bara halvbra bok

Lasse Berg heter en författare jag tidigare läst böcker av som jag berättat om här. Först ut var Gryning över Kalahari – hur människan blev människa. Den fick sitt blogginlägg med titeln en sån bra bok! Sedan kom Skymning i Kalahari – hur människan bytte tillvaro med sitt blogginläggs modifierade titel inte riktigt lika bra bok.

 

Nu har jag läst den tredje och avslutande boken i serien: Ut ur Kalahari – Drömmen om det goda livet. Vilken överskrift detta blogginlägg fått syns högst upp. Till det kan ett par saker sägas:

  1. Det är madammens bok. Den var en julklapp till oss bägge för 1½ år sedan men på just den bokklappen stod hennes namn som mottagare, mitt som givare.
  2. Den är inte lika bra som de två tidigare – i vart fall inte enligt min mening. Men jag var ju ”tvungen” att läsa den som en avrundning på trilogin. Allt annat är ju fusk – typ.

 

Baksidestexten lyder:

Hundratusen svenskar har köpt, lånat, läst Lasse Bergs båda tidigare hyllade och prisbelönta böcker om människans utveckling, hur vi lämnade Afrika och uppfyllde jorden.

I UT UR KALAHARI, som avslutar serien, väver han nu på sitt sedvanliga medryckande sätt samman de senaste rönen från evolutionsforskningen om vår inre natur och vår hantering av detta arv.

Han upptäcker en bättre värld men också en sällan skildrad förändring av våra drömmar om det goda livet. Vi är mitt i ett äventyrligt experiment: jämt uppkopplade men samtidigt ensammare än någonsin. Saknaden efter samlargruppens självklara tillhörighet försöker vi fylla med den tillfredsställelse och respekt, de lyckohormoner som prylar och märken skall ge. Konsumism som tröstnapp och religion.

Klarar vår art denna nya tid?

Men på sina färder genom Asien och Afrika, där Lasse Berg också bott och arbetat nästan oavbrutet sedan 60-talet,plågas han av en annan fråga: Varför har det gått så bra för Asien och så dåligt för Afrika sedan kolonialismen packade ihop? Beror det på slaveriet? Etniska konflikter? Korruption? Befolkningsexplosionen? Koloniala gränsdragningar?

Långsamt växer en helt annan bild fram.

 

Fast bara ½-bra är boken – ISBN 978-91-7037-776-1 – en läsvärd bok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0