snedglodda kedja

Jag gillar att leka med språk och formuleringar på ett sätt som kanske både förmedlar och väcker känslor och associationer utöver de skrivna eller talade ordens rent konkreta innehåll. Stundom uppskattas sådant av läsekretsen och andra. Ibland har jag fått på skallen. Rubriken snedglodda kedja är en sådan språklek. Vilken känsla som väcks vet jag ju inte – än.

Organisationen eller nätverket eller sammanslutningen Seglora smedja är några personer som bland övrig verksamhet har en hemsida jag inte regelbundet betittar. Jag kan därför inte på ett träffsäkert sätt beskriva vad som där yttras rent generellt. Genom en annan blogg kom jag dock i kväll att se att man i smedjan skrivit om strulet med varumärke och domäner och ho vet allt kring beteckningen Dagens kyrka - här.
I förbigående nämns då att Dagens kyrka är namnet på en bloggportal med konservativa kristna bloggare som Dag Sandahl och Håkan Sunnliden. Observera här ordet som. Placeringen av den glosan gör att alla vi aderton, förlåt tolv, som finns i Dagens-kyrka-portalen klassas som konservativa. Två namnkunniga exempel nämns.

Är detta rätt buntat?
Vad betyder orden konservativa kristna?
Är det så kallade högerkristna med amerikanska förebilder? Eller det mystiska utkantskatolska sammanhanget Uppdrag granskning lyfte fram för några år sedan?
Menar man politiskt eller teologiskt konservativ?

De ovan nämnda personerna kan nog med fog kallas konservativa i en del teologiska avseenden. I andra teologiska avseenden – församlingsbygge, prioriteringar, verklighets-uppfattningar – är de två väldigt radikala i jämförelse med den stockkonservativa rödgröna röra som bildar majoriteten i Kyrkomötet – socialdemokrater, centerpartister och moderater. Var de står politiskt vet jag inte. Personerna alltså.

Men vad vet Seglora om oss andra aderton, förlåt: tolv?
Har man sett efter om också vi är konservativa? Och i vilka avseenden?
Har Seglora glott så man ser rakt? Eller har man blivit snedglodd?

För egen del har jag genom åren fått uppskattning och skäll för att vara både konservativ och radikal. Jag har etiketterats som homofob och kommunist, som nostalgisk bakåtsträvare och vildsint revolutionär. Och för samma saker. Och olika. Därför betackar jag mig för att jag – och andra – ytligt och slagordsmässigt skyfflas in i något av demagogiska skäl lämpligt valt beteckningsfack. Ett oskick är vad det är!

Men givetvis uppskattar jag att Dagens kyrka på detta sätt getts extrareklam. Om jag framledes finner anledning att beblogga Seglora kommer jag dock att med förtjusning använda detta inläggs rubrik som beteckning på företeelsen ifråga.


Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Seglora smedja, som du kanske redan läst, tas upp av bloggaren Stefan Olsson som Minsta bröder länkar till:



http://stefanolsson.nu/



21 februari 2012: "...Seglora smedja, som ska tilldelas en halv stiftskollekt på söndag, skulle bli en kristen tankesmedja. Istället har det blivit ett politiskt kampanjorgan där man ser det som en av sina viktigaste uppgifter att anklaga andra för att vara i det närmaste högerextremister. Märkligt nog ses Annika Borg, präst och teol. dr, som en huvudfiende...Ledare för Seglora smedja är Helle Klein, före detta politisk chefredaktör på Aftonbladet. Det sas redan från början att Seglora skulle bli ett socialdemokratiskt kampanjorgan inom kyrkan. Nu vet vi att det också var så det blev..."



Läs även hans ord om Seglora Smedja 27,28 februari och 2 mars.

2012-04-20 @ 13:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0