skärpning stig!!

Den sista månaden har det blivit glesare mellan blogginläggen än vad det brukar vara. Bara 8 skriverier på 31 dagar. 9 med detta inlägg. Kanske blir det ett till ikväll. Oaktat detta är det faktiskt bara ungefär halvfart mot hur det brukar vara. Vad det bror på är inte lätt att säga. Gissar att det är både mycket och litet, kanske rentav – fast det låter kryptiskt – mycket av litet.
 
Mycket av min tid och mitt engagemang de senaste månaderna har kretsat kring att verka som präst i Älvsby församling – givetvis då med semestern oräknad. Ur den lilla eller ganska smala sektorn av tillvaron finns det en jättemassa att fundera kring och berätta om, sådant som sker och som planeras skall ske. Det skulle därifrån kunna bli mycket av litet men då jag inte vill att min blogg skall bli en alltför enfrågeinriktad har jag hållit tillbaka skriverier kring detta. Samtidigt har jag upplevt att det utanför församlingens hank och stör funnits lite eller ingenting som inspirerat mig att blogga – eller varit någotsånär lätt att blogga om. 
  • Ser man till de olika kategorier jag sorterar mitt tangentbordsknapprande under finns det naturligtvis alltid sådant av Allmänt slag – väder, vind, fotboll eller annat. Sådant sker ju men har inte provocerat nämnvärda ordmängder denna sommar.
  • Min Bloggpolicy ligger fast.
  • Exe-geten bräker nuförtiden bara sparsamt. Annat kan det bli framöver. Jag planerar att när höstmörkret börjar falla ge mig i kast med Paulus brev till församlingen i Efesus och sedan till någon annan ort men igång med det är jag inte än.
  • Att jag som Farfar funderar kring mina barnbarn är oerhört sant men skulle jag skriva om allt som händer och sägs kring de små bleve bloggen definitivt en-ämnig sådan. Jag har därför vinnlagt mig om att motverka den akuta skrivklådan i just det ämnet fast jag kunnat bli hur lyrisk och mångordig som helst kring de små.
  • Vad gäller Folkhögskola är jag ju tjänstledig därifrån så på den fronten händer nästan inget som berör mig. Dessutom har ju skolan sommaruppehåll nu – i vart fall när det gäller sådan verksamhet som rent fysiskt är lokaliserad till lokalerna här i Älvsbyn.
  • Församling skulle kunna svälla över alla ramar. Lokalt fyller kyrkan 200 år och om 1½ månad är det kyrkoval och tillsammans skulle det ju kunna bli hur mycket att skriva som helst – men jag vill ju inte som ovan nämnts att min blogg skall bli en-kyrklig.
  • Lokalsamhället – inte mycket att skriva om.
  • Nygammalt är en kategori jag inte kommit att använda i den omfattning jag trodde. Tanken var att repriser av gamla inlägg skulle kompensera skrivtorka men det har fram till nu bara stannat vid en tanke.
  • Inte minst situationen i Mellanöstern – men även annat – har dominerat kategorin Politik och ser man till händelserna där skulle mycket kunna skrivas. Det blodiga inbördeskriget i Syrien fortsätter även om media tappat intresset. Bombdåd och annat i Irak likaså. I Egypten är landets första valda president avsatt genom militärens försorg och framtiden där kan man bara sia om – och hysa farhågor kring. Vad gäller situationen Israel-Palestina har USA:s utrikesminister senaste halvåret farit runt som en fis i en påse för att få parterna till att förhandla. I denna vecka har sonderande möten ägt rum och det är något att hoppas på och be för att Abbas och Nethanyahu kan vara sådana statsmän att man börjar beträda en väg som kan leda till att ockupationen upphör och fred skapas.
  • Predikan mm har det ju inte i semestertider blivit så mycket av.
  • Predikaren 12:12 om böcker av skilda slag har också smält bort i sommarvärmen.
  • I juni blev det en väldans massa inlägg i kategorin Speciella resor men juli har mest varit på hemmaplan.
  • Studier för betyg eller andra meriter ägnar jag mig inte åt.

Sporadiskt bloggande medför färre läsare – statistiken visar detta. I någon mening spelar det väldigt liten roll för mig. Jag skriver ju främst för att för mig själv formulera tankar och uppfattningar, inte för att roa eller oroa andra. Fast det är ju kul om det man skriver läses...

Så det blir mer i augusti!


Kommentarer
Postat av: BR

Ja, skärpning Stig. Att förklara varför den judiska etniciteten genom åren har kapat åt sig proportionellt flest Nobelpris jämfört med andra etniciteter, hur Israel har kunnat överleva i en ytterst fientlig omgivning, hur Israel har kunnat producera mängder av innovationer inom medicin och teknologi och hur Israel har tredje flest företag registrerade hos Nasdaq, med " socioekonomiska faktorer är nys.
Läs istället länken nedan så dår du enligt Occams rakkniv en enklare och bättre förklaring.
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=458389

/BR

2013-08-03 @ 20:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0