att myta

I mitt förra inlägg, ädle Bloggläsius, talte jag om den läraktiga och för egen del insiktsgivande situation jag å arbetet befinner mig i. Så kom jag om fredagens första lektion att av en ungdom* erhålla det för mig nya verbet myta** . Ordet betyder bland annat fabulera, skarva, hitta på, dikta samman, ljuga – omedvetet eller medvetet.

Då det nu gått snart en hel vecka sedan israeliska styrkor på internationellt vatten kapade fartygskonvojen på väg mot Gaza och i tumultet dödade 9 personer – eller 15 om de sex saknade också är döda – kan det vara på sin plats med ett litet skriveri till i ämnet – och då under rubriken att myta. Inlägget behandlar nu inte övergreppet i sig utan om orden, beskrivningarna och propagandan.

Strax innan och under operationen störde israelerna ut satellittelefoner och radioutrustning. Telefoner, kameror, datorer och andra manicker konfiskerades – eller kanske stals – från internationella journalister och andra och har ännu inte återlämnats till sina ägare. Väl iland i Ashdod fängslades eller på annat sätt förvarades besättningar och passagerare i ungefär ett dygn. Detta innebär åtminstone 48 timmars israeliskt totalt informationsmonopol där bara en version av händelsen, så när som en liten filmsnutt, kunde delges världen. Mankell, Gardell och alla andra L var isolerade. Svenska UD tyckte det gick trögt att få fram information om dem, än mer komma i kontakt, men vad det led verkade israelerna vilja släppa alla dessa heta potatisar som fick resa hem – 9 i kistor. Genom de hemkomna börjar så sakteliga den andra sidans uppgifter komma fram – obduktionsprotokoll, intervjuer etc – men än är det faktiskt främst vad Israels försvarsmakt och regering velat visa som vi fått ta del av.

Innan fiaskot cirkulerade i media möttes jag inte av några mediauppgifter om den turkiska organisationen Insami Yardim Vakfi, vanligen kallad IHH. I alla fall inga allvarligt nedsättande uppgifter. När organisationen nu i veckan nämndes som islamsk eller islamistisk – ger en litet annan och värre klang än muslimsk – googlade jag nyfiken som jag är och hamnade – nämns alltid först – på Wikipedia där jag kunde läsa en del. För den som inte vet kan sägas att Wikipedia är ett användarskapat internet-lexikon där den som önskar kan skriva artiklar och lägga ut information andra kan bygga vidare på och diskutera. Jag finner det vara väldigt bra till mycken faktainhämtning men man bör hålla ögonen öppna och vara källkritisk.

Som hyfsat välstuderad exeget är jag tränad i textanalys. Med ganska övat öga ser jag i texter skarvar, olika stilar och liknande.  Redan vid första koll tyckte jag mig ana två stråk i Wikipedias text om Insami Yardim Vakfi. Ett stråk – inledningsvis – var en översiktlig presentation av rörelsens bakgrund och verksamhet med en notis om att man i mitten på 90-talet på ett ställe i organisationen hittat ett tecken på en möjlig koppling till al-Quaida men att det inte ledde till något åtal eller vidare utredning av turkiska myndigheter som då var helt sekulära och rejält al-Quaida-fientliga.
Efter detta kom så ett annat stråk som detaljerat handlade om IHH:s anknytningar till diverse terrororganisationer med Hizzbollah och Hamas i första rummet. Framställningen var styrkt med fotnötter till artiklar och sagesmän och alla de fötternötterna var daterade – notera detta – sistlidna vecka! Alltså 31 maj och framåt – typ.
Med det säger jag inte – ännu – att uppgifterna är falska. Jag säger inte heller, och kommer inte att säga, att det är fult gjort eftersom det är Wikipedias idé att samla vetskap på det sättet. Jag säger bara att det är nödvändigt med källkritik. Och att jag blir kritisk. Och anar myteri, alltså att man mytar.
I det jag anar vara efter-kapningarna-tillägg finns länkar till olika organisationer, institut och annat som anges som källor för IHH:s terrorkopplingar. Internet är en kul sak och alltså klickade jag mig till ett par av dessa – en dansk och en amerikansk – och skrev: Insami Yardim Vakfi i search-funktionen på respektive webbplats. I den danska kom svaret no result och i den amerikanska en kort notis daterad den – gissa nu! Japp – 1 juni 2010. Färska uppgifter hos dessa källor borde väl finnas där - eller?

Nu drar jag inte en fast slutsats av detta – kan ju ha missat nåt – men jag får intrycket att kopplingen mellan Ship to Gaza och diverse terrororganisationer uppkommit, eller i vart fall lanserats, efter det att israeliska styrkor ägnat sig åt piratverksamhet i östra Medelhavet. Och jag påstår: Israel mytar! IDF står för myteri!
Det mytologiska monstret växer. Igår kallades IHH-aktivisterna av president Nethanyahu för legosoldater. Det innebär en ganska snabb utveckling från att för en vecka sedan vara känd som en humanitär hjälporganisation. Alltså mer mytande?

En oberoende allsidig undersökning av angreppet på Ship to Gaza är på sin plats för att bägge parter skall kunna höras. Om sanningen kommer fram skall lämnas osagt med åtminstone ges då alla tillfälle att berätta och myta. Det gäller då som alltid att förhålla sig källkritisk och söka avmytologisera*** de uppgifter man möter.


*  En definition av begreppet ungdom finns ovan i förra inlägget, alltså nedan.
**  Berättande detta hemmavid meddelade yngste sonen att myta är ett sedan länge vedertaget och brukat ord, välbekant för alla ungdomar och unga vuxna.
***  Ett snävt exegetiskt internskämt. Inte ens roligt.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

För några mandatperioder sedan gick det sämre än väntat i valet för moderaterna. Dåvarande M-ledaren Bo Lundgren utsattes redan på valnatten för den kritik som ledde till att han senare fick avgå.



En av dem som var snabbt framme och kritiserade honom var dåvarande Muf-ledaren. Som en del av sin kritik sa hon ungefär "Jag föreslår INTE att han ska avgå..."



En till studion inkallad retorikexpert som fick kommentera de olika politikerna sade om detta bla att detta är ett väldigt tydligt retoriskt knep. Att alltså säga "Jag påstår/menar/tycker/föreslår INTE att..." är ett effektivt sätt att i praktiken efterlämna det tydliga budskapet "Jag påstår/menar/tycker/föreslår ATT...



Jag kom osökt och tänka på detta när jag läser i denna bloggpost:

"Med detta säger jag inte - ännu - att uppgifterna är falska."



Var användandet av ett av de klassiska retoriska tricken fullständigt omedvetet? Kanske. Likväl var det där.

2010-06-07 @ 08:59:11
Postat av: bloggaren själv

Jag förstår vad du menar, Tobbe, men menar faktiskt bokstavligt exakt vad jag säger. Och inte säger. Jag vet faktiskt INTE säkert att de "nya uppgifterna" om IHH är falska. För att inte någon Nethanyahu-kramare skall anklaga mig för att vara en Hamas-dito upplever jag att man pedagogiskt måste vara övertydlig och säga både vad man anser och vad man inte anser.

Men onekligen funderar jag kring "efter-bilderna". Ta till exemplet "legosoldater". 100 stycken. Israels premiärminister talar faktiskt om det. Sådana "uppgifter" MÅSTE bara varit okända för Moussad och IDF när de sökte uppbringa konvojen. Hade de varit kända då hade ju mycket större styrkor behövt användas och man hade fruktat mycket större motstånd. Beväpnat med vapen - typ. Eller valt att bara blåsa bort terroristbåten från havets yta. Så gjorde man inte utan angrep i tanken att våldsanvändningen inte skulle bli speciellt stor. Och därför blev förvånad när verktyg kom att användas som vapen. ÄNDÅ säger Israels premiärminister det han säger - nu. Och många - att döma av bloggar, nätkommentarer till artiklar mm - tar fasta på detta uttalanden och sätter tilltro till det som en oumkullrunkelig sanning.

Källkritik? Motiv för nyhetsvärdering?

2010-06-07 @ 10:17:48
Postat av: Tobbe

Kanske hade ett bättre sätt att uttrycka sig varit ungefär: "Så länge de nya uppgifterna i artikeln inte styrks med trovärdigare källor förbehåller jag mig rätten att vara tveksam till sanningshalten".



Vad gäller själva saken så håller jag med dig om att det känns lite märkligt att Israels ingripande också börjar motiveras med fakta som sannolikt inte var kända när beslutet om bordande togs.



Vad gäller bedömningen av Irael som "pirater" - se det mail till din privata epost som jag avsände i lördags.

2010-06-07 @ 17:36:31
Postat av: bloggaren själv

Om Israel är i krig med Gaza - som inte är en egen stat - kan fartyg på väg till Gaza uppbringas utan att det är att betrakta som ett piratdåd. Är Israel inte i krig med Gaza handlar det om sjöröveri på internationellt vatten.



"Är Israel i krig med Gaza?" blir då den avgörande frågan. Israel brukar svara nekande på den. Menar sig vara i krig med organisationen Hamas i Gaza - vilket inte är samma sak.

Om så var det en akt av sjöröveri - eller hur?



Framför allt eftersom det inte fanns krigsmatriel eller liknande ombord. Men kanske kardemumma som Israel blockerar införseln av till Gaza. "Humana som man är" släpper man dock igenom kanel. Och skor sedan mars månad i år. Tidigare var dojor till Gaza något som hotade Israels existens men något måste ha hänt för ett par månader eftersom embargot på fotbeklädnader hävdes.

2010-06-08 @ 00:10:55
Postat av: Tobbe

Du slår in öppna dörrar när du i replik till mig argumenterar mot blockaden.

2010-06-08 @ 20:38:01
Postat av: bloggaren själv

Så bra!

2010-06-08 @ 21:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0