domkapitlet beslutar

Jag fått ett brev som gäller mig själv där det står: Domkapitlet beslutar.
 
I varje stift i Svenska kyrkan finns ett Domkapitel där biskopen är självskriven ordförande. I dagsläget är det en inomkyrklig myndighet som bland annat har hand om att ta beslut om vilka som skall anses behöriga att bli präster och diakoner eller kanske rentav förklara någon sådan inte längre behörig. När så sker beror det ofta på något allvarligt fuffens från personen ifråga vad gäller lära och liv. I början av min tid som präst var kapitlet mer inriktat bara på präster. Biskop och kapitel var prästernas arbetsgivare fast det var församlingarna som betalade lönerna. I samband med skilsmässan kyrka-stat år 2000 ändrades detta. Prästerna blev lokalanställda och kapitel och biskop sköts hamnade i bakgrunden – om de inte fick konkreta anledningar till att ingripa på någon punkt.
 
Mitt förhållande till Luleå Domkapitel är gott. Detta märks på att jag genom alla år praktiskt taget aldrig haft med kapitlet att göra. Hälsan tiger still. Ingen har till den myndigheten klagat på mig, på mitt sätt att vara präst, mina åsikter eller något annat. Jag har levt mitt liv ”under radarn” som det brukar heta. Ändå har vissa kontakter skett men de var i början av min tid som präst när stiftet hade arbetsgivaransvar. Till exempel skrev jag till kapitlet att jag skulle vara borta från min tjänst enär konungen ville ta en månad av min tid i anspråk och ha mig som repgubbe för att försvara några februarifrusna hjortronmyrar mellan Övre och Nedre Soppero. Likaså skrev jag till Luleå och anmälde att jag avsåg ta ut föräldraledighet och liknande – men inga andra ärenden.
 
Men nu har jag fått ett brev som gäller mig själv och där det står: Domkapitlet beslutar.
Epokgörande. Fast inte så farligt. Texten fortsätter med orden: ...att förklara samtliga sökande behöriga till visstidsanställningen som komminister i Älvsby församling. Den tjänst jag fått och skall tjäna på detta år.
 
Men lite viktig kände jag mig dock. Kapitlet ser mig! – typ. Det upplever jag inte varje dag.
 
Apropå Älvsby församling...
Länkförteckningen långt nere till höger har kompletterats med församlingens hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0