ihållande sommar

Vem är tant Enstaka?

Så frågade enligt en historia en liten tös sin mor.

 

Vaddå? Vaddå tant Enstaka? undrade modern.

Hon som dom i radion säger städar.

Mamman: ???? ????

Dom säger ju ”Enstaka skurar”...

 

Jag gillar den typen av ordmissförstånd. Många andra exempel finns och du, noble Bloggläsius, kan i kommentarer ge fler att roas av. Jag bjuder dock på två till:

 

Varför måste jag ligga tyst och stilla när Gud får busa? undrar liten gosse.

Va!!! Pappan fattar inget:

Jo men vi sjunger ju i julsången: ”när Gud i natten stimmar.

 

Sådant finns som sägen. Vid egna matbordet fick Sjörapportens vindrapportering ost-syd-ost två meter per sekund vår äldsta dotter – då med smeknamnet Snuppan – att vid rejält späd ålder glatt tjoa: Dom pratar om ost!*

 

Nåväl. Tillbaka till tant Enstaka, skurgumman.

 

Sommaren 2016 håller i sig. Temperaturen hög. Under min arbetsuppgiftsfria säsongsperiod** hitintills har på dagtid termometern alltid visar över 20, oftast mer än 25. i skuggan. Mer i solgasset. Och någon enstaka skur. Bullrande både av urladdning och vattenflöde. Var annan dag.

 

Sådan sommar gör att det växer så det knakar. Blåbär, smultron, hallon, åkerbär i den helt vilda naturen. Sallad, dill, persilja, lök, basilika, jordgubbar och en massa annat i den av madammen tämjda. Och gräset.

 

Det är torsdag förmiddag och jag tror blåbärsskogen väntar...

 


*Hon är just nu betydligt äldre och med make på besök här i fäderne- och mödragården. Säger andra lustigheter.

**Andra använder den mer bokstavssparande beteckningen semester.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0