missad badsommar

Vilken dålig sommar!

 

Så säger många och det pratas en massa på TV, i radio och bland folk. Snackas på in-och utandning om att det liksom inte blev någon sommar i år.

Jag finner detta oerhört märkligt. Att prata en massa om något som inte är. Ganska korkat egentligen. Att prata så att saliven sprutar om ett inte.

 

Förvåningen och besvikelsen över att Sverige inte har Medelhavsklimat begriper jag inte heller. Var var man när det var geografi på skolschemat? Vi lever ju för kissemissen i det som enligt vår nya Atlas kallas Kalltempererat klimat på gränsen till Polar-dito och inte i de Varmtempererade regionerna. Då är det väl bara att gilla läget som det hette på infanteris-venska. Sverige är Sverige vilket betyder risk för missad badsommar.

 

Missad badsommar torde det blivit i alla fall – för mig alltså.

Klantskadan jag för en månad sedan ådrog mig i den surrande och snurrande gräsklipparen skulle effektivt hindrat alltför mycket bad – och då pinsamma stunder med plastpåse över näven.

Det läker fint! sa sköterskan vid omläggningen förra veckan.

Nu behöver du inte komma tillbaka mer sa hennes kollega igår. Och fortsatte:

Vill du ha förband som stötskydd kan du lägga om långfingret själv.

Jag kommer att fortsätta vara långfingerbandagerad. Bland folk. Av estetiska skäl. Finger-toppen är inte så snygg. Riktigt tjusig blir den väl aldrig men skadan behöver läka mer för att inte synas som färsk. Men hemma kan jag vara barfingrad.

 

Nu stundar helgen.

 

Och den innehåller inte så många tidsbokade arbetsuppgifter – faktiskt. Liksom veckan som gått som var ganska tunn.

  • Jag hade måndag som ledig dag.
  • Tisdag betydde ett Vigselsamtal* vid Storforsen 4,5 mil bort och sedan ett par hembesök när jag lika var i de regionerna.
  • Onsdag kollegium på morgonen. Resten av dagen ägnade jag åt att sy ihop planering av kommande hösts olika studie-, samtals- och undervisningsgrupper från konfirmander och uppåt. Vi planerar att söka göra en hel del. Återkommer i saken. På kvällen sedan Mässa i kyrkan och ungdomsgrupp.
  • Torsdag två Begravningsgudstjänster och sedan samhällsstros**.
  • Idag fredag bara expedition på förmiddagen.
  • I morgon en Vigsel och ett dop eller tvärt om. Det första i Älvsby kyrka, det andra i Storforsens kapell.
  • Söndag Högmässa i Älvsby kyrka.

I gruppen Älvsbygudstjänster på Facebook skrev jag i början av veckan följande om just kommande söndags Högmäss:

 

På söndag 2 september är temat "Goda förvaltare". I Älvsby kyrka firas (som alla söndagar) Högmässa. De Bibelavsnitt som kommer att läsas är

  • Första Moseboken kapitel 1 vers 24 till och med kapitel 2 vers 3,
  • Första Petrusbrevet kapitel 4 verserna 7-11
  • Matteusevangeliet kapitel 25 verserna 14-30.

Läs texter i Bibeln. Gärna lite före och lite efter.

Vilka Aha-upplevelser får du? Alltså: Vad säger texterna dig?

Berätta! Dela dina tankar här? Ge uppslag till förkunnelsen.

Eller finns det frågor? Dela i så fall med dig av dem.

 

Kommentarsfältet här är också öppet i saken.

 


*  När vi möttes jag och de två hälsade jag honom med orden: Dig viger jag inte! Bara så du vet! Jag är norrbottning uppvuxen i Luleå. Din Skellefteå-AIK-tröja diskvalificerar direkt.

Han fattade att jag skojade men jag berättar det för att ge dig, noble Bloggläsius, en inblick i de prövningar som möter när man är präst i en församling i vilken det finns ett kapell som på grund av sitt läge drar till sig vigslar från alla möjliga håll, till och med folk från Schtaaan.

**  Med samhällsstros menar jag att med prästskjorta som varudeklaration strosa på samhället med tid att prata med folk. Aktiviteten kan kombineras med ärende typ köpa havregryn eller annat. Brukar ta 1½-2 timmar med 3-5 kortare eller längre samtal av social kontaktkaraktär om hur personer har det, nästan alltid om kyrkans verksamhet och annat. Jobb?


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Antingen har Nisse med tyckflen hälsat på eller så har bloggarn en egen tideräkning

2015-07-31 @ 21:27:48
Postat av: bloggaren själv

Ann O Nym har givetvis rätt. Augusti skall det vara. En FB-kommenterare noterade samma fel.
Så tiden är kort! Det är i morgon det är söndag, inte om en månad.

2015-08-01 @ 00:28:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0