rubrik i PÅSK-tid?

Rubriken ovan – med frågetecken – blev rubriken ovan sedan jag funderat ett tag. Vill ju gärna ha en överskrift som inte behöver mer än en rad i inläggsförteckningen till höger. Hade jag inte haft den viljan skulle detta inlägg om gudstjänster i Påsk blivit ljuset som kommer med invandrarna och nog hade jag gjort som n´siwert – eller nåt åt det hållet.

Igår kväll 23.30 började Påsknattsmässan utanför Älvsby kyrka. Vi samlades vid en värmande brasa på vilken Påsk-ljuset tändes och på det våra egna småljus innan vi gick in i kyrkan. Vi var ungefär 70 personer i några minusgrader och kalldrag*. Väl inne i helgedomen firades då en gudstjänst med klar inspiration från de ortodoxa kyrkorna. Böner och textläsningar ur Gamla Testamentet fram till midnatt, upplysning av hela kyrkan, rökelse, påklädning av altaret, mer textläsningar, evangelieprocession och läsning på fem språk**, predikan***, samling kring dopfunten, lång sjungen växelförbön för allt löst och fast i hela världen****, Trosbekännelsen, förnyelse av doplöften***** och allra sist Mässa. Hemmapromenerad 01.30.

Verkligen en välmatad gudstjänst. Hade allt!! Menar allt!! Peppade, i den mån man kan peppas efter midnatt, till tillit till vad Gud gjort i och genom Jesus död och uppståndelse, till vad Gud gjort med oss i dopet och till vad Gud gör och ger i Mässans kropp och blod. Att visa på vad Gud gjort och gör tänder tro i hjärtat. Läs gärna om denna sista mening och begrunda sanningen i den.

Vi var som sagt ungefär 70 personer mitt i natten. Majoriteten kom utomlandsifrån – Mellanöstern, Afrika, Östeuropa. Tack gode Gud för ljuset som kommer med invandrarna!

När vi promenerade hem sade madammen alias barnbarnet Tyras farmor: DU får kliva upp i morgon! Fullt rimligt då farmodern var den som klev upp strax efter sju på lördagsmorgonen medan farfadern sov till drygt 10. Skiftarbete blir en lämplig lösning enär den lilla tösen sover i vårt rum så de utmattade föräldrarna kan sova ostört. Dessutom föredrar flickebarnet pappans föräldrar framför sina egna. Min tur Påskdagens morgon alltså.

Oka gjöt!
ljöd kommandoordet i sovrummet tio minuter i sex. Då hade vi sovit sisådär 4 timmar. Oka gjöt! är ett icke förhandlingsbart ultimatum vilket betydde att vi åt frukost någon minut efter 6. Sedan gick farmor och lade sig på nytt. Farfar och Tyra var vakna, lekte, tittade på film och hade det farfarssömnigt mysigt medan den lågt stående morgonsolens strålar flödade in i fastigheten.

Mellan 9 och 10 vaknade så småningom fler fastighetsinnevånare. Andra ville vara med 2-åringen som nu började bli sömnig på nytt. Själv satt jag stelt stirrande framför mig innan beslutet togs, beslutet att för att inte somna där och var jag var förflytta min lekamen till där vars gudstjänst skulle firas Påsk-dagen 2012.

Det blev ekumenisk gudstjänst på Filadelfia. Alla gudstjänster denna dag var sammanlysta dit. Kyrkokören skulle sjunga, någon pingstvän alternativt EFK-are skulle leda sammankomsten och en annan av samma samfundshemvist skulle predika. En bit in i mötet – det kallas så där – började jag tänka vad jag 20 över 12 när allt var över var helt övertygad om: hade jag varit frikyrklig så nog hade jag gjort som n´siwert. Siwert Öholm alltså. Han som tidigare i veckan skrev en artikel i tidningen Dagen om att han på grund av förytligande inom frikyrkligheten valt att lämna densamma för de andliga djup och det innehåll som garanteras av Svenska kyrkans ordningar. Det var bara utspätt – men kören var bra.

Jag har inget emot ekumenik – tro inte det. Men jag önskar att den skall kvalitetssäkras. Särskilt en dag som Påskdagen. Har någon sorts känsla av att Påskens huvudperson är Jesus, inte förkunnaren själv eller åhöraren. Snackas det mycket om hur det känns i hjärtat skyms det Gud gjort och gör – faktiskt.
Kanske är det en detalj men i så fall en viktig sådan är hur man talar om och tillämpar talet om Bibelns auktoritet. Jag för min del tror att Jesus menade allvar när ha sa till sina lärjungar att när ni ber skall ni säga – observera ordet skall – och så lärde dem Fader vår alias Vår Fader. Att man i ena andedraget pratar om Bibelns nödvändighet och auktoritet – helt OK – men sedan hoppar över den bön Jesus sagt vi skall be samt därtill Välsignelsen är för mig en gåta. Men så var det. Det var bara en – alltså en med tillägget enda – gemensam sång med Påsk-anknytning av tre gemensamt sjungna.

Jag blev inspirerad av Påsknattens gudstjänst. Svensk-kyrklig ekumenik och öppenhet åt allmänkyrkligt, katolskt och ortodoxt håll innebär fördjupning, innehåll och kvalitet. Ekumenik i frikyrkoriktning är givetvis också också viktigt men om inte ens Påskens innehåll kan kvalitetssäkras när man ekumenikar åt det hållet bör sådant samarbete ske någon anonym söndag i Trefaldighetstiden, inte en stor högtidsdag. 

Dock – till sist denna Påskdagskväll:
Jesus har uppstått från de döda.
Han har öppnat Liv och Gudsgemenskap för världen.
Det är grejer det!



Kalldrag är mindre än snålblåst men ändå något märkbart.
**  Svenska, arabiska, tigrinja, ryska och franska.
***  Helt OK till innehåll och så. Kunde möjligen kortats då gudstjänstens övriga innehåll var så gediget och med tanke på den sena timmen.
****  Här bads både för förföljda och förföljare, utsugna och utsugare. Kom under bönen att tänka på en film med anknytning till en av fredspristagarna förra året. Har inte sett filmen men den lär heta Pray the devil back to hell. Det var det vi gjorde.
*****  Ungefär samma frågor som vid en konfirmation – sedan man bekänt tron.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0