έν Έφέσω 0

 
Nu är jag packad och klar med undantag för tandborsten och läpptippen, familjens lilla dator som jag skriver på nu. Jag är beredd att i morgon bitti-bitti ge mig av. Klockan 05.00 är det samling på Kallax, Luleå flygfält, varifrån halva styrkan av dem som konfirmerades för en kort tid sedan skall resa tillsammans med några ledare. Vi flyger till Arlanda, byter till plan till Izmir och därifrån med buss till Kusadasi.
 
Med ett hotell som bas skall vi där umgås på stranden och annat sätt, prata och tillsammans reflektera kring tro och liv samt besöka ruinerna efter den antika storstaden Efesos.
Vi tar oss liksom fram i aposteln Paulus fotspår. Han levde ju där några år och skrev sedan ett brev till de kristna där (eller i närheten). Det brevet finns i Nya testamentet i Bibeln och är därför adresserat också till oss.
Eller så är det i lärjungen Johannes spår vi går. Han blev med tiden ledare, biskop, för de kristna där men det var sedan Paulus både rest vidare och avrättats i Rom. Johannes skrev när han var i området sin Jesus-berättelse, tre brev och de uppenbarelser han fick när han satt på fångön Patmos en bit ut till havs. Alla de skrifterna finns i Bibeln.
Och med Johannes fanns Jesus mamma Maria så man kan också säga att vi också trippar i hennes steg.
 
Någon direkt resfeber känner jag inte. Det är ju så definitivt nu att det bär iväg. Alla pusselbitar är på plats – tror jag. Gissar att jag ändå kommer att ligga på ohåga inat – vakna titt och ofta av nervositet. Vi måste ju fara vid fyra för att vara framme vid fem. Natten mot måndag denna vecka var ohågan där. Ganska korkat faktiskt. Nog så tidigt att gruva sig över att försova mig torsdag morgon. Dock repade jag mig till normalsömn de sista två nätterna.
 
Under min vistelse där nere – två veckor då jag blir kvar när de som åker i morgon far hem och nästa gäng kommer ner – avser jag att då och då skriva om vad som händer och vad jag tänker. Det handlar inte om en lägrens officiella dokumentation utan som alltid här på bloggen är det frågan om det som står överst i titelhuvudet: En alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Kategorin kommer (oftast) att vara Speciella resor. Bilden i detta inlägg använde jag förra året och väljer att resajkla den trots att det är förra årets konfirmander som är med i kanten. Rubriken ovan med ett nummer återkommer. De grekiska orden έν Έφέσω betyder i Efesos.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Lycka till på resan Stig. För nu 2 veckor sen blev jag ombedd avv göra en liten tipspromenad i min församling. Jag valde temat "Bibeln då och nu" en av frågorna var: Ett brev

Så här skrev Paulus ” Från Paulus, genom Guds vilja Kristi Jesu apostel, till de heliga som bor i Efesos och som lever i tron på Kristus Jesus. Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus. ” ur Efesierbrevet

Om man idag skall skicka ett brev till Efesos, vilket land skall man skriva på kuvertet?

Det var inte alla som visste var Efesos låg.

2014-05-22 @ 19:53:04
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0