pytt i panna

Lars Dahlbäcks blogg - åxå länkad till till höger på denna blogg - finns ett skriveri om mitt förförförförra inlägg vem väljer gåvan?. Då jag, vilket mitt förra inlägg berörde - inte begriper hur jag bland annat på hans blogg skall få till en kommentar väljer jag att beröra saken här.


För att inga missförstånd skall råda vill jag säga att jag håller med Lasse i det han skriver. Det jag ville beskriva i mitt tidigare inlägg var något av en grundhållning. Grundhållningen att kyrkan inte skall snegla åt höger eller vänster för att ge folk vad folk säger de vill ha utan vinnlägga sig om att ge människorna det Gud vill ge - alltså syndernas förlåtelse och all annan befrielse Jesus åstadkom och står för. Det är vad jag menar att kyrkan skall ge. Vad gäller formen för gåvorna - språket, vardagsanknytningen och liknande - poängterar Lasse en sak där jag var otydlig: Formen måste givetvis vara den människor kan ta till sig. Och som han så vist säger jobbar man/vi med det hela tiden.


Alltså: Budskapets innehåll utifrån det Gud vill. Formen utifrån människors behov.


För att frikyrklifiera min blogg lite (åter)länkar jag till pastorsbloggen. Tidigare hette den Simon Jonsson men avlänkades då besked gavs att den skulle upphöra. Nu är den återkommen i ny gestalt men numera inte lika privatSimonsk som den tidigare. Nu är det mer en ½officiell pastorsblogg för Kustkyrkan i Jävre. Läs det som skrivs där, följ och delta i samtalen.


Från bloggrannevärlden kan också nämnas att kamrat Johnny Lestander - länk till höger - stoppat sin gamla blogg och öppnat en ny. Sanningssökaren kallar han den - sanningssokaren på internetiska. Skulle han valt titeln sanningssnokaren hade han sluppit bortfallet av den svenska bokstaven ö men titeln varit passande i alla fall. Hursomhelst har jag kopplat om länkeriet så att man når hans nya blogg via länken till höger.
 

Kyrkans Tidning har jag då och då häcklat lite försiktigt på. Idag gjorde blaskan mig dock på gott humör med både denna artikel och denna ledare. Sedan fanns det annat också men varför blanda smolk i bägaren?


Arbetsveckan blev kort. Ändå har mycket blivit gjort. Höstplanering å grejer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0