kyrkoår i narnia?

Som de flesta mornar läste jag i morse Dag Sandahls blogg. Ibland kan jag uppleva honom lite gnällig och petimetrig men oftast, sannerligen flera gånger i veckan, är han skarpsynt och tänkvärd.* Hans skriveri idag fick mig att tänka på Narnia samt leta fram gårdagens Lokala Världsblad alias Piteå-Tidningen.

 

I den andra boken i C S Lewis heptalogi om Narnia, den med titeln Häxan och Lejonet, styrs de talande djurens värld inte längre av lejonet Aslans vilja – han som är sjuboksseriens Kristus. En annan makt hade invaderat. Följden blev alltid vinter men aldrig jul.

 

Riktigt så illa är det inte i Svenska kyrkan vad gäller sammanbrottet av helger och högtider. Julen är fortfarande kvar i kyrkans år. Kring en och annan annan helg kan dock man se ett fallrep vad gäller innehåll och/eller existens. Dag påtalar här detta kring Alla Helgons dag som är den helgdag som enligt Svenska kyrkans regelverk är den lördag som infaller under tiden 31 oktober – 6 november.**

 

I varje församling som inte ingår i ett pastorat och i varje pastorat ska det firas en huvudgudstjänst alla söndagar och kyrkliga helgdagar...

Så står skrivet i Kyrkoordningen Femte avdelningen 17 Kapitel 3 §. Jag vill påminna om att det regelverket är antaget i demokratisk ordning och ofta anses viktigt utav bara rackarn. I synnerhet de som kritiserar olika kyrkliga kritiker brukar framhäva Kyrkoordningens allvar när det ur sin synvinkel anses lämpligt.

 

I Dags blogg lästejag om kyrkoårsförfallet i delar av Småland och med undran hur man firar Alla Helgons dag i Piteå kontrakt bläddrade jag i tidningen?***

 

Att ana att frikyrklighet eller ens EFS skulle följa Kyrkoåret vore ren övertro fjärran från min bistra realism. Rätt fick jag i det avseendet. Sammanhang som föreslår att man skall genomföra Långfredagens korsvandring på Påsklördag för att det är mer folk ute då fokuserar inte ens i min vildaste fantasi på Alla Helgons dag. Det är till Svenska kyrkan hoppet står.

  • Arvidsjaurs församling – ingen huvudgudstjänst, bara minnesgudstjänster senare på dagen.
  • Arjeplogs församling – ingen huvudgudstjänst, bara minnesgudstjänster på eftermiddagen samt på ett ställe en lyrikafton.
  • Hortlax församling – ingen huvudgudstjänst, bara minnesgudstjänster på eftermiddagen.
  • Norrfjärdens församling – ingen huvudgudstjänst i huvudkyrkan men en Allhelgona-gudstjänst i Missionshuset i Holmträsk lördag 1100. Annars bara minnesgudstjänster på eftermiddagen.
  • Piteå församling – en Gudstjänst (utan Mässa) i en distriktskyrka, annars enbart minnes-gudstjänster på eftermiddagen.
  • Älvsby församling – ingen huvudgudstjänst, bara minnesgudstjänst på eftermiddagen.

 Vaffödådå? Vafför äre på detta viset? blir min rumpnissefråga.

Stod det inte i paragrafen att i varje församling som inte ingår i ett pastorat och i varje pastorat ska det firas en huvudgudstjänst alla söndagar och kyrkliga helgdagar...?

Hur kunde det bli så? I ett helt kontrakt? Överallt?

 

Paragraf 3 har en fortsättning: ...om inte domkapitlet för visst tillfälle har medgivit något annat.

Möjligt finns alltså att det göra undantag från huvudregeln men blir inte undantagen till regel om det undantas överallt? Och varje år?

 

Jag tycker församlingarna skall skärpa sig och kraftigare söka bevara kyrkans år. Jag tycker också att Domkapitlen skall bli mer restriktiva vad gäller dispenser överallt alla år. Förutom att det skulle stärka att vi är en episkopal kyrka skulle det också bromsa en utveckling som i sin extrema förlängning innebär alltid vinter men aldrig jul. 

 


*  Som kritiker av dem som har makten i Svenska kyrkan och deras ibland rejäla makt-fullkomlighet torde han vara irriterande så vida man inte bara med slutna ögon och tillproppade öron bara avfärdar det han säger just för att det är han som säger det. Inte sällan är det olika överheters sätt att utöva sin makt. Kung Ahas i Nordriket förhöll sig så till profeten Elia. Herodes Antipas gjorde på samma sätt när det gällde Johannes Döparen. Bägge dessa maktgubbar hetsades till hårdare tag av var sin militant tant som för liv och pina inte tålde någon systemkritik – fast det i ena fallet på grund av fyllan och villans förvirring ledde till att kritikern drastiskt förkortades.

**  Kyrkoordningen 28 Kapitel 1§.

***  Piteå kontrakt motsvarar till ytan det område och de församlingar som Lokala Världsbladet täcker med sina predikoturer alias den kyrkliga veckoannonseringen. Saken alltså lätt som en plätt att kolla i gårdagstidningen.


Kommentarer
Postat av: Bosse

Jag skriver samma som till Dags blogg. Lämna ökenvandringen och flytta till Luleås förlovade land. Här firas Högmässa, varken mer eller mindre.

2014-11-01 @ 08:29:45
Postat av: bloggaren själv

Att konvertera till Luleå är väl ingen vits!
Jag frestas inte att överge det som haltar bara för att den på någon annan plats eller sammanhang "är bättre". Tycker att det är mer rätt att hålla saken levande där man är och arbeta på att det nästa år skall bli en restaurerad Alla Helgons dag.

2014-11-01 @ 09:26:56
Postat av: Alma-Lena

Tack för att du inte lockas att konvertera till Luleå. Prästsjukan att flytta sig till bättre status och löner är förödande. Trogna herdar som ger sitt liv för fåren är vad som behövs.

2014-11-01 @ 10:29:18
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: bloggaren själv

Det vore ju fint om anledningen till att jag inte flyttat till Luleå eller annan plats skulle vara en väl utvecklad herdetrohet. Sanningen är nog mer trivial - bra förhållande för familjen med skolor och annat, trivsamma människor och en rejäl portion bekvämlighet. Verkar ju jättejobbigt att flytta - typ.

2014-11-01 @ 12:12:15
Postat av: Alma-Lena

Du är ödmjuk också;)

2014-11-02 @ 05:43:06
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0