en tredje dag

Nu är det Påsk!

Den tredje dagen.

Och jag kan hojta:

 

GLAD PÅSK!

 

En del börjar göra det tidigare. På Facebook och annorstans. Klämmer in bilder på påskris, kycklingar och allt möjligt jox redan på Skärtorsdagen.

Men jag avstår. Vill vänta med det glada till det tunga getts sin plats – typ.

 

I natt firades Påsknattsmässa i Älvsby kyrka. Började utanför 23.30 med att det stora Påskljuset tändes på en brasa. Och allas små ljus. I vapenhuset gjorde vi om det och gav alla släckta en chans till revansch mot snålblåsten.

 

Med bön och Bibelläsning vakade vi i en mörklagd kyrka in Den första veckodagen. Tolvslaget startade Påsken med ljus på, klädning av altaret, mer Bibelläsning, Evangelietext på tre språk, kort förkunnelse, stor förbönslitania, Trosbekännelse, förnyelse av doplöften, vattenstänkning och till sist Mässa. En mycket välfylld gudstjänst, nästan med risk för ”överlastning”. Men bara risk. Blev inte så.

 

Klockan ett var gudstjänsten slut. De 60 deltagarna gick hem – gissar jag.

Jo – så många var vi på vår lilla ort. Två av tre var av utlandsfödd art. Resten mest gammelsvenskar av yngre årgångar – 55-åringar och ned till ett halvdussin konfirmander och några barn. Inte många ”traditionellt” kyrkfolk alltså. De sparade sig nog till söndag förmiddag.

 

Halv två var jag hemma. Kan numera inte bara slockna efter full fart och koncentration utan behöver tid för inflygning innan jag kan landa på kudden. Var redo för touch-down först halv tre. Och när uret då skruvats fram var hon halv fyra. Klart sovdags.

 

Klockan 11.00 var det ingen gudstjänst i kyrkan. I stället ekumenisk sådan i lokala EFK-församlingen. Jag uteblev. Var hemma med barnbarnen – som nu när jag skriver är i slalombacken.

 

Jag var förbi och Påskklädde mamma och pappas grav – som bilden visar*.

På gravstenen, nu under snön, står Påskeffekten:

 

När Herre du oss väcker, den sista morgonväkt,

och Du din hand utsträcker att döma jordens släkt,

ljuvt skall din stämma klinga

och oss det budskap bringa

att ingen död mer är. "

 


*  På plats redan Instagrammad och Facebookad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0