103 år

Jag har varit präst sedan 1978 på sommaren. Det är lång tid. Visserligen har jag inte haft direkt uppdrag i församling hela tiden men ett antal år har det i alla fall blivit just i sådan befattning. Faktiskt så många att man som inte tänker sig att något nytt skall kunna hända.

 

Ändå – Plötsligt händer det! som det sägs i reklamen.

 

Som igår, en fredag i slutet av oktober, då det var på så vis att den dam som var anledningen till en av Begravningsgudstjänsterna – ”min” begravning – var 100+. Det har aldrig hänt mig förr. Men nu var det så. 103 närmare bestämt.

 

Jag kollade lite på nätet. Av pur nyfikenhet. Och fann att 1913 hände en hel del.

  • Första långflygningen Frankrike-Nordafrika skedde.
  • Första korsordet i en dagstidning publicerades – i USA.
  • Henry Ford kickade igång sitt första löpande band.
  • Motboken infördes i Sverige. Liksom tangon.
  • Charlie Chaplin började spela in stumfilm.
  • Första lagen om någon sorts pension antogs av Sveriges riksdag.

 

Så nog hade damen, förutom ett eget intressant liv, varit med om en hel del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0