imperiernas tid

I blogginlägget eget nyläseri av den 30juni 2014 berättade jag om en bok jag just läst ut. Det gällde pocketboken Söndra och härska – uppdelningen av Afrika 1880-1914 av Henk Wesseling. Jag hade köpt boken på Arlanda på väg till Turkiet sista dagarna i maj.

 

I år for vi, som den flitige och flitiga läsaren av denna oansenliga blogg mycket väl vet, inte till Turkiet för församlingens årliga efter-konfirmations-läger med besök i Efesos, Marias hus och dagstur till Samos. Vi vände på kuttingen och for till Samos och därifrån göra dagstripp till pilgimsmålen på turkiska sidan.

 

Dock: Vi passerade Arlanda. Där jag köpte den efterföljande pocketboken Imperiernas tid – erövringen av världen 1815-1919 av sagda författare. Nu är de 360 sidorna utlästa och jag har getts en förnyad dos kunskap om den koloniala attityd som då härskade och inte i ringa utsträckning fortfarande råder bland vita européer – långt mer än vad vi tror också i ett icke-kolonialt land som Sverige. Jag ger boken samma omdöme jag gav den tidigare: Mycket intressant läsning!

 

Baksidestexten på ISBN 978-91-7545-254-8 lyder:

 

Europa var världens absoluta maktcentrum under 1800-talet. I slutet av seklet hade de flesta av de europeiska staterna erövrat områden i andra världsdelar. Henk Wesseling beskriver i Imperiernas tid hur den europeiska kolonialismen växte fram, hur den höll världen i ett järngrepp för att sedan falla söner under det våldsamma 1900-talet.

Kampen om kolonierna påverkar fortfarande världspolitiken, och om vi inte förstår imperialismen och kolonialismen kan vi inte heller förstå varför världen ser ut som den gör idag.

Imperiernas tid är den första boken som tar ett helhetsgrepp om kolonialismens dramatiska tidevarv. Författaren Henk Wesseling är professor emeritus i modern historia vid universitetet i Leiden, Holland. Hans böcker finns utgivna världen över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0