road trip

Förra inlägget skrivet sent på kvällen den 24:e har denna dag den 30:e fått kommentaren: Har du fått skrivkramp av överdosen?

 

Mitt svar måste bli Nej!

Jag har inte skrivkramp.

Men kanske tankespärr – typ.

 

Det är ju så här:

Två präst tjänster av fyra i församlingen är vakanta. Kyrkoherdetjänsten är den ena, en komministertjänst den andra. En av oss komministrar – Brunetten – vikarierar på den högre tjänsten för en längre tid framåt. Så är det alltid vid situationer av detta slag. Det är inget att säga något om men skapar en speciell matematik enligt följande grova resonemang:

 

En kyrkoherde i en församling av Älvsbyns storlek, form och snitt plöjer ner uppåt tre fjärdedelar av sin veckoarbetstid i allehanda ledande administrativa och byråkratiska göromål. Kanske handlar det om två tredjedelar om han eller hon är varm i uppdraget.

För en komminister – alltså präst i underställd befattning – är det ganska annorlunda. Kanske är en fjärdedel av tiden för administration, kollegier, samråd mm. Resten blir ”prästgöra” med det som hör till – gudstjänster, kyrkliga handlingar, gruppverksamhet, besök osv.

Med en komminister uppflyttad till ovan överstepräst blir det sammantaget en full veckoarbetstid för direkt prästeri som måste och som kan göras. Visst har vi understöd av en ”stafettpräst” på ungefär en halv tid men det ändrar inte det faktum att åderlåtningen är kännbar. Uppdraget iall sin mångfald tar tid. Och kräver sina tanketimmar. Som blir färre. I alla fall tid och tanketimmar som inte kopplas till olika arbetsuppgifter.

 

Men vad har det med bloggandet att göra?

Du kan väl skriva om det du gör och tänker!

 

Men det är ju det jag inte kan – om jag vill att min blogg skall vara mångfaldig och inte enfaldigt kyrklig. Kanske rentav lokalkyrklig. Det skulle säkert vara intressant för en och annan men flera av de få som läser skulle bli helt oberörda. I alla fall tror jag att det skulle bli på det viset.

 

Därför blir brinnande flyktingförläggningar okommenterade. Liksom knivskärningar och avrättningar på plats i Jerusalem och på Västbanken. Liksom att Stockholms Domkapitel friat sin Domprost och hans medarbetare. Eller att teologiskt svärmeri manifesterar sig i Piteå. Och att det växlar i turerna kring högstadiet i Vidsel. Eller böcker jag inte hunnit läsa. Eller annat. Inte ens barnbarnen tränger sig in och får farfarstid till skrivna blogginlägg. Gubben hinner bara lek i realtid.

 

Men idag har vi faktiskt gjort något annat som kan ges tid till ett inlägg. Bilden ovan – klicka på den blir den större – visar vart vi for, madammen och jag, på min uppgiftsfria fredag. Tidigare idag publicerade jag bilden på Facebook med frågan Var är jag? och har där inte fått rätt svar. Än.

 

Så jag ställer samma fråga här: Var är jag?

Ledtråd: Vi for 9 i morse, var där vi var ett par timmar och kom hem runt 19.

 

I morgon har jag fått förtroendet att ansvara för två gudstjänster. Högmässa på Alla Helgons dag i Älvsby kyrka klockan 11. Minnesgudstjänst för de under året avlidna klockan 17. Och på söndag Minnesgudstjänst i Vidsel klockan 16.

 

Nu slutbloggat för nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0