vattenpass

Så är det torsdag andra veckan. Alltså andra veckan sedd från torsdagen för fjorton dagar sedan då förra numret av den till mig kollektivprenumererade Kyrkans Tidning kom. Alltså låg, tillsammans med Lokala Världsbladet*, ett från brevlådan av madammen inburet ex på köksbordet i morse**. Nu skall jag inte kommentera allt i blaskan men några rekommendationer och en reflexion kan jag väl bjuda på denna soliga svala torsdagsförmiddag.


Om diakoners arbete och svårigheter kan man informera sig redan på sidan 2 och 3, Bra Läsvärt. Ger en förstärkt inblick i nya situationer kyrkan hamnar i när välfärden i vårt samhälle omfördelas från dem som har lite eller inget till dem som redan har sitt på det torra.


En tvåsidig artikel om den 500 personer starka Liberala Katolska Kyrkans kvinnliga präst kan väl närmast betraktas som en (oförarglig) onödighet. Nyhetsvärdet måste bedömmas vara nästintill 0 och enda orsaken jag i mitt halvsömnighet kan se är att man vill lansera något som har en liberal hållning till homosexualitet - nämns senare i artikeln.


Ärkebiskop Väjeryd - han som viker undan när det gäller - har varit i Zimbabwe berättas det vidare. Där har han lovat vår systerkyrka att hålla henne informerad om viktiga saker som händer hos oss. Hoppas bara det löftet hålls bättre än de löften till engelsmännen vi redan svikit. Givetvis nämner artikeln att Svenska kyrkans liberala hållning till enkönade äktenskap inte blir några problem. Givetvis.


Ett personporträtt görs också av en fotfolkare inom nomineringsgruppen Frimodig kyrka. Känner inte mannen ifråga och vet för lite om tillkomsten av gruppen, utbrytningar kors och tvärs och annat för att kunna uttala mig. Att nejsägare till kvinnlig präster tydligt anges som viktiga figurer anges dock. Givetvis.


debattsidan skriver en statsvetare om Svenska kyrkans tomma bänkar. Om du, ädle Bloggläsius, inte följer någon annan av länkarna så klicka i alla fall fram till den. Mycket intressant!!


Så slutar jag notisandet och går in på det egentliga ämnet för detta inlägg.


Vänsterledaren Lars Ohly porträtteras inför Kyrkovalet.

Vad är det med det då?? Det är väl intressant - eller??


Jo! Men karln är ju för kulan inte med på någon lista!! Han är faktiskt både icke valbar och saknar rösträtt - vilket han också nämner i den vevan han säger att kyrkan skall styras av dem som är med i den, inte av den allmänna politiken.

För Lars Ohly är inte med i kyrkan. Liksom Richfũhrer Friedich Reinfeldt som var den första rikspolitikern i artikelserien. Mona (S)ahlin som var nummer två tillhör inte heller kyrkan. Lars Folkepartiet Björklund i förra numret tillhör visserligen kyrkan men lever sparsamt kyrkans liv i gudstjänst och tro. Och nu som sagt den Ohlydige prästsonen Lars.


Och min stilla undran är: Varför??

Varför ända in i Sanrons tempellundar*** väljer Kyrkans Tidning att fokusera på de vanliga partiernas ledare inför ett val i en organisation skild från den stat där dessa utövar sitt politiska uppdrag. Varför??

Varför raggar man inte i stället upp dem som leder nomineringsgrupperna för kyrkomötet - alltså (s)-Burell med övriga kumpaner?? Varför manifesterar KT partipolitiseringen så ogenerat?? För det är faktiskt manifesterar man gör då man på inga vis problematiserar partipolitiseringen i Svenska kyrkan. Är det bara klantighet och korttänkthet? Eller är det ett medvetet strategiskt val. Hur som helst är det URSVAGT!!


Dessutom skall bli intressant att se hur man gör när man kommer till grupper som inte motsvaras av några partier i riksdagen. Vilka porträtteras då? Eller tigs det då?


Förresten: Rubrikordet vattenpass skriver man denna månad som lösenord för att kunna logga in i Kyrkans Tidnings nätupplagas inre vindlingar.



*  Piteå-Tidningen.

**  Madammen gör första veckan efter semestern. Tar därför in tidningen som finns i köket när hon väcker mig just som hon går till jobbet.

***  Uttrycket vanligt hos Åsa-Nisse - både i filmer och i serietidningar.


Kommentarer
Postat av: Pär

Om man för en stund vill ägna sig åt att läsa mellan raderna i dagens KT:



Liberala Katolska kyrkans kvinnliga präst + att de är homoliberala + Väjryds Zimbabweavtal = opinionsbildning = propagandamaskineri.



Vad jag försöker säga är: Det verkar nästan som om man med ljus och lykta sökt efter nyheter som liksom ska väga upp anglikanske kyrkans beklaganden. Desperat försöka visa upp att flera tycker som vi, flera vill minsann ha goda ekumeniska kontakter med oss osv.



Det blir bara tydligare och tydligare att debatt oftast är ointressant för KT. Den har inte ens en ambition att spegla bredd och höjd och djup i kyrkan, utan allt ska rättas in i ledet.



Det var min känslan efter genomskumning i morse. Har jag övertolkat något åt det negativa hållet var det väl för att jag var skum i huvudet av att stiga upp före tuppen men väl samtidigt som dottern.

2009-08-13 @ 22:31:46
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: bloggaren själv

Klarsynt, min vän. Klarsynt. Och pinsamt.

2009-08-14 @ 00:03:10
Postat av: Anna-Karin

Jag jobbar inte i kyrkan men läser gärna KT då tillfälle ges, ungefär vartannat nummer. Jag läste med glädje om LKK, en kyrka som jag faktiskt kommit i kontakt med. Det finns en del intressanta uppgifter på nätet om denna kyrka, läs gärna. Intervjun med Vänsterpartiets ledare var intressant.

Kyrkans folk gnäller gärna på KT. Varför detta? Allt är inte intressant eller spännande eller ens läsvärt men mycket är det och vore den inte så hiskeligt dyr skulle jag gärna prenumerera. Nättidningen är nämligen så infernaliskt dålig



Vad skulle ni vilja att KT innehöll, ni som klagar?

2009-08-14 @ 08:51:16
Postat av: bloggaren själv

Sannolikt behövs ett helt inlägg för att svara på Anna-Karins fråga. Då jag inte (just nu) kan ens lova det inlägget nämner jag dock någt litet här.



Till att börja med gav jag i inlägget ETT förslag: Låt de "Kyrkopolitiska toppnamnen" bli intervjuade! Artikelserien jag nämnde blir intressant om ett år inför valet till riksdagen där partiledarnas kyrk-åsikter kan vara ett ämne för en samfundstidning.



Sedan: Jag tycker KT skall händelsebevaka också vad som sker i kyrkan mer än 20 mil från axeln Uppsala-Stockholm! Och våga ge det utrymme, inte bara notis eller max en kvarts-sida. Som exempel kan nämnas att OAS-mötet i Borås med 1000-tals deltagare som reser dit för egna beskattade pengar fick ett par artiklar i år kopplade till att Ulf Ekman skulle prata där. Förra sommaren nämndes inte sammankomsten! EFS rikskonferens i Skellefteå i sommar kom inte heller med.



Näst sist: Kyrkans Tidning är en journalistisk produkt och skall visa på det speciella, ofta det som avviker och väcker förvåning eller intresse - det förstår jag. Samtidigt har den i uppdrag att spegla vad som sker i kyrkan - alltså vara något av en kyrlig "lokaltidning" med lokaltidningens roll att ta upp händelser i hela sitt spridningsområde både geografiskt och tematiskt. Där kan KT bli mycket bättre.



Till sist om det tematiska: KT driver envetet och konsekvent både på ledar- och nyhetsplats den teologiska linje man uppfattar råder på rikskansliet. Alltså en linje som kan uppfattas som ganska sekulariserad och räddhågad inför vad som skulle kunna kallas "old time religion".

2009-08-14 @ 11:04:36
Postat av: Anna-Karin

Klart, jag är ju inte "old time religion" så jag blir inte lika uppretad.....och inte jobbar jag i Kyrkan heller men jag är medlem och kyrkbesökare så....Stiftssidan ska väl vara "lokalblaskan"....



Ohly intrevjuas utifrån sin syn på kyrkovalet, jag tyckte det var intressant att läsa. Jag saknar riksnyheter i vår envetet lokalbetonade blaskor häruppe så jag blir glad över att läsa om både ditten och datten i resten av riket. Vi har olika syn på detta och det får vi nog ha....



Jag läser vidare i KT. Jag läser även Dagen, DN och SvD förutom PT, NSD och Norrbottenskuriren så jag får nog betraktas som en tidningsnörd.....

2009-08-14 @ 12:43:47
Postat av: Fredrik

Ja, usch vilket nummer... "kvinnoprästmotstånd" markerades vid tre olika tillfällen i anslutning till intervjupersonens repliker, trots att det var helt irrelevant för vad som sades.



Sedan kan noteras att inte ett ord heller nämndes om de uppåt 1000 pers som samlades i Vadstena samma vecka som Oas. Slump att KT missar båda?

2009-08-17 @ 16:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0