inte terrorist

Jag har just läst ut den – eller dem. Jag har både ett inbundet ex och en paperback av Mandela – en biografi skriven av den brittiske journalisten och författaren Anthony Sampson. Jag började läsa den inbundna versionen men sedan jag fått mig ett par nya glasögon flyttade jag mig från sidan 157 till pocketupplagan. Den tog också mindre plats i packningen när jag for till fjälls.
 
När jag för ett hitta en bild av boken skrev in ISBN 9146181628 fick jag veta att den var utgången från förlaget men fanns i en nyutgåva färsk för i år. Det är alltså den gamla upplagan från 1999 jag har och som är avbildad. Den tecknar Nelson Mandelas liv från barndomen till dess att han med ålderns rätt avgick från presidentposten i Sydafrika. Att Mandelas död i slutet av förra året ledde till att det finns en ny lätt upphottad version tycker jag är bra. Hans livsöde, karaktär, person och gärning är värd att ta del av.
 
Ungefär 600 sidor handlar det om och från och med ungefär halva boken finner jag mig själv ha minnen – om än fragmentariska – av de händelser som återges. Och det är ju kul – att minnas något som kanske är eller åtminstone hade potentialen att vara ett avgörande skede i historien.
 
Många tankar inställer sig när man läser
  • om den insats ANC och Mandela gjorde i opposition och motstånd mot en till tänderna beväpnad makt som inte ville ge medborgerliga rättigheter åt alla som bodde i det land man kontrollerade,
  • om hur regimen och dess sympatisörer – till exempel Maggan Thatcher i England – terroristklassade Mandela och andra som folkförankrade ville förändra tillvaron,
  • om hur samma maktsystem samtidigt som man själv utövade våld och begränsningar krävde att ANC och andra skulle ta avstånd från alla former av väpnade aktioner,
  • om hur de Klerk och andra på grund av tryck utifrån vad det led behövde ta skeden i vacker hand och förhandla med dem man absolut inte tänkt sig att ha något att göra med,
  • om hur fred och försoning kunde skapas trots att man på respektive sidor önskat varandras totala utplåning och hur en mans vilja – men han var inte ensam – spelade en stor roll i detta,
  • om.....
Många tankar inställer sig när man läser om sådant samtidigt som dödstalen i Gaza nu överskridit 1800 på den palestinska sidan, runt 60 på den israeliska.
 
Läs boken om Mandela! Det blir du inte dummare av.
Sök följa hans exempel! Det gör inte världen mer vrång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0