flygplats. Den var nästan lika lång som Storgatan i Luleå men inte med lika många affärer. Olika gäjtar å annat tar ju plats och det finns en massa gäjtar. En väldig massa. En matbit blev det också: japansk sallad med tysk pilsner*. Bra blandning. Fattar inte hur amerikaner och engelsmän kunde besegra den kombinationen. Måste berott på att ryssarna bortsjade upp sig alldeles ofantligt för att ge axeln på rödbetan.
 
16.05 är det tänkt vår kärra skall lätta från marken. Beräknad neddimpning ca två timmar senare. Och sedan till ett hotell därifrån jag kanske kan publicera det jag nu skrivit. Om inte det går får det ske i mitten av nästa vecka då vi är hemma på fosterjorden igen. Skulle så bli fallet kommer de barca-inlägg jag skriver att komma i en lagom takt – hoppas jag.
 
Läser jag när jag flyger. I en flygande fart. Constants in Context som jag nämnt förr för en massa inlägg sedan. Utomordentligt intressant. Leta den på nätet och köp!
 
Framme
 
Det är fortfarande fredag men om en halvtimme lördag. Vi har varit framme i Barcelona i några timmar och det är så varmt att glaset på armbandsuret har immat igen. Mer än +30 alla gånger. Kanske bara 27 nu strax före midnatt.
 
Vid 19-draget hade flygbussen tagit oss till därifrån det var en kort promenad till hotellet som har valts för att det tillhandahåller både hårtork, trådlöst internet och luftkonditioneringsvädring. Fint till två tredjedelar. Internetuppkopplingen får jag inte till men det går faktiskt att leva förutan några dagar. Hårtorken passade madammen förträffligt medans jag fick i gång och kalibrerade rummets kylanläggning. Efter avtvättning och klädbyte togs promenad för middag och sedan mer promenad.
 
La Rambla kallas ett stråk man som turist skall spatsera. Hör som till. Enligt alla handböcker och annat. Så det gjorde vi. I mörkret. Det var folk överallt. Turister en masse. Och så ännu fler. Alla verkar vara ute. Infödingar och gäster. Man promenerar, fotograferar varandra, äter och dricker – öl eller vin.
 
Nattdags nu! TV-programmen har alla gjorts värdelösa genom att allt är dubbat till spanska. Bara så dumt!
 

*  Jag vet att ett ihärdigt användande av typ inte längre är något för typer som vill vara lite inne och en aning trendiga. Det har blivit lite otypiskt att typa men det är därför jag gör det – atypisk som jag är.
**  Luther har nog helt rätt och det i flera avseenden. Han lär ha sagt ungefär: Utan det goda ölet skulle den tyska ungdomen inte ha det alltför roligt. Hur tysk jugend har det idag vet jag inte men ölet var gott.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Intressant att ni valde att åka till Barcelona. Tips: missa inte Temple Expiatori de la Sagrada Família , jag var inte in i den det kostar visserligen en slant men jag tror det är en upplevelse. Lätta att åka buss och T-bana köp ett 10-kort. Och svalka era lekamen i havet.

2012-08-27 @ 20:58:50
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Bo Nordin

Sluta blogga då du är i Barcelona! Gå ut och njut av gatulivet. Häll ölet i rännstenen och njut istället av det spanska vinet. Passa även på att besöka någon mässa. Där du nu är firas de betydligt oftare än varannan söndag. /Bosse

2012-08-27 @ 21:20:12
Postat av: bloggaren själv

Jag går inte in för att blogga när jag är här. Däremot tycker jag det är kul att som stöd för minnet anteckna vad vi gjort, sagt och i någon mån tänkt. Att dessa noteringar blir blogginlägg är liksom en bisak - typ.

2012-08-27 @ 22:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0