välja onödighet

Det är sent måndag kväll. Dagen har efter en fullmatad förra vecka och helg varit arbetsuppgiftsfri vad gäller anställningen som komminister i Älvsby församling. Alltså en sådan dag många kallar ”ledig”. Men hemma har jag uppgiftat denna äntligen regnfria dag inte fylld av prästerliga uppdrag. Gräsklippning, bärinfrysning, tvätt, strykning och eftertanke. Efter madammens hemkomst mat, en promenad och en del TV.

 

Så vad återstår?

Vilka onödigheter kan jag välja mellan denna kväll?

Innan jag i morgon åker till Skellefteå?

För dit ska jag. På kurs. Tillsammans med 190(!) andra.

Som samlas under temat Krafttag konfirmation.

Skitviktigt! Och väldigt aktuellt!

 

Det är väl en fem-sju år sedan man verkligen i kyrkan inte längre kunde blunda för konfirmand-sedens kollaps, att en tredjedel av årsklassen läser om man ser det över hela landet. Insikten föder åtgärd och en övergripande sådan är just Krafttag konfirmation. Det var en sådan sammandragning förra hösten också. Jag var inte med då enär jag och madammen i mitt liv var på Samos – dit ingen hösttripp går detta år. Inte någon annan heller från församlingens arbetslag reste förra året. Men nu är vi tre som far. Det skall bli intressant.

Och jag undrar om jag inte kommer att vara äldst av allesammans...

 

Kursen är tisdag-onsdag.

Jag hinner hem för att leda Veckomässan i kyrkan onsdag 18.30.

 

Så det blev lite blogg som fick döda lite tid in emot midnatt.

Valet stod ju mellan patiens på datorn och detta inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0