avgörande tre

Josinubörjardetgnällasiledet!!

Det märks tydligt.


Skriverduintesnartslutarjagkolllapådinbloggdinjubeltorsk!!
Genom kommentarer med denna ungefärliga innebörd tilltar hotbilden.
Och till detta börjar olika kommenterare diskutera min tystnad.
På min blogg som om jag inte fanns.


Så jag finner att det är dags att meddela att jag efter tre dagars tystnad återkommer in i den bloggande hetmosfären. Jag väljer alltså att, på mitt vanliga ödmjuka, tjänande och inställsamma vis, ge akt på de förtvivlade ropen och tillmötesgå önskemålen - kanske rentav utan överdrivna LOSTifikationer.


Flera tankar kan jag då tänka mig trevande betänka.
Alla kring tretre är viktigt. På flera vis.


Det var alltså tre dagars bloggstiltje som skapade kraven.  Jag har också märkt - på denna blogg och andras - att det är det senaste eller maximalt de tre senaste inläggen som kan provocera till någon form av kommenteraraktivitet. Äldre än det tredje hamnar nästan undantagslöst under horisonten, läses av knappast någon, kommenteras av ingen.


Tre olika partier kom att dominera resonemangen i det Israeliska valet. Ett mittparti som ingår i den nuvarande regeringskoalitionen, ett högerparti och ett ännuhögrareparti. Vad det verkar kommer Nethanyahu - högern - att bli regeringsbildare även om mittpartiet blev något större.


Låt mig i detta sammanhang repetera några förutsättningar som hittills gällt när man bedömt skeenden i Mellanösten:

  • Hamas erkänner inte staten Israel.
  • Hamas önskar inte en tvåstatslösning.
  • Hamas bekämpar Israel med våld.
  • Hamas vinner ett demokratiskt val i Gaza.
  • Gaza sätts under ekonomisk bojkott av USA och EU.
  • Många kristna i Sverige tycker detta är helt OK.

Följande bör rimligen gälla nu om anständighet skall råda och man inte har anseende till person.

  • Nethanyahu/likud erkänner inte staten Palestina.
  • Nethanyahu/Likud önskar inte en tvåstatslösning.
  • Nethanyahu/Likud bekämpar Palestin med våld.
  • Nethanyahu/Likud vinner ett demokratiskt val i Israel.
  • Israel sätts under ekonomisk bojkott av USA och EU - ????
  • Många kristna i Sverige tycker detta är helt OK - ????

Tre bloggar i min omgivning har de senaste dagarna berört biskoparnas kräkelfäktning kring vigselrätten samt hur representanter för de olika kyrkopolitiska nomineringsgrupperna ställer sig. Jag refererar inte ärendet mer. Konstaterar att olika åsikter kring vigselrätten finns mellan biskopar och kyrkopolitiker - vilket inte i sig är något oväntat och i tidigare inlägg antytts.
Dock övertrampar socialakrobatledaren å det mest befängda.  Själv (s) på lokalplanet blr jag grinig över partipampens plumpheter. Den kritik jag har finns formulerad bra hos pär parbring, och tobbe lindahl.


Tre
ttio grader kallt har det vissa nätter varit de sista tre dygnen. Lite onödigt mycke!


Tre timmar är det nu kvar till jag reser på Internationella konferensen i Haparanda i tre dagar med mer än trehundra deltagare. Återkommer i ärendet efter helgen - kanske under..


Tre personer är vi som nu bestämt resa tillsammans till Uppsala i mars.


Trevlig helg.

Kommentarer
Postat av: johnny.lestander

Han lever, en sten föll från mitt förlorade hjärta.



Johnny

2009-02-13 @ 11:40:40
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: Hanna

Det ska bli så roligt att åka ner till teolsfären i Uppsala, igen. Hoppas fler hakar på!

2009-02-13 @ 12:16:43
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Pär

Få se nu, vad är det som händer i mars i Uppsala?

2009-02-13 @ 12:42:04
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: Sommarmoln

Välkomna ned till södra Sverige!

Hälsn Ola i Västerås

2009-02-13 @ 13:13:18
URL: http://sommarmoln.blogg.se/
Postat av: Kyrkvärd på glid

Treenigheten är 1 Gud i 3 personer, Fadern, Sonen och den Heliga Anden.

Tro, Hopp och Kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Noa tog med sig tre söner i arken.

I tre dagar och tre nätter var Jona inne i fiskens buk.

Jesus tog med sig tre lärjungar för att be.

"Tre gånger om året skall du hålla högtid till min ära"

Tre vänner kom till Job för att trösta honom.

"Innan tuppen gal i natt har du förnekat mig tre gånger"

Tre som vittnar: Anden, vattnet och blodet

Människan består av tre delar: Kropp, själ och ande.

Tre gåvor bar de fram: guld, rökelse och myrra.

Jesus lovade riva ner templet och bygga upp det igen på tre dagar.

Jesus uppstod på den tredje dagen.





2009-02-13 @ 18:59:55
Postat av: LTD

Fastnade redan i starten på detta inlägg. Jubeltorsk??

2009-02-13 @ 19:36:52
Postat av: Ssu

Inte heller min källkritiska granskning har resulterat i någon träff på uttrycket "jubeltorsk". Finns ordet överhuvud taget?

2009-02-14 @ 19:37:44
Postat av: johnny.lestander

Har fått fram att det är ett danskt ord som faktiskt heter jubeltorsk. Be mig dock inte att översätta det utan vi kanske överlåter det till Stig.



Johnny

2009-02-15 @ 00:39:20
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: bloggaren själv

JUBELTORSK (böjning -en, ar) är ett av leden Jubel och Torsk sammansatt substantiv. Flera teorier finns kring den ursprungliga och medeltida betydelsen. Troligen avser begreppet den speciella torsk som exporterades från skandinavien till kontinenten i samband med den katolska kyrkans Jubelavlat kring millennieskiftet är 1000. Är den teorin riktig blir begreppet "Jubeltorsk" besläktat med uttrycket "glad lax" som torde ha samma ursprung.

Efter reformationen kom uttrycket, liksom många andra katolska begrepp, att användas ironiskt och nedsättande. Betydelsen torde därför blivit i stort sett synonymt med sammansättningen Skit-Stövel vilket i sin tur ursprungligen betecknar de små bärbara baja-major Karl XII:s karoliner medförde under ryska fälttåget.

Källa: Svensk kruppslagsbok, bubbelupplagan.



2009-02-15 @ 08:29:26
Postat av: SSu

Jo jag vet att ordet renderar ett antal träffar på nätet. Min fråga var inte färdig när jag tryckte på "skicka kommentar". Frågan skulle ha varit formulerad så här: Finns ordet överhuvud taget bland kommentarerna i din blogg?

2009-02-15 @ 18:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0