2 daniel 3 lejongrop

Idag, söndag, blev en fullmatad dag. Massor med tankefokus till att börja med. Surr och stim sedan. Och så tankemöda igen.

 

Det började med Familjegudstjänst i Älvsby kyrka.

Familjegudstjänst med dophjärtehämtning.

 

Vi har sånt. Alltså att det för varje person som döps hänger vi ett rött hjärta i ett nät i Älvsby kyrka. Ett namngivet hjärta. Och så får familjerna där det varit dop sedan Mikaelihelgen förra året en inbjudan till en gudstjänst där det kan hämta sitt hjärta. Eller skicka någon mormor eller liknande att hämta det – om familjen är utflyttad men döpt ”hemma”.

 

Familjegudstjänster är kul. Jag tycker i alla fall så. Vad som helst kan hända. Nästan. Berättelsen om Daniel i lejongropen var på tapeten. En av barngrupperna – årskurs 3-6 – hade jobbat med texten innan. Gjort änglar. Och jag pratade. Om vad änglar är. Och vad de gör. Med ganska mycket folk i kyrkan.

 

Jag skrev pratade. Jag menar pratade med. Eller i alla fall försökte. Med dialog både med barn och vuxna. Dialog utifrån Vad-tänker-vi?-frågor. Kom som inga gensvar. Men retoriska frågor fungerar också. Man vet ju aldrig om det blir svar. Eller vilka svar som kommer. Därför är det helskärpt tanke som gäller. Idag kring Daniel i lejongropen. Men åtminstone jag tycker det är kul. Och lite rörigt.

 

Sedan – klockan ½2 – var det gudstjänst på ett äldreboende. Där predikade jag inte. Tolkade. En prästkollega från vår Lutherska systerkyrka i Tanzania predikade. På engelska. Jag översatte. Åxå kul. Kräver hjärnskärpning. Mental lejongrop. Faktiskt.

 

Efter dessa tankefokuseringar bar det iväg till Luleå. Kalas!

Yngste sonen fyller år. 24. Och då blev det surrigt. Två syskon, en svåger och två syskonbarn till jubilaren var med. Syskonbarnen är mina barnbarn. Med sitt surr och stim.

Han fyllde som sagt 24. Vår yngste. Han som blev minst med tre äldre syskon där den äldsta var 8 när det begav sig. Föddes in i rena lejonkulan. Och fick heta Daniel.

 

Till sist hemma. Efter surret och stimmet. Bron med Saga-Norén-Länskrim-Malmö.

Hjärngympa på nytt. Hur hänger detta ihop?

 

En fullmatad dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0