ockuperat territorium återtaget

Idag har lärare och elever vid Svenska kyrkans grundkurs haft arbetsdag - ehuru det är söndag. I tidigare inlägg har jag tangerat uppgiften och i inlägg på grundkursens egen blogg - länken Arbete II till höger - har man om man varit intresserad kunnat hitta lite mer att läsa.

Nåväl. Uppgiften gruppen har haft har varit att förbereda och idag leda Högmässan i Älvsby kyrka. Gruppens insats förtjänar att jag som är en av lärarna kommenterar det hela på min blogg. Ungefär 15 lärarledda lektioner strödda över terminen hittills har nämnligen i större eller mindre utsträckning haft bäring in mot dagens gudstjänst. Dessutom har gruppen jobbat lärarlöst i smågrupper och individer har till detta i sin ensamhet ägnat ännu mer tid.

Är det lönt?? Blir det eljest?? Blir det bättre om man gör på detta viset??
Inte vet jag!! Gudstjänsten blev en högmässa som inte till sitt innehåll skiljde sig så gräsligt mycket från andra högmässor. Den skiljde sig lite men kanske är det en ändå stor litenhet. På detta sätt blev det:.

  • Introduktion - av mig - om "Gudstjänsttanken"
  • Klockringning
  • Psalm 769 till att börja med (Gud i dina händer...)
  • Sång av den jag kallar elev 1, kompad av musiker, samtidigt elev 9
  • Beredelseord, skrivet och framfört av elev 2. Beredelseordet gick över i församlingens
  • Syndabekännelse som elev 2+3+4 ledde knäfallande vid altarringen.
  • Förlåtelsen - alltså avlösningen - gavs av mig/prästen från koret och den följdes av 
  • Tackbön ledda av samma tre elever, nu stående.
  • Kyrie 695:4 hade elev 1+2 som försångare och
  • Lovsången - Psalm 10 - intonerades av elev 1.
  • Dagens bön med inledande hälsning leddes av elev 3 och sedan följde:
  • Bibelläsning: Rut 1:6-19 - elev 5
  • Bibelläsning: Hebreerbrevet 13:2-3 - elev 6
  • Gradualpsalm 591
  • Bibelläsning :Johannesevangeliet 11:1-7 - på engelska elev 7, på svenska elev 4
  • Tankar om texterna och oss - allstå en predikan - hölls av elev 8 som hade gruppens arbete med texterna som vägledning för sin framställning. Samma elev 8 introducerade
  • Trosbekännelsen
  • Sång med eget komp - elev 2
  • Kyrkans förbön med ljuständning hade utformats av gruppen och ledd av elev 5+6
  • Offertoriepsalm 396 sjöngs och kollekten samlades in av elev 3+7
  • Lovsägelsen - alltså inledningen på själva Mässan - innebar att jag/prästen fick agera.
  • Nattvardsbönen, Herrens bön, Brödsbrytelsen och fridshälsning leds av präst.
  • Utdelandet ansvarade elev 2+3+4+6 för.
  • Tackbönen leddes av elev 6 men
  • Lovprisningen och Välsignelsen blev "prästgöra"
  • Psalm 89 avslutade gudstjänsten.
  • Två andra lärare fixade kyrkkaffet

Stökig framställning - eller hur?? Det blir som stakato när man räknar upp elev hit och elev dit.

"Gudstjänsttanken" bakom är viktig - den jag nämnt i introduktionen. Jag sa ungefär:

Det är församlingen/Gudsfolket som firar sin gudstjänst. I gudstjänster finns ett samspel mellan församling och präst. Eleverna har funderat och förberett sig för att idag agera församling. De agerar inte inför er eller framför er andra snarare som er. Och jag - prästen - kommer får göra det man måste ha präster till i kyrkan, inte annat.

I listan ovan kan man se hur lite det blev kvar åt mig - understruket. Jämfört med de flesta Högmässor är det inte mycket. Där är det präster som leder böner, läser texter, talar, pålyser och ho vet allt och på något sätt innebär det att de har ockuperat och tillskansat sig sådant som egentligen tillhör Guds folk när det firar gudstjänst.

Idag blev ockuperat territorium återtaget - i en mycket fin gudstjänst. Inte plågsam alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0