TÖNTEN!…. BAAAN!



Nu är det dan före dan före Dopparedan – även om jag tror att det blir dopp först på Juldagen – och jag tar mig en liten stund till att skriva ett inlägg.

Först av allt önskar jag dig som ramlar in på min blogg en riktigt God Jul!

Vi kommer att fira julen i det kreativa kaosets tecken – alltså det kreativa kaos som uppkommer när mångas julande skall synkroniseras med Tyra, vårt barnbarn som förutom Jesus onekligen kan sägas bli helgens centrum. Den bild vi fick av henne som julkort bepryder detta inlägg. Tösen är knappt 2 år och har nu börjat prata glosor med en hitintills inte tidigare skådad frenesi. Givetvis talar hon inte rent ännu men utifrån sammanhang och ibland med hjälp av föräldrarnas tolkning blir det fullt begripliga meningar.

Jultomten
har den lilla respekt för. Stelnar till när hon ser honom. Vet att han brukar säga nåt som handlar om barn och kungör därför med dov röst: TÖNTEN…. BAAAN!

Egentligen är det här med ord och språkbehandling ett intressant kapitel – på många sätt och i flera sammanhang. Håller man kvar uppmärksamheten på barnbarnet kan jag berätta att när vi senast tittade förbi – Fjärde Advent – lästes det en saga där det på en bild i boken fanns stjärnor – stjänmor på tyriska. När hon kallar på madammen i mitt liv kommer kallelseropet för farmor att låta nästan likadant – sjän-mor. Gissa om tanten ifråga får fukt i ögonen.
Orden för prinsessa och plåster låter också likadant vilket gjorde att det tog ett tag i telefonen innan sjänmor begrep vad tösen hade på fingret.

Med denna lilla inblick i farfareriet vill jag visa på vad som i alla lägen och sammanhang förmår att hålla mig på gott humor. En annan humörlyftare mitt bland människors ävlan och tävlan är att en Frälsare är född i Davids stad, Betlehem. Han kom till vår värld för att tjäna, inte härska. Han gav sitt liv till lösen för många för att så upprätta och upplysa tillvaron för dem som vandrar i mörkret.

Med det slutar jag som jag började och önska er alla en
GOD OCH VÄLSIGNAD JUL.


Kommentarer
Postat av: Guardian

Tomte-brus i kubik! :)

God Jul tillönskas.

2011-12-23 @ 15:21:32
URL: http://palestina.blogspot.com
Postat av: BR

Du och jag har tydligen genomgulliga barnbarn gemensamt, Stig.

Jag önskar dig en riktigt God Jul och ber dig att tänka på att Kristus var jude och att de kristna delar ett så stort religiöst och värdearv med det judiska folket att man inte kan annat än att helhjärtat stödja den judiska staten Israel och avvisa det muslimska kravet på supremati över alla de områden som någon gång i historien behärskats av Islam.



/BR

2011-12-23 @ 19:02:45
Postat av: bloggaren

Närjag som nybliven farfar berättade för en bekant att vi hade "världens vackraste barnbarn" svarade hon lungt: "I det stycket är Gud absolut rättvis! Alla får världens vackraste barnbarn!"

Och barn bringar försoning - liksom Barnet.

2011-12-23 @ 19:42:25
Postat av: EL

Grattis till din lilla Tyra! Jag hade naturligtvis lagt märke till henne tidigare men det här kortet tar priset. Vårt lilla barnbarn, hittils det enda men nu mera på väg, är lite över 3 år. Det blir bara roligare att följa utvecklingen.

Inte bara "världens vackraste", Stig, utan också det smartaste!

Merry Christmas, Happy Hanukkah, Happy Kwanzaa!

2011-12-23 @ 20:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0