KRIKläger

Ämnen som "änglar och demoner" och "himmel och helvete" sysselsätter för närvarande mina tankar tillsammans med temat "när Jesus kommer". Att detta skvalpar runt beror på att det en kommande helg - om 1½ vecka - skall vara ett större ungdomsläger på Lillstrands ungdomsgård strax utanför hemorten.


Lägret arrangeras av organisationen KRIK - KRisten IdrottsKontakt - tillsammans med Älvsby folkhögskola. Att skolan är med i detta beror på den prioritering som ungdomsverksamhet som finns inskriven i diverse mål- och policydokument.*


Arrangemanget är tänkt för 50-60 personer 15-20 år gamla. Det planeras till stor del av en knippe eldsjäliga lite äldre ungdomar (pojkar) i 17-18-19-årsåldern och de har - fråga mig inte "varför?" - uttryckt önskemål att jag skall leda Bibelstudier kring de två första ämnena samt predika i en gudstjänst - vanligen i sammanhanget kallat "möte". Temat för predikan fick jag dock välja själv - "när Jesus kommer". Observera: Inte "när kommer Jesus?" som jag definitivt inte vill ge mig in i spekulationer kring.


Tonåringar är egentligen lite svartvita till sin läggning. Varken "änglar och demoner"** eller "himmel och helvete" är ju bibliska huvudteman. Sakerna finns där - helt klart! - men mer som detaljer i en tavla, inte som huvudmotiv. Men lite typiskt är det att det hos unga väcker en viss fascination och att de önskar sådana ämnen. Jag klandrar inte detta utan tror tvärtom att det är naturligt. Men definitivt menar jag att de sakerna inte direkt tillhör huvudbudskapet - skulle vara "himmel" i så fall.


Förresten kan det också sägas att KRIK genom personalunioner mm står ganska nära EFS ungdomsrörelse SALT. Andan liknar lägret Livskraft eller UngdomsOAS och de ungdomar och ledare som är engagerade har en tydlig ekumenisk öppning till EFK och Pingst - alltså en ganska frikyrklig stil.


En smula glad blev jag därför när jag fick deras förfrågan - det måste jag erkänna. Jag är i alla fall en 56 år ung ganska stofilig torrsvenskkyrklig lärargubbe som haft en del av planerar-ungdomarnas föräldrar som konfirmander och/eller medlemmar i den ungdomsgrupp jag hade förmånen att få vara engagerad i när jag var församlingspräst strax efter det att inlandsisen drog sig tillbaka. Att hitta någon yngre och ballare borde inte vara svårt - typ.


Är alltså i någon sorts tankeförberedelsefas. Återkommer sannolikt i ärendet.


Det blev ett inlägg trots värmen!! Kanske jag är på G nu! Eller så beror det på att det blivit lite kvällssvalare som i Första Mosebok kapitel 3 vers 8. Betyder den notisen att det var mitt på dagen i värmen som ormen lurade kvinnan som lurade mannen? Om så är fallet gäller det att vara på sin vakt i sommarhettan.


*  Andra uttalat prioriterade fält är verksamhet kopplad till personer med olika slags funktionsnedsättningar (fysiska, psykiska eller sociala) och folk med svag betalningsförmåga. Det känns bara SÅ bra att vara med i sammanhang som fast man måste se till ekonomin också har ickeprofiten som hållning.

**  Ämnet har inget att göra med filmen baserad på Dan Browns bok med samma titel utan skall just handla om "änglar och demoner" i Bibeln.


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Att hitta någon yngre och ballare borde inte vara svårt - typ"

kan en sådan person vara SSu eller kanske A-kt ??





2009-07-01 @ 22:10:15
Postat av: Anonym

Yngre OCH ballare. Nä, fortfarande blir det bloggaren.

2009-07-01 @ 23:19:08
Postat av: Andreas Holmberg

Jag förstår vad du menar, Stig - men nog är Änglar och demoner, Himmel och helvete betydligt centralare i bibelns förkunnelse än i Svenska kyrkans just nu? Jag minns när jag skrev en uppsats om änglar på en bibelskola jag gick och förundrades över hur ofta det står om änglar i både Gamla och Nya testamentet. Kanske inte så accentuerat som huvudmotiv, det har du rätt i, men åtminstone som mycket flitigt förekommande "detaljer".



Och om man med "himmel" menar "himmelriket" så är det ju, som du också antyder, verkligen ett huvudmotiv i Jesus förkunnelse, liksom hans återkomst ("när Jesus kommer") är det - man behöver inte vara Albert Schweizer för att se det. Liksom, skulle jag faktiskt vilja säga, risken att gå förlorad. (Så ofta som Jesus tar upp den, ofta med mycket drastiska bilder).



Så Gud välsigne dina förberedelser - mer perifera ting kan det sannerligen predikas över! (Läs gärna C S Lewis fantastiska essä Världshistoriens sista kväll ur "Att sila mygg och svälja kameler" (Libris) som förberedelse).

2009-07-03 @ 06:32:59
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0