seå 80/2015

 

Det är Nobel-middag på TV nu.

Jag är inte där – fick inget pris.

Jag är inte där – blev inte ens bjuden.

Snillen får spekulera utan mig, jag utan dem.

 

 

Och det har jag gjort! En tid. Lite från och till under hösten. När tid och motivation inställt sig samtidigt. Tillsammans med SEÅ 80/2015. SEÅ betyder Svensk Exegetisk Årsbok som utges av Svenska Exegetiska – betyder Bibelvetenskapliga – Sällskapet. 80 står för att det är det 80:e året den kommit ut, 2015 är ju i år.

 

Innehållet är först tre föredrag från en samling hösten 2014 med det gemensamma temat Judiska och kristna grupper i den grekisk-romerska världen – som också är bokens undertitel. Sedan kommer sju andra artiklar i olika ämnen följt av recensioner av ett trettiotal böcker. Alltsammans 270 sidor engelsk faktatext för mig som ensamspekulerande snille att njuta av.

 

Är allt intressant? torde någon fråga.

Det ärliga svaret måste bli: Inte riktigt allt. Men det mesta.

Är det matnyttigt? kanske någon undrar. Matnyttigt för en präst?

Njae... Det vete kissemissen! En del. Men långt ifrån allt.

 

Men det är klart att en inblick i ekonomiska villkor och de system som råder just för Judiska och kristna grupper i den grekisk-romerska världen ger ju lite mer förståelse för hur de första kristna församlingarna levde och kunde fungera. Hur – nu citerar jag en titel – Jewish Culture in the Greek-Speaking Diaspora after the Destruction (av templet i Jerusalem) är ju intressant. Det var ju i sådana sammanhang de kristna församlingarna först formades och Nya testamentets böcker skrevs. Och vilka institutioner, roller, ämbeten som fanns då belyser ju en del – det var en tredje artikel.

 

Den bästa av artiklarna var Myths, Visions, and Related Literary Forms in the Gospels skriven av Torsten Löfstedt. Han visar tydligt att Bibelforskningen löpt vidare från de ofta och ännu högt uppe i de kyrkliga hierarkierna omhuldade tankarna att Jesus botande av sjuka, att han gick på vattnet, till och med hans Uppståndelse inte skall tas bokstavligt utan är medvetna litterära genrer författarna tar till som symboler något annat. För ett halvsekel sedan trampade forskningen fortfarande i ett sådant mytologiskt träsk som modern forskning nu inser var ett dyhål. Det är faktiskt tvärt om! Evangelieförfattarna rapporterar och menar sig rapportera sådant de anser är i yttre sant. Jesus botade sjuka! Gick på vattnet! Uppstod! Inte som myt utan som fakta – menar författarna med sina texter. Och med sådana fakta blir ju Jesus märklig. Och ses som unik av dem som berättar. Enligt forskningen.

 

ISBN-numret är 1100-2298.

Läs om den här – hela innehållsförteckningen finns.

Skaffa den, läs och känn dig nördigt snillig.


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

Ett visst protokoll II

vad är det dk inte säger eller säger ?

2015-12-11 @ 16:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0