seå 79/2014

Rekordskruvat!

Jag har nördat igen!

Också detta år!

 

Jag har än en gång genomfört vad som troligen är mitt av andra människor mest udda  årligen återkommande läsprojekt. Jag har tryckt i mig SEÅ 79/2014. Uttytt blir detta Svensk Exegetisk Årsbok 79/2014 med den svenska undertexten Etnicitet i Bibeln och i bibelvetenskaplig forskning.

 

Bokens börjar med tre föreläsningar från den Exegetiska dagen 2013. De var:

  • ‘But now … do not let all this hardship seem insignificant before you’: Ethnic History and Nehemiah 9 av Katherine E. Southwood. Blaženka Scheuer ger sedan Response to Katherine E. Southwood.
  • Denise Kimber Buell föreläste under rubriken Challenges and Strategies for Speaking about Ethnicity in the New Testament and New Testament Studies och James A. Kelhoffer ger sin Response to Denise Kimber Buell: A Plea for Clarity in Regard to Examining Ethnicity in, Based on, or in Scholarship on the New Testament.
  • Tredje paret från Exegetiska dagen förra året var Hans Leander med Hybrid Jews/Judeans: Renarrating Ethnicity and Christian Origins in the Context of Empire som fick respons av Mikael Tellbe under rubriken: The Complexity of Ethnicity.

 

Ytterligare några artiklar finns i boken:

  • Rikard Roitto: Reintegrative Shaming and a Prayer Ritual of Reintegration in Matthew 18:15–20
  • Tobias Hägerland: Prophetic Forgiveness in Josephus and Mark och
  • Birger Gerhardsson in memoriam av Samuel Byrskog.

 

Till sist recenseras på en tredjedel av sidorna en massa exegetisk litteratur. Vill man se vad det var för böcker kan man göra det här.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Jag har just börjat med en rolig roman. Inte nördigt alls.

2014-10-08 @ 00:59:05
Postat av: Margareta Granström

Jag har en bok för "Exegeten bräker" (Herrens bön).
Finns att köpa hos mig i Luleå.
F Kai
e.u. Margareta

2015-02-05 @ 18:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0