inga pride-iga svar

Detta är inget stort inlägg. Det är mer av en avskrivning, alltså att jag skriver av mig en tanke. En tanke kommen ur Facebook och vad jag såg där.

 

Nu bör man veta att det är väldigt mycket jag missar på FB. Jag följer eller forskar inte efter något eller några utan nöjer mig med att läsa vad jag ser när jag tittar in. Det gör jag bara ett par gånger om dagen. Jag gissar jag gjort någon inställning så att vad de egna barnen skriver alltid blir synligt – de är ju viktiga! – men annat blir mer random som det nu heter.*.

 

Igår föll blicken på bilden ovan beledsagad av följande text:

Regnbågsmässa i domkyrkan i Luleå. Pridehelg 17-19/6.

 

Bilden var ditsatt igår eftermiddag och är nu ”gillad” av 35 personer. Det går att se vilka de är. Några känner jag och vet vilka de är, vilka positioner de har, vad de kan veta och berätta.

 

En annan hade ”kommenterat” på detta vis:

Flaggor ska man inte låta ligga på mark eller golv på det där viset. Förstår inte varför man gör det i kyrkan. Visserligen är inte flaggan en landsflagga eller har samma dignitet, men ändå...det känns lite överdrivet i mina ögon att släpa in den mitt framför altaret. De som deltar i mässan vet ju i alla fall vad det är för en mässa...inte sant...Om nu kyrkan vill stoltsera med vilken mässa de firar varför inte lägga in vår officiella kyrkflagga alla andra mässor...typ...

 

Det var allt som hänt innan jag skrev och ställde en fråga – denna:

När jag var ung som präst – 1980-tal – var det i de flesta kyrkor stopp för fackföreningsstandar, partiflaggor och andra ideologiska markörer. Så åxå vad gäller idrottsklubbars fanor och liknande. Svenska flaggan liksom FNs var dock OK.

Vilka kriterier styr urvalet nu?

 

Sedan anslöt ett par tre andra till samtalet och tyckte det var bra att den låg där som en symbol för en kristen tanke om allas rätt till vilken kärlek de vill. Ett par kommentarer nämnde att kyrkan hos sig själv har sådana symboler som borde räcka. Hela det lilla samtalet har varit i saklig och vänlig ton och verkar ha slutat nu sedan 6 personer gett sammanlagt 13 kommentarer.

 

Jag sammanfattar: Drygt ett dygn, 6 personer, 13 kommentarer, 35 ”gillar”, ingen storm alls.

 

Vad är det med det då? kanske någon undrar.

Vad är det för tanke du behöver skriva av dig?

 

Mitt svar blir: Att ingen besvarat min fråga. Vilket man – och här tänker jag på ett par av ”gillarna” som har kunskaps- och beslutspositioner – kan göra om man i sociala medier vill ge informativa svar på med människornas frågor i kyrkliga ting.

 

Därför upprepar jag min fråga om vilka kriterier man nu tillämpar vad gäller symboler, fanor och standar i olika sammanhang i kyrkor,kapell och bönhus. Är det OK med politiska budskap som ju också kan vara humanitära? Röda korset? – det jag tycker vore problemfritt. Luleå Hockey inför ett slutspel? – sådana tilltag har ju klandrats på annat håll. Nationsflaggor? OAS-rörelsens standar? Luleå Tekniska Universitet? Hennes & Mauritz?

 

Det är en gammal präst med erfarenheter från svunna tiders praxis som undrar var ribban nu ligger och varför. Inget annat.

 


*  Rättelse. Jag följer faktiskt Älvsby församlings Facebook-sida lite medvetet.


Kommentarer
Postat av: Janne Lampa

Klagovisorna.
kap. 1:4-10

Det tåls att fundera över hela denna bok i Bibeln och vad den har att säga om Kyrkan i vår tid! Det behövs ingen större tolkning för att sätta detta i sammanhanget.

Vägarna till Sion ligga sörjande, då nu ingen kommer till högtiderna. Alla hennes portar äro öde, hennes präster sucka. Hennes jungfrur äro bedrövade, och själv sörjer hon bittert. Hennes ovänner hava fått övermakten, för hennes fiender går allt väl. Ty HERREN har sänt henne bedrövelser för hennes många överträdelsers skull. Hennes barn hava måst gå i fångenskap, bortdrivna av ovännen. Så har all dottern Sions härlighet försvunnit ifrån henne. Hennes furstar likna hjortar som icke finna något bete; vanmäktiga söka de fly bort, undan sina förföljare. I denna sitt eländes och sin husvillhets tid kommer Jerusalem ihåg allt vad dyrbart hon ägde i forna dagar. Nu då hennes folk har fallit för ovännens hand och hon icke har någon hjälpare nu se hennes ovänner med hån på hennes undergång. Svårt hade Jerusalem försynda sig; därför har hon blivit en styggelse. Alla som ärade henne förakta henne nu, då de se hennes blygd. Därför suckar hon ock själv och drager sig undan. Orenhet fläckar hennes klädesfållar; hon tänkte icke på anden. Därför vart hennes fall så gruvligt; ingen finnes, som tröstar henne
Se, HERRE, till mitt elände, ty fienden förhäver sig. Ovännen räckte ut sin hand efter allt vad dyrbart hon ägde; ja, hon fick se huru hedningar kommo in i hennes helgedom, just sådana som du hade förbjudit att komma in i din församling

2016-06-20 @ 22:11:28
Postat av: Torbjörn Lindahl

Citerar du någons kommentar ordagrant nr du nämner att någon talat om "allas rätt till vilken kärlek de vill". Och dessutom påstår att det är en "kristen tanke".

Hoppas du sa emot du som är på Facebook.

2016-06-20 @ 23:58:12
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Bo Nordin

För att lägga upp en ribba behövs de där utskjutande stiften påställningen. Dessa tror jag är bortnötta för tillfället och behöver ersättas. Nej, någon praxis finns nog inte utan varje beslut tas för sig av dem som ansvarar för en gudstjänst.
Om ribban ändå ligger någonstans torde det vara på någon slags allmänt accepterad politisk nivå.
Att lägga en flagga som väg upp emot altaret är i mina ögon vanskligt. Antingen menar man att det flaggan står för är fräsande och leder till paradiset, eller så menar man att flaggan bör nedtrampas för att ta sig fram. Flaggor, fanor och dylikt bör inta mer diskreta positioner enligt mitt tycke.

2016-06-21 @ 00:09:48
Postat av: bloggaren själv

Torbjörn:

I en kommentar på FB står: "Regnbågsflaggan handlar, bland annat, om rätten att få älska vem man vill oavsett kön utan att bli trakasserad plus allas lika värde. Det handlar, kort och gott om kärlek, som ju ryms inom kristendomen också. Problem med det? Gud är kärleken, eller...?"

I en annan: "Men säger sig nu, svenska kyrkan stå bakom budskapet om KÄRLEK oavsett vad eller hur den tar sig uttryck , tycker jag inte att Prideflaggan är på fel plats."

Nej! Jag argumenterade inte EMOT dessa. Däremot skrev jag: "Korset är åxå en verksam symbol för ödmjuk självutplånande kärlek till alla människor. Och att vi som följd är skyldiga att älska varandra. Fungerar bra i kyrkor."

De som gav dessa kommentarer är inte personer i ledande kyrkliga lägen, sådana som vet något - eller bör veta något - om "ribban".

2016-06-21 @ 00:34:58
Postat av: Torbjörn Lindahl

Problemet är ju när man talar om rätt till kärlek men förmodligen bara menar viss kärlek. Det finns massor med s k kärlek som inte är accepterad (i all synnerhet om den inkluderar sex) tex kärlek mellan förälder och barn, mellan syskon, den som inkluderar minderåriga mm. Alltså stämmer inte påsråendet att kyrkan står bakom "kärlek oavsett vad eller hur den tar sig uttryck".

2016-06-21 @ 07:47:43
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Staffan Wadström

Vi ser en stukad kyrka som lider av både dålig självkänsla och svagt självförtroende.
Hela Jesus liv gick ut på att försvara människans värde, livets okränkbarhet och att älska sin nästa såsom sig själv. Detta ligger i den kristna övertygelsen. Inte behöver vi som kristna förlita oss på Pridetåget för att visa alla människors lika värde. Det kristna budskapet är mycket mer allomfattande än Pridemanifestationer. Som förvisso handlar om människors lika värde men minst lika mycket om andra specifika övertygelser som rör familjebildning, sexuell livsstil, etiska frågor, synen på familjen och barns rätt till en pappa och mamma. Allt blandas och blir en politisk ideologi - som i många stycken står i direkt motsats till Bibelns budskap.

2016-06-21 @ 10:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0