terrorvapen

I dessa dagar har godmodigheten intagit mitt sinne. Med barn och barnbarn runtomkring ler livet i så stor omfattning att jag minsann inte är lätt att få ur humör. Glad och tillfreds är jag men förbryllad kan jag ju ändå bli.
 
Ta till exempel det förförförra inlägget med titeln rörig regering. Efter ett intro om hur jag organiserar min blogg publicerar jag en längre artikel tagen ur den israeliska tidningen Haaretz. Artikeln visar på ett tydligt sätt att det i den israeliska regeringskoalitionen finns delade meningar om staten Palestina över huvud taget skall få skapas i framtiden. Delar av regeringen erkänner att det finns ett palestinskt folk med (på sikt) rätt till en egen stat medan andra delar av regeringen förnekar detta. Klart dubbel hållning – typ*.
 
I kommentarsfältet berörs blogginläggets huvudärende – alltså artikeln – inte alls!
 
I stället påstås hur det svenska biståndet går till terrorister. När jag efterfrågar konkretion får jag veta att det finns palestinska kartor som inte låter Israel finnas utan kallar hela området för Palestina. Jag tycker kanske inte riktigt det är värsta terrorgrejen, men det var ett svar jag fick. Inför detta måste jag erkänna: Det terrorvapnet finns i min ägo!
 
Jodå! Så är det! Jag har terroristmateriel. Inte raketer eller sprängmedel men en karta. Jag köpte den själv i en arabisk bokhandel i östra Jerusalem. Ordet Israel finns inte någonstans på bladet. Kartan visar vad vi kallar Israel, Västbanken och Gazaremsan men allt kallas Palestina och naturligtvis är det en tydlig markering. Västbanken och Gazaremsan har en annan färgton så de går att skilja från resten av området väster om Jordan andra men alltsammans kallas Palestina. Ordet Israel finns inte. Det ”terrorvapnet” är jag utrustad med. 
 
Två dagar innan jag köpte terrorkartan besökte jag och gruppen jag följde Förintelsemuseet i Jerusalem. Ett oerhört bra museum! I bokshopen såldes kartor. Jag köpte en. En officiell israelisk karta. Den markerar inte något Palestina och inte gör någon färgtonsskillnad mellan Israel väster om den så kallade ”Gröna linjen” och de ockuperade territorierna. Med yttersta svårighet går det att se skönja en svag svag prickning av det som brukar kallas 1967 års gränser gentemot Västbanken. De syriska Golanhöjderna som intogs under sexdagarskriget är helt kartmässigt integrerade med Israel.
 
Är den ena kartan ett terrorvapen som visar på oförsonlighet och hat är väl också den andra det. Eller tillämpas olika måttstockar? Min slutsats blir att jag nog äger två terrorvapen. Kanske betyder det ett dubbelrum i Guantanamo som bilden visar...
 
Men jag är godmodig till sinnes dessa dagar. Jag blir varken arg eller upprörd över hur man kommenterar. Men jag kan inte låta bli att tycka att de som kommenterar på min blogg – för att inte tala om en del av dem som ”debatterar” på bloggen minstabröder – skulle kunna göra sig omaket att kommentera vad som är inläggens huvudsak. Och dessutom argumentera bättre. Givetvis vill jag också att man spara in på de personangrepp och spydigheter som en och annan – mest en – gärna hemfaller åt. Jag har dock i all min godmodighet låtit sådant stå kvar för att de som läser kommentarerna ska kunna se hur lågt en och annan så kallad ”Israelvän” kan argumentera – alltså egentligen inte alls.
 

*  Detta påminner inte så lite om en liknande splittring på den palestinska sidan. Fatah på Västbanken ledd av Abbas godtar ett Israel att samexistera med men andra grupper (främst i Gaza) inte gör det. Tack vare den hållningen utsätts Gaza för internationell bojkott av bland annat EU som Sverige är med i. Samtidigt gynnas Israel som i sin regering har liknande dubbelheter av generösa handelsvillkor med EU – trots Bennet & Co. Det är en märklig dubbelmoral som har fäste inte minst i den svenska regeringens göranden och låtanden.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Att man vågat sitta i godan ro hemma hos en person som har två terrorvapen i sin ägo!

2013-06-23 @ 12:02:51
Postat av: BR

Upplysningsvis markeras inga gränser för Israel eftersom sådana inte finns.
Det enda som finns är vapenstilleståndslinjer från 1949.
Säkra och erkända gränser skulle det förhandlas om enligt FN's säkerhetsråds resolution 242.
Men var snälla och betrakta arabiska kartor över området där Israel inte ens finns!.
Din lögnaktighet och okunnighet blir alltmer störande du skrymtare Stig.

2013-06-25 @ 18:25:07
Postat av: bloggaren själv

I den sista meningen - "Din lögnaktighet och okunnighet blir alltmer störande du skrymtare Stig"
visar BR med all önskvärd tydlighet vem jag i inlägget avsåg när jag skrev om "...personangrepp och spydigheter som en och annan – mest en – gärna hemfaller åt."

Nu är det så att jag faktiskt äger de två kartorna, Bo Rööser! Ingen av dem visar den andra partens existens utan representerar var för sig en egen självvald verklighet på marken. Då jag äger bägge kartorna är jag inte "okunnig" om hur de ser ut och därför "ljuger" jag inte. Jag tycker du kan lägga av med din förolämpande attityd. Din sista brist-på-hyfs-groda får stå kvar så folk kan se hur du skämmer ut dig - och därmed också skämmer din sak - men fortsatt "argumenterande" av den kvaliteten kommer att portas. Barnbarnen har nämnligen åkt så du kan inte lita på min godmodighet alltför mycket i fortsättningen.

2013-06-25 @ 20:26:17
Postat av: BR

Nåväl Stig. Svara på varför det skulle finnas gränser utsatta när sådana inte finns? Som jag återigen tydligen måste påpeka finns det enbart vapenstilleståndslinjer och dessa är enligt vad du säger utmärkta.
Men det är mycket allvarligare att Israel inte ens finns med på arabiska kartor.
Att Golan är integrerat i Israel beror på att landet annekterade området i försvarskrig.

/BR

2013-06-26 @ 16:18:30
Postat av: bloggaren själv

Den "nya gränsen" mot Syrien är ju inte heller annat än en stilleståndslinje.
Att jag delar din uppfattning att det är allvarligt att Israel inte finns på palestinska kartor torde ha framgått. Men delar du min uppfattning att den israeliska kartan visar på samma anda - bara den omvända?

2013-06-27 @ 01:38:25
Postat av: BR

Nej Stig. Jag delar inte din uppfattning. De israeliska kartorna visar stilleståndslinjerna från 1949 ( även om de kan vara svåra att se utan läsglasögon :-) ).
Men arabiska kartor visar inget Israel öht och jag upprepar: Det finns inga gränser till den ickeexisterande nationen Palestina eftersom sådana inte inte framförhandlats med ickenationen Palestina.

/BR

2013-06-27 @ 18:02:31
Postat av: BRA

P.S.
Det finns gräns mot Syrien utmärkt på israeliska kartor. Men gränsen går öster om Golan eftersom området annekterades av Israel efter seger i försvarskrig.
/BR

2013-06-27 @ 18:29:30
Postat av: bloggaren själv

Rätt! Annekteringen av Golan är ett ensidigt inkorporerande av en annan stats territorium. Det är inte en erkänd framförhandlad gräns - men markeras så på den israeliska kartan. Gränsen mot Jordanien ser likaden ut som den mot Syrien och Libanon och Egypten och - OBServera detta - löper längs Jordan! Det visuella intrycket av kartan är att Västbanken är israelisk. Samma verklighetsförnekelse som på den palestinska kartan - men omvänt.
Och bägge är fel tycker jag - till skillnad från BR.

2013-06-27 @ 22:14:37
Postat av: BR

Att det finns en gräns vid Jordanfloden beror på att det är Jordaniens västra gräns, Stig.
Inget märkligt i det.
Israel erövrade i försvarskrig Golan eftersom det var ohållbart att ärkefienden Syrien skulle besitta höjderna.
Inte märkligare än att Danzig blev Gdansk efter WW II

BR

2013-06-28 @ 13:56:22
Postat av: bloggaren själv

Jag tror samtalet denhär gången nått vägs ände och låter denna min kommentar bli slutet. Det är ju bloggägarens stora förmån - alltså att börja och avsluta ett samtal samt bestämma ramarna för detsamma.
Dock: Det är inte bara Jordaniens gräns som är markerad på min karta. Visuellt är det gränsen mellan Israel och Jordanien.
Jämförelsen med Östeuropa efter WW2 haltar eftersom där slöts freder och fastställdes gränser - något som inte skett genomgående i MÖ.
Fast det är klart att drar man jämförelsen till sin spets blir den intressant. Jordanien och övriga arabstater skulle då - enligt BR:s resonemang - motsvara de angripande Axelmakterna och Israel expanderar likt Sovjet i ett stort fosterländskt försvarskrig. Hur mycket frihet kom Östeuropas folk att uppleva när villkoren dikterades från Jerusalem/Tel Aviv - förlåt! - Moskva skulle det ju vara.

2013-06-28 @ 19:54:09
Postat av: BR

Frånsett att jämförelsen mellan Israel och Stalinsovjet är djupt osmaklig har du fel i sak, Stig.gränsen vid Jordanfloden markerar Den västra gränsen för den internationellt erkända staten Jordanien.
Området väster därom är omtvistat territorium och består inte av någon stat.
Som du själv sett är stilleståndslinjerna från 1949 markerad på israeliska kartor.
Passar det dig nu att sätta punkt för debatten när du förlorat den?

/BR




2013-06-28 @ 21:00:30
Postat av: bloggaren själv

Jag har inte förlorat någon debatt!
Jag vet ju hur de kartor jag köpte ser ut, vilka intryck de gör och att det är vad kartproducenterna avser. Inget Israel i ena fallet, inget Palestina i det andra.
Till sist: Tack för den hövliga tonen denna gång.

2013-06-29 @ 01:18:40
Postat av: Ann-Katrin Roth

Några terrorkartor är det verkligen inte men väl propagandakartor. Men märk detta, Stig: När en auktoritet säger sig ha erkänt Israel (något som du och andra tror fullt och fast har gjorts) men väljer att inte visa Israel på en karta de producerar visar det till en del hur allvarligt detta erkännande tas. Lägger man så till de faktiska uppviglingar till våld som görs och de belöningar till massmördare som ges visar det mig mycket. Kanske inte dig, som väljer att raljera om terrorkartor. Terrorn finns där, Stig. Den belönas as we speak.

Svar: Diskussionen här är avslutad. Om A-K Roth läser noga i själva inlägget ser hon att jag hänvisar till en kommentar till ett tidigare inlägg där kommentatören gett just kartor som exempel på hur svenskt bistånd går till terrorister. Det var alltså inte jag som gjorde terrorkopplingen till kartor - jag fullföljde bara tankegången.
stigstrombergsson

2013-06-30 @ 16:13:13
Postat av: Ann-Katrin Roth

Visst. Och du fullföljde på ett raljerande sätt.

2013-07-01 @ 14:38:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0