LEVE BRUDPARET!

 

Det har varit några dagars bloggtorka och jag skäms inte ett dugg. Tillvaron har fyllts av annat som är betydligt viktigare än att hålla dig, noble Bloggläsius, lässysselsatt. Nu är dock lugn i någon mån återställt och jag kan knappra ner några tankar. Men....

  • inte om den så kallade #mittkors-debatten – även om den är intressant.
  • inte om OS i Rio – fastän också intressant.
  • inte om något annat ovidkommande – som skulle kunna vara intressant.

 

Dom har gift sig!

Det är vad som hållit mig sysselsatt det gångna veckoslutet.

Jag, brudgummens hulde fader, har alltså haft annat för mig.

 

På fredagen for vi, madammen och jag, till Luleå för att tillsammans med brudparet och deras ”gamla familjer” rusta till kalas på Blackis, gamla Folkets hus i Svartöstan. Duka, pynta, fixa, dona. Och så hem till Älvsbyn igen.

 

På lördagen brann det av!

Finkläder fram – inklusive kavaj.*

Och till stan ett par timmar innan allt skulle börja.

 

Klockan tre var det dags. Då kom hopen.

Till barnbarnen Tyras och Adrians föräldrars vigsel och bröllop.

 

Vilka var vi?

Paret själva – givetvis. Deras två små, vi och brudens föräldrar. Brudens mormor och morfar. Brudens bror och brudgummens tre syskon med två livskamrater. Alltså samma gäng om 16 personer som ibland firar jul tillsammans.

Till detta kom vigselförätterskan. Och en av brudgummens kusiner. Sedan kompisar allt upp till en nivå av sammantaget 58 personer. Mest ungdomar alltså.

Fast ungdomar är de ju inte – längre. Det handlar ju om unga vuxna – fast det kan vara svårt att riktigt fatta och ta in.

 

Det var i alla fall den äldre av våra pojkar det handlade om – Jonatan som kallades Hattifnatten när han var liten. Nu 28 år. Hon – Helene – är året yngre. Så de är ju stora. Vuxna. Föräldrar. Villaägare. Yrkesverksamma. Och nu gifta.

 

Fram på nattkröken promenerade vi – alltså bara madammen och jag – in till ett i centrum av Luleå förhyrt hotellrum. Och på söndag var det städdag. Fylld helg som synes.

 

Så nu när jag en stillhetens måndag tittat på bilder och skrivit text för min blogg återstår en fråga: Under vilken kategori skall skriveriet placeras?

  • Allmänt? – Nej! Detta var ingen alldaglig händelse.
  • Bloggpolicy? – Nej! Orsaken uppenbar.
  • Exe-geten bräker? – Nej! Fast jag i mitt tal citerade Efesierbrevet kapitel 5 vers 2.
  • Farfar funderar? – Kanske. De små är ju på bilden och det gäller familjen.
  • Folkhögskola? – Nej!
  • Församling? – Nej!
  • Lokalsamhället? – Nej! Var ju i Luleå.
  • Nygammalt? – Nej! Har aldrig skrivit om det förr.
  • Politik? – Nej!
  • Predikan mm? – Nej! Jag höll tal men predikade inte.
  • Predikaren 12:12? – Nej!
  • Speciella resor? – Nej! Men livsgemenskap alltid är en resa.
  • Studier? – Nej! Givetvis inte.

Längst ner ser du svaret.

 


*  Jag använder sällan kavaj. Kostym ibland men uddakavaj nästan aldrig. Hittade därför i fickan fusklappen till talet jag höll förra sommaren när den nu aktuelle brudgummens syster gifte sig.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0