kaviar med...





Till att börja med vill jag förtälja läsaren att några viktiga saker i min barndom
Det var bland annat

  • uppskjutrningen av Sputnik 1 den 4:e oktober 1957
  • uppskjutningen av Sputnik 2 med hunden Laika den 3:e november samma år
  • uppskjutningen av Vostok 1 den 12:e april 1961 med Jurij Gagarin ombord
  • uppskjutningen av Mercury 6 med den första amerikanen ombord - John Glenn - den 20:e februari 1962
  • uppskjutning av ytterligare ryska och amerikanska astronauter respektive kosmonauter
  • uppskjutningen av Apollo 11 som innebar den första månlandningen den 20:e juli 1969
  • upptryckningen av en cylinderformad massa smarrigt smörgåspålägg som avskuret meddelst vidhängande snöre pålades hårdbröd för inmundigande beledsagad av himmelsk njutning - se bilden i beklickad form.

Sådan var min barndom - de viktiga händelserna och pålägget.

Idag å den kooperativa handelsbutiken skådade mina ögon ett nytt pålägg som i sin utformning enligt min goms dömande i förtid torde innebära det historiskt djupaste lågvattenmärket vad gäller knäckebrödsutensilier. Företeelsen ifråga var den troligen senaste länken i Abbas Kalles-kaviar-kedja. Innan den farhågade smakkollisionen nämns vill jag inledningsvis visa på hur påläggsförfallet fortskridit genom åren.

Kalles Kaviar - http://www.kalles.se/ beskriver det blå orginalet från 1954 som - och här må man lyssna till det extatiska tonfallet - Kaviarernas kaviar. Originalet. Det är ingen hejd på hur stolta vi är över vår Kalle. Men det kanske inte är så konstigt, med tanke på att det äts en kvarts miljard mackor med Kalles varje år. Och frågar man svenskar som bor utomlands vad de längtar mest efter (förutom svensk sommar kanske) blir svaret nästan alltid - Kalles kaviar. Den tillverkas av extra mycket och extra fin, utvald torskrom efter ett hemligt recept. Ingen annan kaviar smakar som Kalles!

Kalles kaviar dill är enligt samma webbsida samma goda mildrökta kaviar som Kalles original, smaksatt med finklippt dill. Konceptet således något utvecklat i grön tub men föll mig fordom aldrig riktigt på läppen.

Kalles kaviar, light. En kalorisnålare Kalles... Hallå!! Varför?? Koffeinfritt kaffe typ. Givetvis vit eller snarare färglös tub.

Kalles kaviar mild i röd tub. En mildare Kalles som passar bra om du vill ha en kaviar som inte är så salt och rökt. Vad är det för meseri?? Orginal-Kalles var väl mild nog!


Kalles Randiga. Hälften mildrökt kaviar och hälften krämig färskost. En mildare variant av Kalles som inte bara barnen älskar. Här börjar devolutionen - alltså förfallet - ta fart på allvar. Utspädd kaviar vittnar om att produkten börjat förlora sin sälta


Kalles Randiga ägg. Väl på det sluttande planet går färden än hastigare utför. Till kaviaren som parats med ost trycker man nu också in ägg och gulfärgar tuben. Avsikten med arrangemanget torde vara att säkerhetsskydda den goda pysselmacka som uppkom då man förr i världen först tog bröd, sedan smör, därefter skivat hårdkokt ägg och spritsade ut kaviaren på toppen. Själva inmundigandet av en sådan kulinarisk sensation innebar oftast upplevelsen att delar av pålägget föll just just när man var i färd med att avdela en lämpligt stor tugga - något som man gissningsvis numera vill skydda allmänheten emot. Fjanteri!! Säkerhetsnoja!!

Kalles Färskost Naturell. Världens första Kalles helt utan kaviar! lyder webbsidans stolta text. Ser läsaren här åt vad håll vi är på väg - kaviar utan kaviar? Världsbilden förändras och begreppen förvanskas bortom all rimlig gräns. Givetvis finns liknande företeelser också i andra sammanhang. Som exempel kan nämnas en amerikans biskop (pensionerad) som vill reformera - eller deformera - kristendomen till en tro utan Gud. Det är så dumt att klockorna går baklänges. Eller så påminner själva språkförändringsmetoden om nyspråket i George Orwells bok 1984 där krig kallas fred, fattigdom kallas frihet osv. Företeelsen finns i samhälle och i kyrka och givetvis blir då parallellen kaviar utan kaviar en bagatell.

Om Kalles Färskost Räka skryter man: Ingen kaviar alls!! och det blir bara en variant på den nyss beskrivna intigheten.

Om Kalles randiga med banan! finns ingen text på http://www.kalles.se - ännu. Men det var vad jag såg i butiken. Givetvis införskaffades inte någon sådan styggelse men jag anar avsiken. Man söker återställa något av sältan men samtidigt förena denna med något totalt främmande för att få fram en synkretistisk mix att ha i fruktskålen. Ryys!!!

Läsaren kanske frågar: Varför skriver du om denna bagatell??
Och jag svarar: Ja, säg det.
Och ställer frågan till läsaren: Varför har du egentligen läst ända hit??


Kommentarer
Postat av: SvBG

Ja, varför? Jo, för att är man uppväxt med Kalles kaviar så är man. Problemet hemmavid var att det fanns både Kalles och Svennes kaviar, så både jag och brorsan hade liksom varsin (även om smeknamnet Svenne aldrig tilltalat mig). Jag tyckte dock alltid att Kalles var godare (men kanske aldrig erkände det...)
Men: ur led är tiden! Jag håller med. Kalles kaviar ska vara kaviar och inget annat. Gärna på hårdbröd och skivat ägg, som du så aptitligt beskrivit... (snålvattnet börjar rinna... jag tror jag går iväg och förfärdigar mig en sådan delikatess!)

2007-09-15 @ 11:27:24
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: En som undrar!

Ha,ha,Ha. Nu Stig är du som bäst! Det är sant allt du skriver! Helt klart är det så.
Men för att bli allvarlig. Vad händer med Fredriks blogg? Vad jag har hört (läst) så har hans tangentbord havererat! Kan det vara så? Men varför tar det så lång tid att fixa det?
Att fixa ett nytt tangentbord torde vara gjort på
0-time. Tycker jag.

2007-09-15 @ 18:33:41
Postat av: LTD

Gör som jag. Övergå till Kavli. Svår att få tag i, men vassare än Kalles.

2007-09-16 @ 20:25:02
Postat av: SolSkuggan

Informativt och mycket underhållande inlägg. Håller med dig i alla stycken.. Kalles Kaviar är numera bara Kalle.
Så kan det gå när man gapar efter mycket.

2007-09-16 @ 21:15:55
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0