folkan gasar

Det är inte lika ofta som förr som jag skriver inlägg som placeras i kategorien Folkhögskola. Inte så konstigt egentligen. Jag har sedan drygt ett år inte jobbat vid Älvsby folkhögskola annat än lite sporadiskt under hösten då jag i samband med Svenska kyrkans grundkurs på halv fart och modifierad distans fick vikariera lite på den tjänst jag lämnat och som då inte fått någon ersättare. Under vårterminen har skolan en fastare lösning då en pensionerad kollega hoppat in på ½-tid.

 

Jag har alltså inte så mycket att göra med skolan numera och kan inte inifrån berätta om verksamheten. Jag har dock i de två senaste inläggen i den aktuella kategorin sökt peppa läsare att för egen del söka den ledigförklarade tjänsten som skolpräst eller tipsa andra att göra det. Vad jag vet gick ansökningstiden ut för ett par dagar sedan men har ingen aning om det finns sökande den här gången. Jag hoppas det! Jag tror skolan behöver en skolpräst likväl som jag vet att det finns många präster som skulle – likt jag – ha stor nytta av att arbeta i det uppdraget.

 

Var ut på hemsidan och ser två, kanske tre, kurser jag rekommenderar å det allra varmaste för dem som läser min blogg och sådana som de känner och kan tipsa om saken. Bägge kurserna har breda och flera målgrupper. En sådan är unga vuxna som strax tar studenten och kan ta sig ett halvt eller ett år att fundera på vad de skall bli när de blir stora – eller bara vill ta en sabbatsperiod med något helt annat innan de ger sig in på framtida planerade studier eller arbete. Inte lika unga vuxna som vill ta ett break eller funderar på att sadla om är en annan grupp. Nyfikna pensionerade en tredje. Kurserna kan enligt min erfarenhet fungera för var och en som är intresserad.

 

Om den ny-startade ettåriga Volontärlinjen med internationell inriktning kan man läsa här. En liknande linje fanns för ett par år sedan och nu gör skolan en nystart med ett koncept som liknar men inte är identiskt med det som var då. Nystarten av Volontärlinjen innebär mer än favorit i repris. Man har inrättat en ny tjänst som linjeföreståndare och rekryterar för det ändamålet. Det, noble Bloggläsius, innebär att folkan gasar.

 

Svenska kyrkans grundkurs erbjuder man i två former som bägge är meningsfulla och bra – men den ena varianten är enligt min mening ändå något bättre än den andra.

Svenska kyrkans grundkurs på helfarthär – innebär med sina 16 veckor en intensiv brottning med kristen tro, Gud, Bibel, kyrka, egna tankar osv. Bor man på internatet blir det ännu mer och passar som hand i handske för den som kan vika fyra månader för saken.

Svenska kyrkans grundkurs på halvfart under två terminer – här – är också OK och passar nog bättre om man vill kombinera den med arbete man kan ta en viss ledighet från eller av andra skäl bara kan vara hemifrån vid 6-7 tillfällen ungefär en vecka i sänder. Den blir av naturliga skäl inte lika intensivt genomgripande men är bra i alla fall.

 

Förutom dessa två/tre nämnda kurser finns mycket annat intressant på Älvsby folkhögskola. Botanisera på hemsidan - länk finns nere till höger! Vet att miljön innebär en mycket intressant mix av människor av olika slag, ursprung, erfarenheter och förutsättningar och att skolan fyller en mycket viktig funktion för människorna, lokalsamhället och Svenska kyrkan – större än vad många tror.

 

Jag har vad gäller anställning lämnat skolan och befinner mig i andra uppgifter som även de är meningsfulla. Hjärta och tro på folkbildningens ideal, pedagogiska syn och arbetsformer har jag inte släppt. Absolut inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0